måndag 1 februari 2016

Återhämtning

Gomorron. Nu börjar jag känna mig OK... men jag har haft hela helgen på mig att återhämta mig. Vad har hänt? Jag vet inte vad det är, men något var det i fredags. Jag kallar det för "mini-tarmvred", men i själva verket vet jag inte vad det är. Jag har haft det ungefär 5 ggr förut.

Det började på lunchen i fredags. Magknip. Inte så farligt till en början, trodde att ett toabesök skulle få ordning på det. Men sen satte det igång. Så jäkla ont i magen! Eller rättare sagt magknip. Det kändes som om någon hade dragkamp med mina tarmar. Försökte jobba, men det gick inte så bra. Vid fikat 14.45 fick jag inte ens i mig lite vatten. Jag insåg att det inte skulle funka, så jag tog ledigt från klockan 15. Direkt hem till soffan där fosterställning lindrade något. Det släppte vid 16.30 ungefär. Då tvärsomnade jag i soffan och vaknade vid 18. Helt groggy och slut i kroppen. Kändes som jag sprungit en maraton.

Jag var superhungrig men fick inte i mig något. Det liksom drog i magen fortfarande. Till slut fick jag i mig en proteinbar. Det lugnade lite. Hade ju skakningar av att jag inte fått i mig några proteiner sedan lunch, och det gjorde ju inte saken bättre.

Hela helgen har jag känt av denna "episod" i fredags. Undrar så vad det kan vara. Jag har aldrig sökt för det, det släpper ju efter ca 4 h. Men det hade varit intressant att veta vad det är. Jag kan inte heller koppla det med någon speciell typ av mat, så det kom inte från något jag åt.

Så i fredags blev inte mycket gjort. Jag stannade kvar på soffan och somnade igen, vid 21. Vaknade vid 3 och vad då dum nog att ta mina piller innan jag gick och la mig i sängen. Det kanske inte var så lämpligt att ta Propavan så sent. Detta för att jag visste att min "väckarklocka" inte skulle låta mig sova längre än till klockan 7. Mycket ritkigt. Det var ett jäkla jamande. Hennes matskål hade öppnat klockan 5, så hon var bara sällskapssjuk. Hela lördagen var jag lite dimmig och hade en väldans huvudvärk från att inte ha "sovit klart på mina Propavan".

Löste lite korsord på morgonen och vid 11 tog jag på mig och gick och handlade. Var sugen att prova 2 av recepten jag lärde mig på cooking school i Thailand. Jag inhandlade ingredienserna, kyckling hade jag haft på tining sedan jag gick upp. Jag började med "kyckling med cashew-nötter". Det blev väl OK, fast inte alls så gott som jag mindes det. Vet inte vad jag gjorde för fel. Det kan ju inte varit det att jag ersatte ketchup med tomatpuré (hade ingen ketchup hemma och har ingen användning för det heller). Det smakade helt enkelt inte mycket. Får hotta upp det om jag gör det någon mer gång.


Nästa rätt jag hade tänkt göra var kyckling i panang curry. Där fick jag däremot ge mig redan när jag var på Maxi. De hade ingen panang curry paste!! Bara pulver från Santa Maria, men det är ju inte alls samma sak. Riktig panang curry paste skall man steka på innan man har i kokosmjölken och sedan kycklingen, detta pulver skall man ha i EFTER kycklingen och kokosmjölken. Helt fel. Jag kunde inte blanda de 2 recepten, så jag fick göra som det stod på påsen. Sen hade jag också köpt krämig kokosmjölk istället för vanlig, bara för att jag var nyfiken på hur den var. Den gillade jag inte. Den var för krämig och fet för mig.

Himla tur att jag bara gjorde ca 3 portioner av varje rätt!


Annars smakade denna gryta OK. Men jag skall se till att få tag på riktigt panang curry paste och så använda mig av vanlig kokosmjölk nästa gång!

Resten av lördagen gick inte i många knop de heller. Jag hann med att träna på lite sångtexter och kolla på DVD.

Söndagen gick också i lathetens tecken, kroppen hämtade sig fortfarande efter fredagens prövning. Mitt på dagen kom kompisen H och kollegan U och lämnade en påse som de handlat åt mig när de var i Miami. En pyjamas från Victoria's secret och massa kaneltuggumi!


Jag köpte ju en pyjamas där när jag var i San Francisco för 2 år sedan. Det har varit min absoluta favorit, och jag har använt den varje vecka sedan dess. Denna var i samma material och "stuk" och jag vet redan nu att den också kommer att bli en favvis. Och det är precis mina färger!! Kaneltuggumi är ju bara så gott. Tack H och U!

Inget speciellt som händer i veckan som kommer, bara syrrans födelsedag på söndag. Önskar er en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar