lördag 26 december 2015

Scootertur, många tankar och fotmassage

Gokväll. Lika bra att skriva detta nu ikväll (eller i natt, klockan är efter midnatt) eftersom jag skall upp tidigt imorgon. Jag har bokat in mig på en utflykt till Phi Phi Islands som lämnar hotellet 8.30. Enligt broschyren kostar den 1.800 bht, jag betalde 1.100 bht. Just nu kom jag på att jag hade slarvat bort kvittot. Gick ut till receptionen i pyjamas och kimono. Givetvis satt de 2 personer där som var där min första och andra dag. De som tog emot mig när jag kom och som jagade fatt min försvunna plastpåse på flygplatsen. Som visste att jag "tappat" min plånbok. Så jävla pinsamt. Slarvmaja!! I alla fall har de en kopia. Helt lugnt.

Vad har annars hänt idag då? I förmiddags packade jag min badväska och tänkte gå till stranden. På vägen dit gick jag in till receptionen för att fråga om de visste var jag kunde köpa en mus till datorn. Följ med mig, sa en av tjejerna. Så satte hon sig på sin scooter. Jag skulle alltså sitta bak. Utan hjälm. Och åka i trafiken. Något jag lovat mig själv att ALDRIG göra. Fy fan vad jag var rädd. Shiiit. Långt åkte vi, säkert 7 km. Skönt att slippa gå, men jag förlorade ett par år på resan dit. Och lika många på vägen hem (efter inköp av datormus). Jag blev avsläppt på en annan strand än den jag var på igår.

Detta var dagens utsikt fram till lunch. Då gick jag bara en liten bit till ett jättemysigt ställe vid stranden. Där hittade jag denna skylt på toan:

Good to know. Det var också 200 bht böter om man spydde i handfatet. Precis som på Kreta är rören inte gjorda för något annat än kiss och bajs. Papper skall läggas i papperskorg bredvid toan. Lite ofräscht, men jag är van från när vi seglade och hade septiktank. Första (och eventuellt andra) pappret vid bajsning åker ner i toan ändå.

Min lunchutsikt.

Idag smakade lunchen bra! Spicy shrimp sallad. Tyvärr glömde jag att be dem slopa den gula löken, så det var en del att pilla bort... Men den var stark och god ändå.

Bortpillad lök.

Fruktfat till efterrätt. Frukten är gudomligt god. Jag kan (nästan) äta hur mycket som helst.

Lite yrkesskadad är jag, trallala. Panasonic säljer vi. Carrier är konkurrenten. Båda lika rostiga...

Och mer eller mindre mitt på trottoaren har någon bestämt att det är ett bra ställe att slå upp en hängmatta...

Gick hem och vilade lite, blir otroligt trött i denna värmen. När alla började gå hemåt gick jag till stranden igen.

Lågt tidvatten igen. Klockan är 17. Denna bild (och mycket tidigare under dagen) fick mig att tänka på tsunamin. 11 år sedan idag. När jag var hemma och vilade googlade jag på tsunamin och Ao Nang, och de blev ganska hårt drabbade. Undrar hur mitt hotell klarade sig, det ligger ju visserligen ca 300 m från vattnet, men efter vad jag förstått så var det ingen lång bit. Inget har märkts här på årsdagen, men jag har som sagt tänkt mycket.

När jag satt där på stranden så kom det fram en gubbe och pratade med mig. Han var från Israel. Han "pumpade" mig och slutfrågan var väl egentligen om jag var intresserad av att ha en date med honom. Jag sa att jag var mer "into girls". Enklaste sättet att bli av med honom :)

Hem och duschade. Älskar min nya kimono. Så skön. Jag har på mig den nu också, med pyjamasen under, eftersom det drar från AC:n. Lite färg har jag fått också.

Köpte mig ett par flipflops modell mjukare. Jag har svårt för flipflops, får skitont i fötterna av dem. Men golvet i framförallt badrummet är väldigt hårt, skönt att ha något på fötterna när jag duschar. Får se vem som får ärva dessa när jag kommer hem, eller också sparar jag dem för just såna här tillfällen när jag reser.

Middag gick jag inte långt för att inta, en av restaurangerna på hotellområdet fick duga. Jag åt grillade jätteräkor. Spicy. Jäkligt spicy. Det brann i peruken. Gott.

På området finns också Forest Spa. Jag gick in kl 22.20 och frågade hur länge de hade öppet. Till 23. Var det OK att jag tog en fotmassage på 1 h? Ja visst sa de. Direkt när jag satte mig sa de att jag hade hårda fötter. Ta bort för 200 bht? Massagen skulle kosta 250 bht. (dela allt med 4). Jag fick lägga mig på mage på en bänk mellan 2 draperier och 2 personer började jobba med mina fötter. Sen är jag övertygad om att en av dem satte sig på mig. Hela jag fick en genomkörare, speciellt ryggen. Inte massage, mera tyngd och slag.

Sen fick jag min timmes fotmassage. SÅ SKÖNT! Ont ibland, men mest skönt. Summa summarum var jag där 1,5 h för ca 125 kr. Helt OK.

Nu skall jag sova, i alla fall försöka. Är ju inte inne i rätt dygnsrytm än. Är jag vaken om 2.5 h (klockan 3) kan jag se Downton Abbeys julspecial live via min TiVo-box hemma. Hoppas jag inte är det eftersom klockan ringer 7.