måndag 25 januari 2016

Husesyn och Airbnb

Gomorron. Måndag igen. Nog sagt om det.

I fredags kväll gjorde jag inget speciellt. Slöade bara. Jag hade hämtat ut ett paket på posten tidigare under dagen, innehållande säsong 1-4 av serien Blue Bloods. Jag har sett den, men kunde inte motstå priset. Tror jag betalade 175 kr för alla 4 säsongerna (ca 22 avsnitt per säsong). Massa extramaterial som jag nu har börjat kolla igenom. Rekommenderar den serien starkt.

I lördags morse var jag iväg och handlade på Maxi. Det hade kommit massa ny snö, så det var inte så lätt med Dramaten. Nya tulpaner inköptes till mig och syrran. Man måste ju ha med sig en liten blomma när man hälsar på någon i deras nya hus :) Svågern och systersonen kom och hämtade mig strax efter 1. Det är en bra bit att köra. Långt bortom all ära och redlighet. Men å så fint. Huset var stort och sååå fint!! Jag vill inte visa bilder här mer än på utsikten från deras "lilla höjd" utanför vardagsrummet:


Och deras fina öppna spis:


I köket/vardagsrummet har de på ena sidan över 6 m takhöjd! Stora härliga fönster och så den fina utsikten. Jag blev helförälskad i huset, precis som de är :)

Vi var ute en liten sväng och svågern och systersonen högg ner lite grenar. Min telefon skapade en animation, får se om den funkar här:


Det verkar funka..

God middag bjöds det på och strax före 19 åkte syrran och jag ner till Fjärås station där jag skulle ta bussen. Att ta bussen ända hem till dem går inte på helgerna, om man inte ringer och beställer den senast klockan 18 kvällen före. Vi har ingen aning om var den går. I alla fall åkte vi till "stationen" som bara var en hållplats bredvid en liten parkering. Bussen till Kungsbacka skulle gå klockan 19.19. Vi satt kvar i bilen en stund då vi var lite tidiga. 2 minuter innan bussen skulle gå gick jag och ställde mig på hållplatsen. Syrran stannade kvar bara för att vara säker på att det skulle komma en buss.

Och det gjorde det. Men stannade den? Nope. Den körde bara förbi. Men hallå!!?? Tur att syrran stannade!! Nu fick hon köra mig till tågstationen i Hede (hållplatsen efter Kungsbacka från det hållet sett) och det var en bra bit bort. Tåget kom i alla fall 19.53 som det var sagt och jag åkte till Mölndal station. Där skulle jag få vänta i 32 minuter på min buss. Gick istället de 2 första hållplatserna, tog väl ungefär den tiden. Jäklar vad dåligt skottat det var tidvis. Villaägare som helt missat detta med att de är ansvariga för att skotta trottoaren. Ibland var det inte skottat alls, ibland var det snömodd halvvägs upp till knäna.

Hem kom jag i alla fall, till slut. Trött. Bara att krypa i säng (nästan direkt). Igår söndag tog jag på mig mina Thaikläder det första jag gjorde och sen stannade jag i dem hela dagen. Löste korsord. Lämnade ifrån mig massa tallrikar, glas och muggar. I fredags skrev en tjej i vår områdetsgrupp på Facebook att hon och några kompisar brukade laga mat till de äldre på frivillig basis någon gång ibland. Köket de var i var så dåligt utrustat att de fick ta med sig allt porslin hemifrån. Därför undrade hon om någon hade något att skänka bort. Jag gjorde en raid i mina skåp och kunde skänka 4 tallrikar, 8 assietter, 12 tekoppar/kaffekoppar och 6 glas. Så skönt att bli av med!

Sen satt jag och kollade boenden i London via Airbnb i flera timmar. Ögona blödde till slut. Mitt i allt bokade jag Mamma Mia till torsdagskvällen, Harry Potter till fredag mitt på dagen och så köpte jag ett Visitors Oyster pass som skickas hem i brevlådan (busskort). Men jag har inte hittat något boende än. Jag har några trevare ute, jag har mailat dem. Får se om/vad de svarar. Mailade med en igår, den verkade OK, men det fanns ingen mikro. Hur kan man hyra ut en lägenhet med kök utan mikro?

Måndag. Invägning. Hm. Jag som tyckte att det gick så bra förra veckan. I alla fall delar av den...


Återigen samma som förra veckan... Fast jag får trösta mig med att på "mina andra plan" så går det väldigt bra. Känns så skönt. Så jag är lite glad i alla fall. Men jag fortsätter. Jag ger fan inte upp!

I veckan händer väl inget speciellt mer än optikern på torsdag. Det känns som om synen har galopperat iväg till jag vet inte vad bara på någon vecka. Får se vad undersökningen visar.

Ha en bra måndag!

2 kommentarer:

  1. Det går trögt med vikten här oxå. Men vi får kämpa par vidare...
    Kram

    SvaraRadera