torsdag 5 juli 2012

Har den äran till mig :)

Gomorron. Man skulle kunna tro att jag var 5 med tanke på att jag var vaken en timme i natt. Ni vet så där man var när man var liten och väntade på att familjen skulle komma in och sjunga. Fast detta var ju mitt i natten och jag tror knappast att Cornelia skulle sjunga för mig på morgonen... Jag hatar när jag vaknar till så där runt 2-3, för då är jag klarvaken en timme. Sen är det alldeles för lite natt kvar innan klockan ringer...

Japp, idag fyller jag år. 47. Det låter ju jättegammalt! Fasen jag fyller snart 50. Det är ju inte klokt. Vart tog alla år vägen? Får alltid åldersnoja när jag fyller år för det känns som om jag inte har uträttat något i livet. Ingen man, barn, villa, vovve... Sen kommer jag på att jag inte vill ha vare sig man, barn, villa eller vovve, då blir det lite bättre. Men det är precis som om jag inte har något att visa upp som är mitt liv... Känner mig bara patetisk som traskar på i samma gamla hjulspår. I år känns det i alla fall som jag har gjort något positivt den senaste tiden, och det är ju inte fy skam.

Eftermiddagen igår gick åt till att baka. Jag hatar verkligen att baka, jag är en katastrof i köket. Kökshandikappad. Jag behövde 15 cupcakes. 3 satser ger 18. Jag var tvungen att baka 4 satser, och av det blev det 16 dugliga.

Den första satsen blev inte färdigbakade. Jag provsmakade en, och den var alldeles mjuk inuti. När jag ställde in nästa sats så fick de resterande 5 också följa med in en stund, men när jag provsmakade en bit av nummer 2 så insåg jag att det inte hjälpte. Därav de 4 längst ute till höger. Sen hade jag frågat tjejen som kom på receptet hur jag skulle göra för att de flöt ut. Hon rekommenderade mig att använda 3-4 formar åt gången, och sen när de kom ut ur ugnen ta bort alla utom en. Jomenvisst. Hade ju varit bra om jag hade sett till att jag hade tillräckligt med formar för det. Som det blev nu så är sats 4 gräddad i enbart en form, och dessa formarna hade alltså varit inne i ugnen 3 ggr redan... Därav 2 som flöt ut. 2 till var nära ögat, men det var tur att de inte flöt ut för då hade jag inte fått ihop till 15 st.

Jag hoppas verkligen de som jag har nu är färdiggräddade... kollegorna får äta dem ändå och se glada ut...

Röjt är det också. Tänkte först att å vad skönt att jag slipper göra det som i går kväll, eftersom kalaset inte är förrän på söndag, men så kom jag på att även om ingen kommer och hälsar på mig ikväll så kanske det är mysigt att det inte ser ut som ett rövarnäste när jag kommer hem från jobbet :) Nu är det fint i alla fall. Förutom en stor hög med kläder på golvet i sovrummet, jag har börjat projekt utrensning. Där är kläder som skall slängas, gamla t-shirtar som föräldrarna skall få till båtarbete och sådant som jag förhoppningsvis lägger upp på Tradera. Jag skriver förhoppningsvis, jag har hur mycket som helst som jag skulle vilja göra mig av med men det är en jättetröskel att ta itu med det...

Nu är resan betald och bokad! Snabba pix... men när jag surfade runt i förrgår så hamnade jag hela tiden på samma ställe, oavsett vilken resesite jag gick in på. Tänkte att det nog var en mening med det och bestämde mig för att jag nog skulle boka det. Ringde Solresor igår för att kolla om jag var tvungen att boka utflykter samtidigt, och då visade det sig att den avgången jag hade tänkt mig, 3 augusti, var helt slutsåld, och nästa avgång, den 10 augusti, endast hade en lägenhet kvar. Jag bestämde mig på stört. Hit skall jag, till ett ställe 4,5 km väster om Chania på Kreta.

Jag bokade lite extrasaker, så det blev ju lite dyrt, men va fan... Slår jag ut det på alla år jag INTE varit på semester så blir det ju ingenting :) Jag bokade i alla fall transfer till och från hotellet, mat på planet tur och retur, avbeställningsskydd, kompletterande reseförsäkring och 2 utflykter. Jag kommer fram mitt i natten mellan fredag och lördag och första utflykten är på söndagen. Då blir det en heldagstur till Knossos. Sen på onsdagen blir det också en heldagsutflykt, den kallas "Det gömda Kreta" och man får se den "riktiga" ön med olivlundar och gamla kyrkor. Å vad jag ser fram emot allt utom flygresan! Att kunna vakna tidigt när alla andra sover och smyga ut till poolen och simma utan att bli störd. Att kunna sitta på balkongen/terrassen och bara njuta. Att promenera mycket (hoppas höft-fan håller!) och se saker jag aldrig sett förut. Att träffa nya människor. Hoppas inte jag åker på urinvägsinfektion som jag gjort de sista gångerna jag har simmat 2 dagar i rad... nu blir det ju betydligt oftare. Men jag tar med antibiotika och tranbärspiller, mer kan jag inte göra.

Vad är det förresten som gäller när man reser med mediciner? Måste man ha med sig originalburkarna? Jag får i så fall dra ner kraftigt på medicinerna/tillskotten och bara ta med de som är absolut nödvändiga. Annars blir det en extra resväska bara för det...

Ni lär bli trötta på mitt tjat om detta med min semester, men om ni inte känner mig riktigt väl så tror jag inte ni ser hur stort detta är. Jag är en extremt flygrädd eremit. Detta är totalt nytt för mig. Snacka om att slänga sig utför ett stup...

Det har löst sig så bra att en kollegas kusin kommer och bor här, så lägenheten kommer inte att stå tom. Känns skönt, även om grannen kan ta in posten, men det är bättre att någon verkligen bor här.

Ha en bra dag, det tänker jag ha!