torsdag 7 juni 2012

Crêpes och glass

Gomorron. Idag känns det konstigt att sitta här och ha vardagsmorgon. Det är ju söndag idag, eller? Känns så i alla fall, det var inte alls skönt när väckarklockan ringde...

-11, kg idag. Hurra! Ett skutt ner vilket innebär att jag kommer att stå still/gå upp de närmsta dagarna, men jag känner ju mig nu (se gårdagens inlägg). Om lite drygt 1,5 kg har jag ju kommit halvvägs :) Mitt första mål är 3,5 kg lägre än målet jag fick när jag gjorde testet på den engelska sidan. Jag förstår att det är ett generellt test, och att de där tar hänsyn till ålder, hur länge man har varit överviktig och benstomme. Men att ge mig ett mål som skulle ge mig ett BMI på 29,3 tycker jag är lite konstigt. Då är man ju fortfarande överviktig, på gränsen till att ha fetma! Men vi får se vad som händer när jag kommer dit.

Igår blev det lite tid i köket. På morgonen när jag satt och slösurfade i vår Facebookgrupp blev jag så sugen på crêpes. Det borde ju gå att göra, tänkte jag. De skulle vara fyllda med tacofärs bland annat. Räknade lite på detta med kryddan, den innehåller ju en hel del socker. Först hade jag tänkt göra själv, men för det första hade jag 9 påsar tacokrydda i skåpet som jag ville göra av med först, och för det andra skulle det bli väldigt många nya kryddor till kryddskåpet... Jag räknade ut att om jag använder dubbelt så mycket färs än vad de säger på påsen och äter det som var 100 g rå köttfärs som en portion (det blir ju mycket mindre när man steker det) så får jag i mig ca 2,5 g kolhydrater. Det kan jag leva med.

Så iväg till Maxi för inhandling av bland annat nötfärs. Det gick alldeles utmärkt med hälften så mycket kryddor, mums. Och så kom vi då till problemet med pannkakorna. Jag hade tidigare fått ett recept från en i gruppen på pannkakor på Dukanvis som var 2 ägg, 2 dl lättmjölk och 1 msk maizenamjöl. När jag testade detta receptet för någon vecka sedan blev de inte bra, de gick inte att vända. Nu bytte jag ut 0,5 dl mjölk mot en stor klick kvarg. Första pannkakan blev en katastrof, den gick inte att vända trots att jag hade en liten panna. Sen la jag i 2 nypor fiberhusk och lät det svälla en stund. Andra pannkakan blev riktigt bra, men den tredje och fjärde blev ännu bättre då jag minskade mängden smet i pannan till 3/4 dl.

Tyvärr hade jag redan ätit min lunch på den första misslyckade pannkakan, nötfärs, en skiva Västan 5 % (30 g ost under 7 % fett tillåtet per dag), så jag var supermätt. Åt lite mer ändå... och det fick jag lida för senare. Jag satt ute på altanen en stund i kylan och sen sömndumpade jag. Oj vad jag blev trött. Jag kan alltså sömndumpa av att äta för mycket, trodde jag bara kunde det när jag fått i mig för mycket socker. Var alldeles groggy och blev tvungen att sova lite.

När jag vaknade gjorde jag glass-smeten. Det blev 3 dl naturell lättyoghurt, 1 dl smaksatt lätt fruktyoghurt, 2 äggulor, 1,5 msk Stevia stö, lite vaniljessens och kardemumma. Först vispade jag äggulorna med Stevian så att det blev äggtoddy. Sen i med yoghurten och resten av ingredienserna. Detta skulle sedan stå kallt i 4 h, så det gick inte att göra glassen riktigt än...

Men när jag väl gjorde den blev den bra! Jag körde glassmaskinen en halvtimme. Mmmmm. Supergott!


Nästa gång skall jag prova med bara naturell yoghurt och lite FunLight Tropical som jag har köpt. Det blev alldeles för mycket, så jag hällde över ungefär hälften i sådana där isglassformar. Senare på kvällen tog jag en sådan.


Den var lite svår att få ur formen, men det gick med lite vilja. Glassmaskinen kommer att användas flitigt i sommar, det kan jag lova. Skålen får alltid stå i frysen och så gäller det bara att göra smeten 4 h i förväg. Men jag antar att man kan ställa smeten i frysen en stund så att den blir kall...

Idag är sista mötet med psykologen på ca 2 månader. Det kommer att bli både skönt och tomt.

Jag skall se om jag inte kan åka förbi Lidl igen på vägen hem. Det blev så hastigt i tisdags att jag inte hann kolla vad de hade mer. Sen när jag kom hem såg jag att de hade sådana där matlådor man lägger i frysen och sedan håller de kylan i t.ex. picknickväskan upp till 5 h. Alltså matlådor med inbyggda kylklampar. Inte var de dyra heller, 40 kr/st. Vill ha, perfekt när jag är ute och vandrar i Änggårdsbergen och har med mig lunch. Och om ni funderar på glassmaskinen jag köpte där i tisdags så slå till! Den var inte alls svår att använda och mycket enkel att diska. Rekommenderat köp!

Ha en bra torsdag!

6 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott med youghurt glass. skall testas. Känner igen detta med "skutten" upp och ner på vågen.
    Mamma Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, glassen var delikat och kommer att sitta gott i sommar. I år blir det ju ingen isglass ens. Har ju varit begränsad de senaste åren eftersom det laktosfria sortimentet inte är så stort, men nu blir det ju inte ens isglass...

      Radera
  2. Oups! Var nu försiktig! Har du pratat ordentligt med psykologen hur du ska hantera fortsättningen så du inte halkar in i gamla vanor. Nu kommer du tycka jag är sträng :) men jag kallar det omtanke. Kram KatarinaW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att jag skulle halka tillbaka i gamla vanor för att jag äter glass? Inte en chans. Skulle aldrig komma på tanken att äta glassen om den inte var nyttig. Har ju kört 11 veckor snart utan att fuska, så varför börja? Är stenhård. För övrigt pratar psykologen och jag inte mat eller matvanor. Vi pratar annat.

      Radera
  3. Åh, superbra tips! Jag ska ta en sväng om Lidl idag tror jag. :)

    SvaraRadera