fredag 1 januari 2016

God fortsättning!

Gomorron. Här blev jag väckt klockan 8 av att någon satte igång musik på en av de stora stereoanläggningarna nere vid vattnet. Tror i alla fall det var där. Halva Ao Nang vaknade i alla fall. Nu är klockan 10 och jag ångrar att jag inte försökte somna om när jag blev väckt, för nu börjar jag bli trött igen. Men det går inte. Om 2,5 h blir jag hämtad, för då är det dags att åka ut på havet på utflykt igen. Innan dess skall jag skriva detta, packa väskan och äta frukost. Hoppas städerskorna tar sig en liten sovmorgon idag...

Igår tog jag mig en liten båttur med longtail-boat till Railay beach. 100 bht kostade det, enkel resa (ca 25 kr). Själva resan tog en kvart. Naturen är mycket vacker här med höga bergsklippor "utkastade" i vattnet.


Undrar om någon har varit på toppen?


Väl framme möttes jag av en fin strand, fast det fanns mycket folk. Inga problem att hitta skugga i ena änden.


Vad jag inte kan förstå är folks förkärlek för att ligga så jävla nära varandra!? Jag var där först, och när jag var i och badade så möttes jag av detta när jag kom upp. Min matta var lutad mot en mur, så jag satt upp. Lite senare ville jag lägga mig ner, men det gick ju inte, de var i vägen. Jag fick lägga mig på diagonalen för att få plats.

Detta var troligen årets sämsta dag att åka till Railay. Alla hotell utefter stranden hade dukat upp för fin fest på kvällen. Minst 4 stora stereoanläggningar skulle invigas, och de spelade väldigt hög musik hela tiden. Flera med mig tröttnade och åkte hem tidigare.

Spelade in en liten filmsnutt för att dels visa hur nära folk låg och dels för ljudet. Men ljudet återspeglas inte rätt här, alldeles för lågt!


Vid 15 (efter 3 h på stranden) gav jag upp och åkte hem.


Fortfarande "bränd i kanterna" har jag lite svårt för värmen. Jag gick hem till rummet och duschade, sen tog jag en promenad i byn. Köpte mig en keps att ha på dagens utflykt.


Sen slappade jag lite i rummet. Kollade på DVD, läste bloggar, kollade Facebook och pratade med min katt :) Nä, först fick jag kontakt med morbror Janne och så fick jag prata lite med mormor. Jag bad dem att hålla datorn så jag fick prata med Maggie. Hon låg på köksstolen och när jag pratade med henne satte hon sig upp och var väldigt förvirrad. Hon hörde mig ju, men hon såg mig inte. Sen hoppade hon ner på golvet och såg allmänt förvirrad ut.


Efter detta så fick jag äntligen kontakt med mamma! Hon har bara mikrofon i sin laptop och det har varit problem med den trådlösa anslutningen hela veckan. Igår ringde hon Bredbandsbolaget och fick hjälp med lite inställningar, och vips kunde vi prata på Skype!


Middag åts på Feel Good, samma ställe jag åt på häromkvällen. Jag åt Hot Pan igen, denna gången med kyckling (räkor förra gången). Först tände de eld på min mat:


Mycket gott var det. Sen hem till rummet igen. Jag hade först tänkt skita i att gå ut igen, men så kom jag på detta med de Thailändska lyktorna. Något jag alltid velatt se live. Jag ställde klockan på 23.20, ifall jag skulle somna. Det gjorde jag inte. Jag gick till stranden här närmast och det var fullt party. Folk hade redan börjat släppa upp lyktor och det var disco på stranden. Här kommer massa bilder som "får prata för sig själva".












Jag måste säga att det var helt magiskt att stå med fötterna i vattnet och vågorna skvalpande runt benen. Det var varmt i luften och alla var väldigt glada (med eller utan hjälp av alkohol). Folk satt på sanden i små picknick-grupper, andra gick omkring, som jag. Många hade drinkar i händerna (de såldes ganska billigt på stranden), andra (som jag) drack ur medhavda vattenflaskor. Musiken dunkade och ljudet av raketer och smällare gjorde att det faktiskt kändes som nyår, trots fötterna i vattnet, som ju inte hör till vanligheterna. Jag fick nästan nypa mig i armen. När klockan slog 12 så kom jag plötsligt på att jag inte visste om det var 2012 eller 2013 som pappa dog. Vilken tanke så där på tolvslaget. Så pappa, du fanns med mig klockan 12!! Jag kom fram till att det var 2013 (dubbelkollat att det stämmer nu). Nu har vi alltså levt över 2,5 år utan pappa. Helt overkligt.

Jag gick hem vid halv 1, undrar hur länge de höll på i natt. Somnade gott och vaknade som sagt klockan 8 av musiken. Nu skall jag packa min väska för utflykten. Viktigt idag är solkräm (kör med SPF 50 och 30), min nya keps, sarong, vatten, baddräkt så klart (den har jag på mig när jag går), blus för att skydda axlarna (den badar jag i om det behövs) och lite nötter som nödproviant. Kameran så klart. I vanliga fall har jag med mig mobilen när jag går till stranden, men på utflykter får min Ixus duga. Vågar inte ta med mobilen.

Ha en bra nyårsdag, hoppas ni inte har alltför ont i håret. Kan meddela att det är väldigt skönt att INTE ha det :) Å vad det skall bli härligt med en dag på sjön. Även denna gången i speed boat. Måste se till att jag får sitta framme och ute idag igen. Ikväll skall jag simma i marelden! På återhörande.

1 kommentar:

  1. Fina bilder. Undrade just var du gör av saker som telefon/kamera när du badar? Eller är du i närheten så du har uppsikt hela tiden? En fundering från en som aldrig varit utomlands... 😀
    Hoppas du fått en fin dag på din utflykt.😀
    Kram

    SvaraRadera