lördag 26 december 2015

En dag med mycket bättre slut

Gomorron. Klockan är strax efter 9 och jag har precis varit och ätit frukost. Jag frågade i receptionen var man kunde köpa frukost och hon pekade på en restaurang som ligger på området. Det var dock helt tomt där, så jag gick en liten promenad för att leta efter ett annat ställe där man kunde köpa frukost. Jag hittade till slut en restaurang, men där skulle de ta 400 bht. Den vid hotellet var mycket billigare. Jag gick tillbaka dit och hittade en jag kunde fråga. Jag fick en frukostmeny och valde 2 saker; juice, toast och fruktfat samt yoghurt med musli och frukt. Detta kostade 180 bht. Och det var alldeles för mycket... magen står i 4 hörn och jag mår lite illa. I morgon nöjer jag mig med yoghurten.

Under där ligger massor av frukt. I morgon skall jag be dem skippa bananerna...

Vad hände igår då? Ni som är vän med mig på Facebook vet redan det viktigaste:

Edit: fick tipset om att inte visa nyckeln då man tydligen kan göra nycklar utifrån bilder. Fick ta bort bilden på Facebook (gick inte att ersätta) och "maska" den här.

Jag hittade min plånbok! Och mitt läppklet som jag också trodde att jag hade tappat bort. Lyckan var fullkomlig! Min lägenhetsnyckel ligger nu på samma ställe som mitt pass och alla mina kontanter. Det var verkligen en sten som föll från mitt hjärta. Tur att jag bara låste kortet för shopping utomlands, och inte spärrade det.

När jag skrivit bloggen igår så packade jag ryggsäcken och gick till stranden. Den ligger bara ett par hundra meter från hotellet. Inte var det mycket folk heller. Det låg massa barer utmed kanten så tyst var det inte. Jag hittade en plats där det fanns lite skugga. Detta såg jag från min plats:

Jag badade massa gånger. Vattnet var väldigt varmt och det var inte det minsta svårt att gå i. Ni vet den där första chocken, den uteblev. Bara att gå i. Det var väldigt långgrunt. Där satt jag ett tag och varvade bad med att lösa korsord. Sen vandrade jag vidare och hittade ett annat ställe att sätta mig på. Pratade lite med en amerikansk tjej, Sharon, som numera bodde och arbetade i Seoul. Hon var där med en kompis, Wendy. De bor på samma ställe som jag. Nu hade det blivit ordentlig ebb, så det var en bra promenad ut till vattnet. Sharon vaktade min väska medans jag badade.

Ebb. Tidvattnet är som högst klockan 11 och som lägst klockan 17. Här är klockan 16.30 och det var en rejäl promenad bara för att komma ner till vattenbrynet, sen var det ytterligare ca 300 steg innan jag hade vatten till knäna.

På den delen av stranden som vattnet aldrig nådde fanns det små lustiga krabbor som bodde i små hål. Jag lyckades inte fånga dem på bild, men däremot bollarna som de "spyr" upp i fina mönster.

Titta nästan längst till höger i mitten av bilden så ser du ett av hålen.

En annan sak som var himla fräck; det fanns massa små minisnäckor i vattenbrynet. Det lustiga med dessa var att de hade ben. De sprang omkring som fanken, de var inte still en sekund. Slogs gjorde de också. Vågade inte ta med kameran (telefonen) ut i vattnet, men där satt jag och en tjej från Litauern och kollade en bra stund.

När jag badat klart gick jag tillbaka till mitt rum och vilade lite. Fast först tog jag en skön dusch. Sen på med shorts och t-shirt igen och ut i mörkret. När mörkret kommer är det ännu fuktigare än när solen är uppe. Jag gick först och tog ut 5000 bht med syrrans kort. Jag hade ju inte hittat min plånbok än och var livrädd för att hennes kort inte skulle funka. Skulle det inte funka vore det ju bra om jag fick reda på det med en gång så jag kunde snåla med de pengar jag hade. Jag tog alltså ut pengar och sen gick jag tillbaka till rummet igen och lämnade dem. Jag vågade inte gå en meter mer än nödvändigt med hennes kort i fickan.

Sen ut igen. Huvudgatan i Ao Nang är bara turistaffärer och restauranger. Samma i varenda affär nästan. Massage kan man få varannan meter också.

Hittade denna bar, men där stannade jag inte.

Min middag. Smakade absolut ingenting, och inga kryddor fick man in heller. Besviken.

Min efterrätt: en mango smoothie som jag köpte på vägen hem igen.

Barnen leker på den upplysta stranden (bara denna lilla bit som var upplyst).

Huvudgatan. 90 % av alla på scooter kör utan hjälm. Kommer farbror polisen på en så kostar det 500 bht. Ingenting alltså.

Ett litet juleträd utanför ett hotell.

När jag kom hem var jag helt slut. Stegräknaren stoppade på 17.000 steg ungefär, så det var den del promenerande under dagen. Jag hade tänkt gå och lägga mig tidigt, för jag var slut, men det dröjde ända till efter 1 till jag somnade. Såg nog 4 avsnitt av NCIS LA.

Jag hittade alltså min plånbok när jag letade efter pluppen till min trådlösa mus. Det verkar som om jag inte fick med mig den alls. Jag hatar verkligen pekplattan på datorn, undrar om jag kan hitta någon ny mus idag. Det måste väl finnas mer i denna by än en turistgata med massageställen och restauranger? Jag har inte sett en enda "vanlig" affär, bara små affärer och 7 eleven. Får gå på spaning idag.

Ha en bra annandag. Ni har tydligen storm hemma igen. Jag skickar härmed lite sol... jag har så det räcker och blir över :)