måndag 15 februari 2016

Flyttfunderingar

Gomorron. Idag är det kallt ute. Min termometer visar -9°C. Tur att det är så kort väg till jobbet :)

Någon som gillar när det är kallt, och elementen går på max, är Maggie. Då är det extra gott att ligga på marmorfönsterbrädan i arbetsrummet.


Som ni ser har jag inte tagit ner belysningen i häcken än. Lite till får den vara kvar.

I fredags åkte jag till Mölndals centrum direkt efter jobbet, för att hämta mina glasögon. Jag hade fått meddelande om att mina vanliga progressiva hade kommit, men när jag kom dit visade det sig att terminalglasögonen kommit också. De skulle bara monteras. Så här ser jag ut nu:


Mina vanliga glasögon. De sitter bra. Det var inget halelujamoment när jag tog på mig dem (att allt plötsligt blev klarare), synd. Ser gör jag, men om det är bättre än förut det vet jag inte.


Terminalglasögonen. Egentligen skall jag ha 2 likadana, men vi beställde bara ett par till att börja med. Då kan jag testa dem både hemma och på jobbet innan vi beställer det andra paret. Hemma har jag testat dem lite nu, och de är bra. Fast de sitter åt över näsan, det måste justeras.

Jag var inom Hemköp på Mölndals centrum och köpte ingredienser till tacos. Det var 100 år sedan jag åt det och plötsligt var jag sugen på det. Istället för att köpa massa "hela" grönsaker så plockade jag till mig sallad, gurka, tomat, röd lök och avocado i salladsbuffén. Då slapp jag köpa för mycket. Ett paket mjuka fullkornstortillas, kryddmix, hot salsa och färs blev det också. Det blev gott! Perfekt att packa med mig till kördagen på lördagen, går ju att äta kallt.

Kördag på lördagen alltså. Ingen sovmorgon, vi skulle åka 9.40. Vi hade förmånen att få hålla till i Matteuskyrkan, där våra konserter skall vara. Så bra att få öva på plats. Vi sjöng för fulla muggar hela dagen, och tränade övergångar och positioner. Rörelser då det skulle vara sådana. När klockan var 17 var vi helt färdiga, bokstavligen. Röst, hjärna och kropp hade lagt av åtminstone en timme tidigare.

Hem och "dö" i soffan. Fy katten vad slut jag var! Egentligen hade jag behövt gå och handla, men det var inte snack om att gå ut mer. Orkade inte. Det blev TV i soffan resten av kvällen.

På söndag morgon vaknade jag av mig själv vid 8.30. Med Maggie på armen!! Så gott. Försökte ta ett kort på oss men vi ser helknepiga ut.


Haha, det ser ut som om jag försöker strypa henne. Men hon ligger där helt frivilligt och vi har det så bra. Jag var kissnödig och jättevarm, men ville inte röra mig. Till slut var jag tvungen att gå upp.

På förmiddagen blev det lite korsord. Satt kvar i pyamasen länge. Vid 11.30 ringde det på dörren... Det var mina grannar, de som bor i min gamla lägenhet. Det visade sig att de nog var intresserade av att byta lägenhet med mig. Jag skulle alltså få tillbaka min gamla lägenhet, där jag bodde 2003-2009. De har inte bestämt sig helt än, utan ville bara se hur jag har det. Så jag fick släppa in dem trots att det var stökigt och jag som sagt inte påklädd.

Dessa grannar för ett förbannat oljud, och jag hade chattat med Emma som bor ovanpå dem under fredagen. Hon och pojkvännen vill anmäla dem till hyresvärden för oväsen. Jag har bara hört musik, men det bråkas tydligen också. Och de har en tvååring, fattar inte hur de kan spela så hög musik då. Skulle vi byta lägenhet så löses i alla fall Emmas problem. Jag skulle nog inte höra så mycket heller. Nu ligger deras vardagsrum vägg i vägg med mitt sovrum. Jag har vaknat mitt i natten av att de drar på stereon! Byter vi så kommer mitt vardagsrum och deras sovrum mellan deras vardagsrum och mitt sovrum.

Vi får se hur det blir. Jag hoppas verkligen inte jag gör något dumt när jag byter ner mig. Det är första gången jag flyttar (i så fall) där jag exakt vet vad jag ger mig in på innan jag flyttar. Jag har mer eller mindre redan möblerat lägenheten. Är jag dum som gör detta? Är det korkat? Får fundera extra mycket.

Oj. Tiden går. Dags att bege sig ut i kylan. Ha en bra måndag!

2 kommentarer:

  1. Ja hon ser lite klämd ut! ;) Men söt som attan.
    Halleluja-moment skulle jag också behöva ett. Ser
    jättedåligt trots mina brillor. Åldern kanske... Ovillig insikt.

    Jag är som din katt. Vi har -12 idag och det är sååå mycket bättre
    än runt nollan. För det är bara NU som det är varmt i vår lägenhet,
    så jag vill göra som din katt. Krypa ihop vid elementet med en filt
    och bara vara.

    Ha en bra dag ocj kväll!
    Kram
    Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en lustig vinkel. Det är inte lätt att ta en "selfie" när man ligger ner...
      Terminalglasögonen funkade bra på jobbet igår, men de klämmer åt över näsan. Måste justeras.
      Kram

      Radera