torsdag 28 januari 2016

Höstregn?

Gomorron. Det blåser ute. Just nu regnar det inte (tror jag i alla fall), alltid något. Hur ruskigt det än är ute så måste jag i alla fall säga att jag föredrar det framför snö. Snö är så jobbigt. Mitt liv blir så begränsat när jag inte kan moppa någonstans. Jag brukar säga att det "finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Igår stämde det inte... kändes som värsta höstvädret!

Jag blev lite blöt när jag gick hem från jobbet så jag bestämde mig för att jag skulle ta moppen direkt och hämta ett paket halvvägs bort till Frölunda Torg. Jag hade beställt schampo och balsam från något företag som skickade med DHL, inte med posten. Precis när jag satte mig på moppen började det vräka ner. Och jag menar verkligen vräka ner. Det tog inte ens 10 minuter att moppa dit jag skulle och på den korta tiden blev jag genomblöt. Och jag menar genomblöt. Skor. Regnbyxor. Jeans. Vinterjacka (!). Tjocktröja. In på bara skinnet. Jag storstrejkade och avbokade Yinyogan i sista minuten (man kan inte avboka närmare start än 2 h) och åkte hem och strejkade.

Av med alla blöta kläder i hallen och in med dem i torktumlaren. Det var tur att jag avbokat för det tog 2 h för jackan att bli torr i tumlaren. Så blöt var den. Istället tog jag på mig mjukiskläder och satt i soffan hela kvällen. Och njöt av min nystädade lägenhet.

Måste bara visa Madames "morronposition" de senaste veckorna. Vet inte varför hon ligger där...


Hungerkampen fortsätter. I natt väckte hon mig klockan 3 när hon försökte göra inbrott i matskålen (som skall öppna kl 5). Stackarn. Får se hur länge jag står ut...

I förrgår kväll råkade jag ut för ett litet missöde som jag glömde berätta om igår. När jag var i Sisjön efter jobbet passade jag på att handla lite på Willys. De hade bra pris på Chiafrön, så jag köpte 2 paket. Jag har ett par glasburkar stående i köket med sånt jag använder varje dag, t.ex. mina grötgryn och "fusksocker" (Stevia). Jag hade en burk stående i skåpet med opoppade popcorn i, den blev bra till Chiafröna. Jag tänkte hälla över popcornen i en plastpåse, men råkade hälla ut hälften i diskhon istället. De små popcornkornen fastnade i silen i avloppet. Jag försökte peta ut dem, men det gick inte. Då såg jag att den var äckligt smutsig. Hur sjutton har jag missat det i alla år? Jag har bott här i 8 år och aldrig tagit bort den silen och rengjort! Äckelpäckel.

I alla fall gjorde jag det. När jag stått där en stund och skrubbat med svinto och diskborste märkte jag att det blev blött om fötterna. Hm. När jag tog bort silen så lossade också slangen... allt vatten jag just använt var nu på golvet och i skåpet... Bara att montera fast silen igen, och tvätta/torka ur skåpet och golvet.


Men fint blev det!! Skall definitivt ta bort den där silen och rengöra lite oftare... Lovar!

Idag är det optikern som gäller klockan 11. Skönt att jag kan moppa dit. Det skall bli väldigt spännande att se hur mycket min syn har förändrats sedan november 2014 (eller när det nu var mina glasögon beställdes).

Häromdagen fick jag förresten tummen ur och listade mig på en ny vårdcentral. Jag har ju varit i valet och kvalet om vilken jag skulle välja. Skulle det bli Capio vid Mölndals Centrum, enkelt att ta sig till? Eller skulle jag lista mig på Carlanderska, där de kan något om GBP? Det första vann. Skickade ett meddelande till dem via 1177 mina vårdplatser och sa att jag ville ta mina årliga prover och sedan beställa läkartid. Först behövde de beställa mina journaler om det var OK, och det är klart att det var OK. De hör av sig när journalerna har kommit.

Ha en bra torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar