söndag 3 januari 2016

Stranden och nattmarknad

Gomorron. Hade ett litet missöde i natt... Klockan 3.33 tjöt min resebrandvarnare. Jag blir förvånad om det inte väckte åtminstone hälften som bor här. Ingen var och knackade på min dörr, så jag vet inte om de vet att det var jag. Brandvarnaren tjöt på eftermiddagen också. Undrar hur många gånger den har tjutit när jag inte varit i rummet? Det måste vara fukten. Eller också är den defekt. Nu är i alla fall batteriet ur. Känns ju lite mindre säkert, men jag kan inte lita på den längre. Somnade i alla fall inte om förrän vid 5, och sen ringde kära svägerskan från Florida (via Facebook messenger) och väckte mig klockan 9. Eftersom jag inte somnade förrän 1.30 så blev det 2+4 h sömn. Det får jag väl klara mig på.

Igår tog jag det lugnt på morgonen, som jag brukar. När jag kom till stranden insåg jag att varenda thailändare och hans bror var där. Det var ju lördag. Smockfullt i skuggan, det var inte lätt att hitta någon.

Alla hade med sina picknickkorgar. De stackars turisterna fick antingen knö med thailändarna i skuggan, eller lägga sig i solen.

Det var ganska molnigt igår, men solen tar ändå. Fick flytta min strandmatta flera gånger. Så fort jag hittade ett skuggigt ställe så dröjde det inte länge förrän jag hade 3-4 ungar lekande mer eller mindre på min matta. Bara att flytta sig igen. Till slut gick jag hemåt, men kom på att om jag köpte mig en dricka i en så där liten bar som finns, så kunde jag sitta vid deras bord, som låg i skuggan.

Här satt jag bra.

Gick till rummet vid 16, duschade och tog det lugnt. Klockan 17.45 blev jag hämtad av bilen som skulle ta mig och 14 andra (stor van) till nattmarknaden i Krabi. Som de andra gångerna jag blivit hämtad på utflykt var det först ett himla körande till massa andra hotell. Vi var inne strax innan 19 och fick reda på att vi skulle samlas vid bilen igen 21.40.

Det var hur mycket folk som helst och hur mycket saker som helst att köpa. Det var nästan för mycket, jag gick igenom allt utan att köpa en enda sak. Jag var på jakt efter lite presenter till folket där hemma, men inget för tungt, eftersom jag inte har hur mycket vikt som helst. Här är några av korten jag tog.

Blommor karvade i tvål

En katt som jag hittade utanför toaletterna. Så otroligt mjuk och kelen. Jag var inte den enda turisten som klappade denna söta katt.

Som varje kväll var jag hungrig men inte sugen på någonting. Det är värmen som gör det. Sushi hade varit gott, men de stod inte kallt, så jag vågade inte.

Denna flickan satt bara och poserade, ändrade ställning ibland, annars satt hon bara där.

Ett sånt här grillspett med kyckling köpte jag. Råa låg de på is. Sen fick jag ett direkt från grillen, så det kändes säkert. Så gott. Men jag blev inte mätt på ett litet spett.

Gick tillbaka till sushistället och hittade dessa som bara bestod av sjögräs och ris. Det kändes också säkert, även om de inte stod kallt.

Saker överallt. Massa smycken och turistgrejer. Köpte några småsaker som jag inte vill visa här då de är presenter.

Jag har velat köpa såna här byxor hela tiden, men jag har inte vågat då de sett små ut för mig. Jag frågade i ett tält och de hade en lite större storlek (big size kallade hon det) mot den normala (one size fits all). Provade dem när jag kom hem och de satt perfekt. Gick ut på kvällen hemma i byn och köpte ett par till en bloggkompis, och det var tur att jag köpte mina i den större storleken, för de andra var för små för mig. Himla synd att jag inte köpte fler än ett par i Krabi. Frågade i massa butiker här men de verkar bara finnas i en storlek. Nu har jag i alla fall måttat med min hörlurssladd (i brist på måttband) hur breda mina är över låren, så kan jag kolla när jag kommer till en butik ifall de skulle passa mig. De kostar mellan 150-250 bht (40-65 kr) och det är ju ingenting. Vill ha fler för de var ju supersköna!

Dessa har mamma redan sett, så det gör inget om jag visar dem. Tänkte direkt på henne när jag såg denna färgen, jag vet att hon älskar den. Tyckte de små sköldpaddorna var så söta. Ca 5 kr kostade de...

Idag söndag blir det väl stranden igen, även om det inte är så lockande med alla infödingar. Kanske läge att åka till Railay beach igen, eftersom det bara är turister där.

Ser på min väderapp att det är -5°C i Göteborg och att det känns som -12°C. Kan väl inte direkt säga att jag längtar hem till det vädret, även om detta är för varmt för mig. Jag har bara 2 hela dagar kvar nu; söndag och måndag. Tisdag går mitt plan 19.40 från Krabi. Jag vill vara på flygplatsen klockan 17, och då får jag åka härifrån med shuttle bus 15.30. Med tanke på hur "duktiga" de är på att (inte) hålla tiden så känns det bra att ha lite marginaler. Utcheckning är klockan 11, men jag har kollat och jag får ha kvar rummet till klockan 13. Sen kan jag ställa bagaget i receptionen och om jag fattade det hela rätt (de är inte så duktiga på engelska) så har de ett rum jag kan duscha i sen. Jag har redan börjat gruva mig för hemresan. Å vad jag önskar att jag bara kunde "beama" mig hem och inte vara på väg i 24 h igen. Jag är i alla fall väldigt glad för att lillasyster hämtar mig på Landvetter när jag landar på onsdag 8.40. Jag har ju ingen vinterjacka, bara en hoodie.