fredag 27 maj 2016

UVI och AW

Gomorron. Lite trött nu eftersom jag inte kom hem förrän klockan var närmare 23. Brukar ju gå och lägga mig vid 22... tur att det är FREDAG!!

Igår strax före lunch började jag få känning av UVI (urinvägsinfektion). Jag har det ganska ofta, så jag vet precis vad det är och vad jag behöver. För mig handlar det om ca 30 minuter från det att jag börjar känna något tills det är riktigt illa. Jag förstår inte hur det är meningen att jag då skall behöva vänta, ibland flera dagar, på läkartid. Igår var det extra kritiskt då jag skulle vara på Teater Uno 17.15. För flera år sedan gick jag på lågdosantibiotika varje dag för att inte behöva få UVI så ofta. Jag hade kvar av de tabletterna, fast de gick ut 2014. Tog 2 (en är normaldos) eftersom man brukar ta mer första gången. Inget hände. Det brukar hjälpa väldigt fort när jag får medicin. Nope. Klockan 13 tog jag en till.

Jag var tillbaka på jobbet efter lunch. Jag skulle gå klockan 15 för att hinna in till teatern. Kände dock att det var kris och gick redan klockan 14. Hem och hämta det jag skulle ha på mig på kvällen (packade ner det i ryggsäcken). Åkte till min VC i Mölndals centrum. Jag hade försökt ringa dem tidigare, men de svarade inte. Där var alla läkar-drop-in-tider slut för dagen. De var inte intresserade av att hjälpa mig med ett recept. Inte alls poppis att självmedicinera (men jag VET ju vad det är!!).

Ringde Marita och beklagade mig över att pappa inte kunde ringa in ett recept. Det var så himla praktiskt när man visste precis vad man ville ha... Satte mig på vagnen och åkte till Axess-akuten. Nope, de kunde inte hjälpa mig heller. För det första öppnade inte akuttiderna förrän klockan 17. För det andra gillade de inte att jag redan tagit medicin. Hur fasen gör man om man blir sjuk på dagtid i denna stad? Om inte ens egen VC kan hjälpa en? Verkar ju inte finnas någonstans att gå!

Det hade släppt lite nu i alla fall, men jag hade 1,5 h till jag skulle träffa alla de andra. Tog en promenad i solskenet och hamnade i Feskekörka. Där unnade jag mig en skaldjurstoast, tyckte lite synd om mig själv... tyckte att jag var värd det.

När den var uppäten gick jag till Teater Uno och satt utanför en stund och väntade. En körkompis som jobbar på teatern kom och jag gick in. Det var inte alls så litet som jag trodde. Någon hade sagt "kommer det 2 blir det fullsatt". Fanns säkert 30 sittplatser! Folk började droppa in och minglade. Vi hade köpt vin, öl och bubbelvatten. Inget inträde, utan vi tog lite extra för drickat istället.

Vi sjöng bra, om jag får säga det själv! Folk verkade uppskatta det. Vi hade en liten paus i mitten och sen fortsatte vi med resten. När det var klart stannade flera och minglade ännu mer. Vi packade ihop och var väl 8 st som gick till en restaurang i närheten. Ingen av oss ville ha något att äta eller dricka, men vi hittade ett bord ute med massa tomma ölglas på. Där satte vi oss och låtsades att det var vi som druckit glasen. Ingen servitris kom och "störde" oss. Vi satt bara där en kort stund innan vi gick åt olika håll.

Jag hoppade på en spårvagn till Frölunda Torg. När jag kom dit visade det sig att min buss gått 3 minuter tidigare. Bara att vänta 27 minuter. Det var kallt som f-n. Jag hade inte bytt om från capribyxor och sandaler till jeans, strumpor och skor innan jag lämnade teatern. Det var dumt. Hade varit gott att ha då jag stod där och frös... I alla fall var jag hemma precis före 23. Maggie var lite sur på mig, det var inte många minuter jag hade umgåtts med henne under dagen. Hon surar lite nu på morgonen också, la sig under sängen när jag gick upp. Nu precis låg hon på sängen och jag fick kela lite.

I morgon bär det av på en snabbvisit på Ellös, för att fira mormor. Sen blir det fest hos syrrans kompis på kvällen. Men på söndag skall jag vara hemma! Förresten, jag pratade med moppeverkstan igår. Jag frågade dem om de kunde (mot betalning så klart) komma och hämta min moppe med sin släpkärra. Det var bara det att de krockat bilen med dragkrok, och de hade ingen krok på nuvarande bil. MEN de håller på och flyttar och kanske skulle de hinna komma förbi på söndag mellan alla flyttlass. Hoppas verkligen det, för annars vet jag inte hur jag skall få moppen till verkstan. Jag har INTE lust att leda den dit. Det är långt och jäkligt jobbigt.

Ha en bra fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar