måndag 14 december 2015

Stress vs vila

Gomorron. Näst sista måndagen att arbeta i år. Nu börjar nedräkningen på riktigt. Nu är det bara 7 ggr till som väckarklockan skall ringa innan det är dags att åka!

I fredags kom kompisen Hanna och hämtade mig på jobbet. Vi skulle egentligen ha åkt till Newbodys utförsäljning, men jag läste på Facebook att det var kö för att komma in. De skulle ha öppet på lördagen också, så vi åkte direkt in till stan. Restaurangen vi skulle gå på heter Moon Thai, och det var verkligen ett mysigt ställe. Massa bambu och lampor överallt, mysigt "strandmusik" och det var gott om personal. Här är vi "i Thailand" tillsammans.



Trångt var det, men väldigt mysigt. Jag beställde någon kycklingrätt som hette Laab Gai.
Den lät mycket godare än den var: Wokad stark och syrlig hackad kycklingfilé med lime, chili, vitlök, citrongräs, rödlök, rostat ris, färsk mynta och koriander. Den var god,  men det där syrliga stack ut för mycket. Hannas rätt var mycket godare, så jag tjuvade lite av den när hon var klar.


Vi hade i alla fall en mycket trevlig kväll! Tack finaste Hanna för födelsedagspresenten (restaurangbesöket). Det blev en relativt tidig kväll, jag var hemma innan 21. Skönt.

På lördagsmorgonen blev jag "omtänksamt nog" väckt av Maggie före 6. Jag hade en miljon ärenden (kändes det som) som skulle göras, så det var ju snällt...

Först åkte jag till Maxi och veckohandlade och hämtade medicin på apoteket. Jag handlade också mitt bidrag till kvällens julbord: vätskustsallad. Sen hem och lämna det. Vidare åt andra hållet, halvvägs till Mölndals centrum där jag hämtade 2 Schenkerpaket. Det ena innehöll kimonon jag beställde, den kom fort!



Den var så fin! Mycket nöjd med mitt inköp! Vidare därifrån till Mölndals centrum och Cinco present, där jag köpte mitt bidrag till kvällen julklappssäck. Det blev en ljuslykta. Sen hem med allt detta. Ut igen, mot Newbodys utförsäljning. Deras kontor och lager ligger inte alls långt från mig. Alla deras lådor kostar ju 150 kr i vanliga fall, nu sålde de ut utgående modeller för 75 kr/st. Köpte 4 lådor:


Linnen kan man aldrig ha för många av... fast jag har nog någonstans mellan 15 och 20 nu...


Hipsters.


Ett underställ.


Strumpor.

Sedan vidare till Frölunda Torg. Där växlade jag till mig en massa Baht. Man blir väldigt rik när man växlar till den valutan :)


12.000 pengar!!

Sen hem. Puh. 3 timmar tog flängandet. Nu kunde jag slappna av i 3 h innan det var dags att åka igen. En dusch var det enda jag behövde fixa under den tiden.

När jag skulle moppa till julbordet glömde jag huvudet hemma. Jag kom till Maxi innan jag kom på att jag hade terminalglasögonen på mig. Bara att åka hem och byta. Sen tillbaka till Maxi där jag tog ut pengar. Jag hann en liten bit till innan jag kom på att det var ju en bra idé att ha med maten som jag skulle bidra med... Bara att åka hem igen. SEN kom jag iväg. Det var läskigt att köra, halt. Kallt var det också. Det tar ca 35 minuter att moppa till scouthuset, där vi skulle ha julbordet, så jag var som en ispinne när jag kom fram.

Det var alltså med segelklubben jag skulle ha julbord, klubben vi seglat med i alla år sen pappa och Marita träffades (då var jag 9). Jag var yngst i sällskapet, alla andra var i stort sett i mina föräldrars ålder. Det är ett härligt gäng, och man går inte därifrån utan att ha fått en massa kramar. När jag satt och lyssnade på gubbarna som jammade jazz så tänkte jag "detta är trygghet". Jag minns så väl när jag satt uppkrupen i ett hörne i vår sittbrunn i båten och jag hade lånat pappas alldeles för stora Tenson-jacka. I vår båt och i båtarna runt omkring oss jammades det och sjöngs. Jag satt där och kände mig så himla trygg. Så varje gång jag hör den typen av musik blir jag alldeles varm i kroppen. Det är kanske inte så vanligt för någon i min ålder att gilla den typen av musik, men det gör alltså jag.


Jag körde väl hemåt strax efter 21.30, så det blev inte sent i lördags heller. Skönt.

Igår söndag gjorde jag inte många knop. Jag har stressat runt så mycket den sista tiden att jag tidigt bestämde mig för att jag inte skulle göra något mer avancerat igår än att skriva mina julkort. Och precis så blev det. Jag kom ur pyamasen, fast mysbyxorna åkte på istället. Marita kom förbi en sväng, så jag sparade hela 4 frimärken på att skicka några av korten med henne :)

Veckan som kommer blir ungefär lika stressig som förra. Nåja, jag får vila på min semester... Sådärja, nu ringde larmet på min mobil och jag var först med att boka onsdagens YinYogapass (tiderna släpps klockan 7 på måndagsmornar).

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar