måndag 23 maj 2016

Storrensning

Gomorron. Måndag igen. De kommer väldigt ofta... Idag är det 60 dagar till semestern. Alltid något att se fram emot :) Jag går på semester fredagen den 22 juli, och sen har jag 3 veckors ledigt. Efter det jobbar jag 2 veckor och 4 dagar innan det är dags för Kreta. Härligt!

I fredags "roade" jag mig att installera Windows 10 på min jobbdator (hade Windows 7). Gillar inte alls Windows 10, men jag var en av de sista att installera. Något man måste göra tydligen. Men det gick smärtfritt, det var bara skärmdrivrutinen som krånglade. När det var klart fick jag min 24" bredbildsskärm med upplösning 800x600... men jag hittade rätt drivis och allt blev som det skulle. När jag gjorde samma installation (då från Windows 8) på min hemmadator gick allt åt pipan och jag var tvungen att formatera om och börja med en ren installation. Skönt att jag slapp det i alla fall.

På kvällen gjorde jag inget speciellt, bara kollade på TV. Just nu kollar jag på serien Covert Affairs. Den är skitbra! Det finns 5 säsonger. Säsong 1 och 2 finns att köpa här i Sverige, men sen måste man köpa utomlands. Det är svägerskans DVD:er. Köpte säsong 3 åt henne i London, så jag försöker hinna se den nu innan vi skall träffas hos mormor på lördag (hon fyller 95 på torsdag!!). Jag är nu på DVD 2 av 4 av säsong 3, så det hinner jag nog. Det var mörkt och regnigt hela kvällen, enda fördelen med det är att man kan tända alla levande ljus. Jag köpte en ny ljuslykta när jag var på IKEA förra helgen. Jag brukar ge mig själv förbud mot att köpa flera lyktor, jag har redan alldeles för många. Men jag kunde inte motstå denna fina, den kostade bara 20 kr.


Maggie lät mig sova länge i lördags morse. Det var faktiskt mamma som ringde och väckte mig klockan 8. Jag satte på Maggie kopplet så vi kunde gå ut på förmiddagen. Jag satte ner henne utanför dörren, men hon satt bara still. Då bar jag henne till gräsmattan några meter från min brevlåda. Där satt hon alldeles still. Figo (hennes hundkompis) med matte kom, samt några av områdets småtjejer. Men hon satt bara där. Sen rörde hon på sig och satte sig utanför vår dörr... Här har jag precis släppt in henne men står fortfarande kvar och pratar med Figos matte. Vad gör hon? Sitter där innanför fönstret och gapar. Knäpp katt.


Jag var länge i valet och kvalet om jag skulle moppa in till Slottsskogen och kolla på starten av Göteborgsvarvet eller ej. Vädret var väl inte sådär bra. Men det lättade upp och jag stack in. Jag hade 3 kollegor som skulle springa. En skulle starta strax före klockan 14 och de andra två strax efter klockan 15. Jag stod en liten bit från starten men lyckades inte se någon av dem. Såg däremot en väldans massa andra dårar som sprang.



Mittemellan starterna jag ville se var jag uppe på Linnégatan och köpte lite sushi till lunch. Men jag såg som sagt ingen av dem. Däremot hade jag dem inlagda på någon webbsida så jag kunde se var de var i varvet och hur det gick för dem.

När jag kom hem fick jag ett ryck och gjorde något jag aldrig gjort tidigare (eller möjligtvis en gång, minns inte); jag tvättade min moppe. Den var smutsig. Jag hade inget avfettningsmedel utan körde bara med grönsåpa och varmt vatten, men den blev OK ändå.



Sen hade jag gjort nog för lördagen. Sovmorgon även på söndag, då jag vaknade av mig själv strax före 8. Dagen bestod av lite mer Covert Affairs, men lite nytta gjorde jag också. Jag rensade frysen och komposterade massor som egentligen borde vandrat iväg av sig själv för länge sedan. Och sen rensade jag garderoben i förrådet som jag tänkt rensa hur länge som helst. Nu finns där en hel hylla som är alldeles tom! Massa kläder till Erikshjälpen och andra kläder som av någon anledning är lite för små nu lades i fina högar. Passade också på att rensa bland alla mina T-shirts. Jag hade 3 små byrålådor med T-shirts... Nu har jag inte ens 2 fulla. Resten antingen slängde jag eller la på hyllan i garderoben.

Dessa 2 rensningar var otroligt befriande. Att kunna öppna frysen och de 2 översta facken är helt tomma. Så skönt! Allt är bättre stuvat och sånt som var alldeles för frysskadat eller alldeles för gammalt är komposterat. Och att få in saker i garderoben utan att behöva slänga in det och stänga dörren snabbt, är också väldigt befriande.

Igår skulle pappa fyllt 76 år. Några av ljusen jag tände igår (eller alla) var för honom. Han är saknad.

Förresten, nu har jag bestämt mig angående vilken typ av kort jag skall ha från min nya bank, Skandiabanken. Jag rabblade ju för- och nackdelar häromveckan. Den enda nackdelen med kreditkort var ju att det kostar massa pengar att ta ut på bankomat (1 %, minst 30 kr). Men jag har ju ett kreditkort från Bank Norwegian också. Där kostar det inget att ta ut pengar. I veckan fick jag bankkortet från Skandia (det var det jag beställde först), och det klippte jag igår utan att ha använt det. Så nu kommer snart ett nytt kort, ett kreditkort. Där får jag högre bonus, bättre reseförsäkring, ingen årsavgift och så det jag gillar mest: pengarna dras inte direkt utan automatiskt den 26:e varje månad. Jag behöver alltså inte ens tänka på att föra över pengar (som jag behöver på ICA-banken) jag har ställt in att de skall dras automatiskt. Men jag skall ändå lägga in en påminnelse i mobilen ett par dagar innan pengarna dras, så att jag kan gå in och kolla vad jag har handlat, ifall någon fått tag på min kortkod och handlat utan min vetskap. Jag handlar såpass mycket på internet och utomlands att jag inte tycker om ifall pengarna skulle dras direkt.

Veckan som kommer innebär After Work med kören på torsdag. Hoppas nu några kommer... Samma dag fyller mormor 95 år, men det är kalas på lördag, på dagen. Jag, syrran och en av mina brorsdöttrar skall sedan på 40-årsfest för syrrans kompis E (och brorsdotterns kollega) på kvällen. Så det blir 2 kalas på samma dag. Jag kommer inte att bli länge på kalaset på kvällen, lär vara helt slut av att träffa så mycket folk. Det är ju liksom inte min grej...

Ha en bra måndag!

1 kommentar:

  1. Va duktig du har varit.😀😀
    Frosta av frysen skulle jag behöva göra. Inte så smart när det är varmt, det får klara sej ett tag till.
    Rensa garderober står också på min lista. Och flytta om lite... Om det blir dåligt väder kanske. Eller så tar jag fram lite åt gången och går igenom.
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera