måndag 15 augusti 2011

Lite regn...

Gomorron. Somnar i ösregnet och vaknar i ösregnet. Det har visst varit regnkaos i Västergötland igår kväll/i natt. Läste just i GP om en i Askim (nära här) som mätt 77 mm mellan klockan 16 och 21 igår! 23,2 av dessa millimetrar mellan 20 och 21. Jotack, jag märkte det. Jag var ute och handlade en sväng och blev genomblöt trots regnställ. Men jag älskar regn... om det inte är så att man måste gå omkring i genomblöta kläder någon längre tid. Som seglare lever jag under devisen "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Gårdagen var lugn och skön. Fastnade lite i ett spel på förmiddagen, sen löste jag lite korsord och så började jag röja redan på tidiga eftermiddagen. Det var något nytt :) Annars brukar jag alltid skjuta upp det till sena kvällen, men nu var jag klar redan vid 16-tiden med allt som kunde göras igår. Jag har fortfarande lite kvar, men det tar jag nu på morgonen (att flytta datorn in i garderoben t.ex., det kan jag ju inte göra riktigt än...).

Jag slevade upp alla portioner av nötfärsgrytan som jag gjorde i lördags, och det blev 25 st + 2 som jag redan ätit upp. Inte alls bra att det blev så många portioner, det innebär att jag får i mig alldeles för lite protein i varje portion! Jag måste ju verkligen anstränga mig för att äta så mycket protein som möjligt, då mina värden inte är så bra. När jag äter ren kycklingfilé eller nötfärsbiff brukar jag äta ca 100 g tillagad. Men i denna nötfärsgryta hade jag alltså 1500 g rå nötfärs på 27 portioner, det blir ju bara 55 g rå per portion, och det är ju mindre än hälften av det jag skall försöka få i mig vid varje mål! Inte bra alls. Jag har helt enkelt för mycket grönsaker i... Får se till att ett av mina 2 huvudmål varje dag är ren kycklingfilé/nötfärs så att jag åtminstone får i mig ordentligt en gång om dagen. Någon som har en annan idé? Hur mycket protein är egentligen normalt för er andra? Jag måste ju äta mer, men det hade varit bra att veta. Någon som vet?



Som ni kunde läsa i förra inlägget krånglar denna dator nu också. Skall kontakta Elgiganten idag och fråga vad jag skall göra. Är förbannat trött på detta nu. Vill att allt skall funka. Nu.

Ha en bra måndag!

3 kommentarer:

  1. eftersom jag inte räknar varken kcal eller antal gram jag äter vet jag inte hur mkt protein jag får i mig/portion. Du får väl komplettera nötfärsgrytan med en proteinshake efteråt?

    SvaraRadera
  2. Räknar inte heller....prova med mer proteinrika mellanål med t ex keso blandat med smaksatt kesella...JÄTTEGOTT!! Är det inte så att man känner om man äter för lite protein?! Vad vet jag?

    SvaraRadera
  3. Komplettera med tex kikärter eller andra bönor o linser,innehåller mkt protein.

    SvaraRadera