tisdag 9 februari 2016

"Sömndump"

Gomorron. Sitter här och skelar... gjorde något dumt för en dryg halvtimme sen. För ett par dagar sedan köpte jag en påse skorpor, vanliga fullkornsskorpor så de var inte söta. Men jag är väldigt känslig för kolhydrater ibland (och vissa typer av sötningsmedel). Utan att tänka tog jag en skorpa nu på morgonen och nu sitter jag här och "sömndumpar". För en som inte har upplevt det så är det lite svårförklarat. Man drabbas av en oförklarlig trötthet. Ögonen går i kors och det hade behövts tändstickor för att hålla dem öppna. Man gäspar precis hela tiden. Detta kan sitta i 1-2 h. För er som fått narkos kan jag säga att den tröttheten man känner när man precis håller på att vakna upp ur narkosen är ganska nära som det känns för mig just nu... Somliga straffar Gud med detsamma, brukar man ju säga. Det stämmer.

Det jobbiga med detta är att det inte finns några "regler" för när jag reagerar så här. Vissa saker reagerar jag alltid på. Ett exempel: jag tuggar ofta tuggummi. Då gärna JET som jag köper på Lidl. De smakar gott och smaken sitter i länge. MEN det måste vara de små påsarna! Det finns också större påsar, men tar jag ett par bitar från en sådan påse så slår det till med en gång. De olika påsarna har olika märkning när det gäller sötningsmedel, och något i den större påsen får mig att somna. När jag testade detta första gången satt jag på jobbet, det var lite jobbigt innan "attacken" gick över.

Med all denna "kunskap" så förundras jag över att jag inte alltid äter kolhydratsfattigt. Det är ju det jag mår allra bäst av. Varför straffar jag mig själv med att äta sådant jag inte mår bra av? Jag blir mörkrädd...

Om det är någon som läser detta som letar lägenhet eller hus i mitt området (Eklanda) på Hemnet, så kan ni nu tacka mig för att allt har blivit lättare :) Jag var inne i helgen och kollade och irriterades så över att man inte kunde söka på området "Eklanda" utan man fick antingen söka på hela kommunen (Mölndal) eller ta gata för gata (det finns 18 gator i Eklanda, varav 17 innehåller namnet Eklanda). Så jag mailade Hemnet, och med lite mail fram och tillbaka och kartor och markeringar så kan man nu söka på "Eklanda". Vassego :)

Ja, jag håller koll där också. Jag har ofta funderat på fördelar/nackdelar med att hyra eller äga. Det är ju mycket bekvämare att hyra, men dyrare. Det är säkrare att hyra eftersom man slipper lån. Och jag med min skröppliga kropp vet faktiskt inte om jag kan arbeta ända till pensionen. Tänk om jag blir långtidssjukskriven, hur skall jag då ha råd att betala av på lånen? Sen är det detta med närheten till jobbet. Jag kan inte bo på många ställen i området och fortfarande hinna gå hem på lunchen. Det betyder mycket för mig. Och min altan är perfekt för katten och mig, det betyder också mycket. Men jag kollar in Hemnet också. Just nu finns där en tvåa med trädgård för 1 795 000 kr. Men den har ungefär samma kök som jag har nu, så det är inte aktuellt.

Dags att göra gröten. Fast jag är fortfarande väldigt trött. Hoppas det släpper snart. Ha en bra tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar