måndag 7 december 2015

En orolig helg

Gomorron. Känner igen datumet 7 december. Får fundera en liten stund innan jag kommer ihåg att min mormor (alltså min "riktiga" mormor) dog den 7 december 1976. Det är 39 år sedan! Inte så konstigt att jag knappt kommer ihåg henne och istället räknar mormor Inga som min riktiga mormor... Hon kom in i mitt liv ungefär ett år före mormor Greta dog, så hon har funnits med mig länge. Min bror och jag var inte så där jätteglada åt att få en "bambatant" (hon jobbade alltså i matsalen i skolan) som mormor, hur skulle vi nu slänga mat vi inte ville ha? :)

Helgen har varit orolig, och det sitter i. Min dumma katt har inte kissat ordentligt på många dagar. Bara små skvättar. Jag pratade med veterinären både fredag och lördag och de tyckte jag skulle avvakta. Men jag skall ringa dem idag och det blir antagligen så att jag åker in med henne. Måste få reda på vad som är fel. Hon är precis som vanligt i övrigt, äter och leker och spinner som hon brukar. Men hon kissade absolut ingenting från klockan 12 igår (på dagen) till klockan 6 nu på morgonen. Och då bara en liten skvätt. Det är inte normalt! Hon bajsar som vanligt, så det är inte lådan hon skyr. Jag skall ringa till veterinären när ordinarie pass börjar vid 8 och se om jag inte kan få en tid under dagen. Marita är kvar i stan till 14 ungefär, och funkar det så kör hon mig, annars får vi ta bussen.

I fredags hade jag beställt räkor från ICA Fiskebäck, men jag fick ringa dem och avbeställa. Det blåste så mycket att jag inte vågade köra ända dit ner. Det blev inget fredagsmys för min del, men det gick bra ändå.

I lördags skulle jag åkt till Sandared utanför Borås på 50-årskalas, men jag var så orolig för Maggie att jag stannade hemma. Jag matade henne med tonfisk som jag hade i massa vatten i. Hon drack upp vattnet och lämnade tonfisken, så jag fyllde på vatten under dagen. Men kissar gör hon inte annat än små skvättar, och då väldigt sällan.

Igår var det dags för nästan hela familjen att samlas hemma hos min syster. Det var Marita och jag, syster och svåger, deras son, bror och svägerska, deras yngsta dotter med pojkvän och deras son med flickvän. Ett himla liv alltså :) Syster och svåger flyttar om mindre än en månad (de har köpt hus söder om Göteborg), så vi bestämde tidigt att vi inte skulle ha någon avancerad mat. Istället beställde vi 2 x 6 portioner mat från Maxi, samma ställe jag beställde mat från på mitt kalas i somras. Vi tog ett Medelhavsfat och ett Skaldjursfat. Så gott. Och det blev massor över. Jag fick så att jag har lunch idag och Marita fick massor med sig också.

För flera veckor sedan köpte jag 13 st små söta ljuslyktor. Igår morse packade jag in alla (utom en) i små paket och satte lappar på.


Det blev en till Marita, en till syrran och svågern, en till brorsan och svägerskan, en till vardera av deras 3 barn med respektive, en till mormor, en till moster, en till mamma, en till svägerskans mamma, en till kompisen V, en som kompisen H skall få på fredag och så en till mig... Kul att ge bort!


Här är lyktan. Synd bara att inte figuren på framsidan var utstansad mer så att ljuset gick igenom, men den lyser väldigt fint ändå.

I påskas när vi hade en liten familjeträff hos syrran så ägnade sig mina syskon och deras barn åt att klä "äldsta kärringen på kalaset" i påskfjädrar. Nu var jag ju inte äldsta kärringen längre eftersom Marita var med, men inte katten hindrade det dem från att klä ut mig. Denna gången i tomteklädnypor som syrran hade som servietthållare...


Jättesnyggt. Not. Det är i alla fall min nya profilbild på Facebook. God Jul!

Det blev mycket resesnack då brorsan och svägerskan åker till Florida nästa vecka, och brorsonen med flickvän åker till Teneriffa. Resten verkar stanna hemma över jul. Brorsonen med flickvän kommer hem på julafton och jag hoppas verkligen de nappar på erbjudandet att bo i min lägenhet lite när jag är borta. Vore bra om den blir bebodd. De har ju visserligen brorsans ställe för sig själva, men det kanske är lite kul att komma till stora staden Göteborg? Vi får se.

Händer det något kul i veckan då? På fredag är jag bjuden på middag på något Thaiställe av kompisen H, en försenad 50-årspresent. Det skall bli kul! På lördag skall jag på julbord på segelklubben HYC, det brukar vara väldigt mysigt. De flesta där är i mina föräldrars ålder, och jag har växt upp med dem. Man går därifrån fylld av energi för det är en underbar samling människor och jag får så mycket kramar av alla. Härligt gäng!

Håll nu tummarna för att Madame M inte är allvarligt sjuk. Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar