fredag 29 januari 2016

Blindstyre

Gomorron. Fortfarande väldigt trött i ögonen. Igår var jag hos optikern och gjorde en synundersökning. Den var verkligen grundlig, det tog nästan 2 h. Vad som inte var bra var att min syn har förändrats drastiskt de senaste 14 månaderna (sedan senaste synundersökningen). Då hade jag 1,25/1,75 (vänster/höger), nu har jag 2,25/3,25. Ganska stor ändring på så kort tid! Vad som var skönt var att det inte bara var inbillning, jag ser verkligen kasst!

Jag hade ju precis betalat av glasögonen klart, jag tog de förra på ett Resurskonto (kostnadsfri avbetalning) och jag tror sista betalningen var i december (eller möjligtvis november) förra året. 8000 kr/12. Nu är det alltså dags igen. Slutsumman hamnar på 8000 kr denna gången också. Hurra. Not. Glasögon (och tänder) borde det finnas högkostnadsskydd för! Ändå får jag massa rabatter. I och med att jag beställer jobb-terminalglasögon så får jag 25 % rabatt på mina vanliga progressiva. Där var det dessutom 50 % rabatt på bågarna. Och i och med att jag beställer ett par till (mina privata terminalglasögon) så får jag 50 % på dem. Så trots all denna rabatt så blir slutsumman 8000 kr för mina två par (jobbet betalar det tredje paret).

Sen var det detta med att välja bågar. Jag var inne på att behålla mina gamla, men det blir så jobbigt att inte ha några glasögon i 2 veckor... Så nya fick det bli. Denna gången gick jag på färgen teal. Slog upp den och den heter faktiskt teal på svenska också. Så här ser de ut. Ursäkta knepigt perspektiv... jag är inte så bra på selfies...

Terminalglasögonen blir röd-metallic. Även denna gången kör jag samma bågar på de 2 paren. Enklast så.

Sen en snabb lunch och så tillbaka till jobbet. Ungefär vid 16.30 när jag gick hem så blev jag så fruktansvärt trött i ögonen. Kunde knappt hålla dem öppna. Hurra att jag då inte kunde gå hem och lägga mig i soffan. Nä det var torsdag och kördags. Som grädde på moset fick jag mess från körkompisen A som för ovanlighetens skull låg hemma sjuk. Buss eller moppe in till kören alltså. Det där med buss funkar inte så bra på hemresan, det blir 2 byten med långa väntetider. Jag paltade istället på mig massa kläder (collegebyxor och regnbyxor utanpå jeansen) och åkte iväg. Jag frös faktiskt bara om händerna, men det räckte.

Vi finslipade flera låtar och till nästa veckan har vi en diger läxa. Vi skall kunna hälften av låtarna till konserten helt utantill. Inget fusk.


Det blir till att träna ännu mer i helgen!! Helgen som är så där härligt skön och oplanerad. Komsi komsi!

Nu skall jag sticka iväg och simma. Jag har ju inte kunnat göra det på ett tag då jag inte kunnat moppa till simhallen. Jag skall också inviga min nya spelare. Det skall bli spännande.

Ha en bra fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar