torsdag 31 december 2015

Matlagningskurs

Gomorron. Värst vad jag sover länge nu för tiden... Somnade vid midnatt igår och vaknade 3, var vaken till 4, somnade om och vaknade vid 8, somnade om efter en liten stund och sov till halv 10. Jag skall till en annan strand idag och jag vet inte hur länge båtarna dit går. Vi får se om det funkar eller ej. Skall ju skriva här först, många bilder idag, och sen göra mig i ordning, äta frukost och packa badväskan...

Igår blev det en snabbtur till stranden innan matlagningskursen. Jag var där i en timme och hann med att bada 2 ggr. Fördelen med att vara på stranden så tidigt var att träden gav skugga. Jag slapp leta skugga på platån bakom stranden, den som är så stenig och obekväm, utan kunde hitta det på själva stranden.

Sen hem och ta en snabbdusch innan jag gick till receptionen och väntade. 2 personer kom och hämtade mig i en bil. Jag fick mig en åktur genom Ao Nang, mycket längre bort än då jag satt bak på scootern på jakt efter en datormus. Nu kunde jag slappna av lite också och inte hålla mig fast för glatta livet... :) När vi åkt en bra bit såg jag en riktig livsmedelsaffär, Tesco. Men det var långt efter turistaffärerna slutat. Detta är ingen vacker by. Här nere vid stranden är det bara turistaffärer, massageställen och restauranger/matställen. Sen när man kommer bortåt finns lite andra affärer också, men hotell finns det även långt bort. De måste ta taxi till stranden. Bebyggelsen är ful, inget mysigt alls.

I alla fall, jag kom fram och det visade sig att det skulle bli en privatlektion, det var bara jag där. Det var ägaren, Sow, och en tjej som hette Phueng (uttalas Pung) och så chauffören. De förklarade att eftersom det bara var jag så skulle det inte bli en 4-timmarslektion, utan gå mycket fortare. Helt OK med mig :) Jag fick välja 5 rätter på listan, samma lista som jag visade häromdagen, och jag valde det jag markerade då (förutom Mango med sticky rice som jag hoppade över).

Sow

Phueng

Vi började med att göra i ordning alla ingredienser för alla rätterna, men när jag visar bilderna nedan tar jag dem rätt för rätt. Enklare så :)

Green papaya sallad

Nej, detta är inte en zucchini, utan en grön papaya. Så här ser papayan ut om man tar ner den från träden innan den är klar. Grön papaya är svårt att få tag på hemma i Sverige, men då kan man ta morot istället. Samma "textur" ungefär (hårt och knaprigt). Papayan/morötterna strimlar man med något som ser ut som en vågig osthyvel. Jag har faktiskt en sån hemma :) Det kallas att "scratcha".

Resten av ingredienserna: "Long beans" (googlade på det och det heter Långböna på svenska, smaken var ungefär som sockerärtor), tomater, vitlök, chili, rostade jordnötter, torkade räkor (man äter allt, inkl. skalet, tycker inte det var så där gott..), palmsocker (detta kunde man ersätta med något hon kallade för sockersirap...), fisksås och limejuice.

Allt mortlas tillsammans, det frigör smakerna. Inte i med allt på en gång, utan pö om pö.

Så gott! Papayan är verkligen knaprig. Jag brukar inte vara en fan av bönor, men dessa var riktigt goda. Jag brukar för övrigt få ont i magen av ärtor och bönor, men inte dessa. Det blir en stark smak, jag tror att de torkade räkorna behövs för att få fram den speciella smaken, men man behöver ju inte äta upp dem :)

Coconut milk soup with chicken (Tom Kha Kai)

Ingredienser: Skivat kycklingbröst, skivad galangal (en rot, smakar lite starkt och strävt, bra att ha med i soppan men vi västerlänningar "behöver" inte äta upp den), kaffir limeblad, svamp (vilken svamp som helst går bra), citrongräs, schalottenlök och kokosmjölk. Dessutom: socker, salt.

Här kokas kokosmjölken upp och så lägger man i ingredienserna en efter en.

Mumsigt! Mycket smak utan att vara stark. Jag tror dock att deras kokosmjölk och våran kokosmjölk inte smakar samma. Denna smakade inte så mycket kokos, utan var mer len i smaken. Men jag skall se vad jag kan hitta i en riktig asiatisk affär.

Stir fried chicken with cashew nuts

Ingredienser: Skivat kycklingbröst, gul lök (som jag inte kan äta, så här har vi istället vitkål och morötter), salladslök, cashewnötter, torkad stor chili, vitlök, svamp. Dessutom: olja (solrosolja), ketchup, vatten, ostronsås, socker, soyasås, "black soy sauce" (för färgen, den kallas väl Colorit hemma?).

Jättegod! Och så mycket smak utan att vara stark! Jag åt denna rätten på en restaurang häromkvällen. Smakade absolut ingenting. Denna däremot var delikat. Lite jobbigt med denna kursen är att de 5 maträtterna jag åt här har varit de godaste jag ätit på min resa. Den enda som kan mäta sig med dessa är Hot pan jag åt häromkvällen. Allt annat har smakat mindre bra i jämförelse...

Fried noodles Thai style (Phad Thai)

Ingredienser: risnudlar (det verkar som om jag kan äta det nu för tiden, hade väldigt svårt för det flera år efter operationen, det satt som ett klister i magen), färska böngroddar, salladslök, tofu (det hoppar jag nästa gång), kyckling, vitlök, ägg. Dessutom: olja, fisksås, sweet chilisås, svart soya och socker. Jordnötter, lime och gurka som garnering.

Detta har alltid varit min favoriträtt när jag köper med mig thaimat. Här är den inte kryddad starkt, men det kan man få hemma. Det är ju bara att hälla på chiliflakes så får den lite hetta. Gillar kombon kyckling, ägg och de krispiga böngroddarna!!

Panang curry with chicken

Ingredienser: Skivad kyckling, röd chili, kaffir limeblad, kokosmjölk, panang curry paste. Dessutom: olja, fisksås, socker.

Skall jag göra denna rätt skall jag definitivt ha grönsaker i. Känns lite mesigt med bara kyckling och alla smaksättare. Svamp hade inte varit dumt. Eller morötter och vitkål.

Här kokar allt i kokosmjölken.

Trots avsaknaden av grönsaker var det vansinnigt gott. Deras kokosmjölk är så len i smaken och så alla dessa kryddor. Panang curry är ju så gott!!

Det var allt. Alla rester fick följa med mig hem. Tur jag har kylskåp på rummet! Kursen kostade mig 1300 bht (340 kr) och det var värt varenda krona. Jag har alltid älskat thai-mat men inte riktigt lyckats få det så gott som det som serveras på svenska thai-restauranger. Detta var 10 ggr godare. Lärarna blev lite bleka när jag sa att jag gör storkok och fryser in och sen värmer direkt från frysen till mikron... Jag förstår dem. Det blir ju inte lika gott. All mat ovan, inklusive förberedelse av ingredienserna, tillagning, att jag åt en liten del och snackade lite, tog 1,5 h. För 5 rätter. Så det går att laga snabb thai-mat... Får kanske tänka om lite när det gäller mina lunchvanor.

All mat jag åt var ju också väldigt hälsosam, om man byter ut sockret (som för övrigt bara var mycket lite i varje rätt) mot Stevia. Å vad jag ser fram emot att pröva detta hemma! Alla recepten med hur mycket jag skall ha av varje sak är med, och mina anteckningar. Korten hjälper ju lite också.

Väl hemma så gick jag till stranden igen. Halva dagen var ju kvar, något jag inte räknat med. Hittade en någotsånär skuggad plats och kunde sitta där flera timmar.

Sen var det väldigt skönt att komma till det svala rummet och ta en dusch. Återigen fastnade jag vid datorn. Kollade lite film m.m. Nästa gång jag skall boka en resa så tror jag nog att jag får unna mig lite bättre boende. Jag brukar ju säga som så att varför skall man betala för bra boende när man ändå bara sover på rummet? Men det gör jag ju inte. När jag reser ensam så är jag mycket på rummet. Kanske vore det en bra idé att då boka och betala för ett bra rum?

Middagen åts på rummet. I avsaknad av någonstans att sitta fick en uppochnervänd byrålåda tjänstgöra som bord i sängen. All mat var kall då jag inte hade mikro. Åt bara hälften, så jag har till idag också.

Jag fick med mig mig 2 engångsskålar och bestick från kursen, så jag slapp äta direkt ur påsarna :)

Strax före 23 gick jag ut och gick i 45 minuter. Det märks att detta inte är en party-by. Många affärer och restauranger var redan stängda och jag mötte bara folk som gick åt andra hållet. Tröttnade efter en stund och gick hem igen. Vädret var dock väldigt behagligt utan den där fukten som är så jobbig.

Nu måste jag verkligen klä på mig, klockan är 11. Städarna kommer när som helst. Ingen frukost har jag ätit än heller, det får bli något ute. På med baddräkten och så shorts och linne ovanpå det. Packa badväskan och så skall vi se om jag kommer iväg till den där andra stranden idag. Raylay beach eller hur det stavas.

Ha en bra sista dag på året! Får se vad jag hittar på ikväll. Jag har sett några restauranger annonsera om nyårsmeny, men jag tror jag hoppar det. Blir nog en lugn kväll hemma istället. Vi får se.