måndag 25 juli 2016

Första semesterdagarna

Go kväll. Skulle egentligen skrivit en rad i morse, men jag var lite sen upp ur sängen och hann inte. Sov som en kratta i natt. Det var varmt och jag hade takfläkten på. Svettades och frös om vartannat. Jag hade tid hos en urolog klockan 9 och ställde klockan på 7.30. Då hade jag en timme innan jag skulle ta bussen. Det hann jag inte skriva något på, hade lite annat att göra :)

Jag var hos en läkare som jag aldrig varit hos tidigare. Han var mycket noggrann och frågade massa frågor om mina återkommande UVI:er. Det slutade med att jag fick en extra hög dos av Selexid, 3 tabletter om dagen i 7 dagar. Det var tydligen en så hög dos att han fick skriva en extra not till personalen på apoteket så att de inte skulle tro att han skrivit ut för mycket av misstag. Nu skall väl detta hjälpa. Gör det inte det så skall jag få en annan antibiotika, som angriper det hela från "ett annat håll".

Efter läkarbesöket åkte jag in till stan och hämtade ut mitt recept, sen tog jag bussen till mamma i Rävlanda (ungefär 1 h 15 min från stan). Hon behövde hjälp med lite saker. Först skulle jag hjälpa henne att konfigurera hennes Google Chromecast 2, för den hade bara legat i kartongen sedan hon köpte den. Men det gick inte alls. Fick det inte att funka. Hon var ändå inte intresserad av att ha den. Om någon är intresserad så säljer jag alltså en sprillans ny för 250 kr (+ frakt). Nypris är 395 kr. Det är den senaste modellen.

Sen var det ju ett mastbrott i närheten av Borås för ett bra tag sedan. Mamma har inte kunnat se på TV alls sedan dess, eftersom man var tvungen att göra en ny kanalsökning. Det fixade jag. Och jag hade med mig min digital-kamera som hon skall få låna (till jag åker till Kreta, den skall med dit som reserv!). Hon behöver fotografera alla halsband och armband hon gjort. Hon är lite darrig på handen så det funkar inte med mobilkameran, hon behöver ha ett litet stativ, och det har hon till digitalkameran. Titta vad mycket fint hon har gjort!



Efter en delikat lunch så var vi båda så slut att mamma gick och la sig och jag åkte hem. Jag höll på att somna på den varma, skumpande bussen...

I fredags var det alltså sista arbetsdagen på 3 hela veckor! Jag hade bra att göra hela dagen och räknade bara minuterna ibland :) Jag gick hem och satte mig i soffan och bara njöt. Efter ett tag så kom jag på att jag behövde köpa kvarg, älskar vitlökskvarg till mina räkor. Men när jag kickade igång moppen så skadade jag mig lite... Jag hade foten för långt fram på kicken och slog i stortån med stor kraft i stegpinnen när jag kickade igång den. Satan i gatan vad ont det gjorde! 1000 ggr värre än när man slår i en tå i ett bordsben. Bara att bita ihop och åka iväg. Efter en stund tittade jag ner på foten. Oj vad det blödde! Tån hade liksom spruckit under nageln... som tur var hade jag både pappersnäsduk och plåster i min ryggsäck. Efter lite sjukvård efter vägen så åkte jag vidare. Ont hade jag. Ingen bra början på semestern!

Jag ville vänta tills det blev svalt innan jag satte mig på altanen för att äta räkorna jag tog fram dagen innan. Klockan 21 var det lagom. Jag dukade upp med iskall Pepsi Max, vitlökskvarg, räkorna och min dator med ett avsnitt av Miss Fischer's Murder Mysteries (och headset). Där satt jag och verkligen njöt i den ljumma, stilla sommarkvällen.


BRAK. Vad i helvete? Hammocken gick och dog! Jag hade funderat så sent som dagen innan hur länge den skulle hålla, för den var väldigt rostig...



Stendöd. Går inte att laga. Sorg :( Jag har verkligen älskat min hammock. Jag fick den ca 2002-2003 av pappa och Marita, som tack för att jag hjälpte dem med så mycket saker när de var ute på sin jorden-runt-segling (2001-2009). Den har stått ute i ur och skur, och på vintern har bara själva sitsen varit inlindad i en presenning. Så jag tycker ändå att den har hållit ganska länge!

På lördagen åkte jag till båda Plantagen här i närheten för att kolla den hammock de har på sin hemsida. Men den var slutsåld på båda ställena. Jag får kolla på andra ställen. Marita har köpt sin online någonstans, jag skall provsitta hennes när jag kommer upp på onsdag och se om den är något för mig. Jag köpte en ny klöspinne till Maggie. Hon fick den gamla av svägerskans mamma i vintras, jag trodde inte hon skulle bry sig om den, för hon har ju en stor klösmöbel i mitt sovrum. Men hon älskade denna lilla, och nu var den utsliten. Hittade en ny.



På eftermiddagen skulle jag försöka montera ner den döda hammocken, men det var lättare sagt än gjort. Grannen snett ovanpå såg mitt dilemma och kom ner med både muskler och en bra verktygslåda. Tillsammans lyckades vi få upp de rostiga skruvarna. Jag hade aldrig klarat det utan hans hjälp!


Nu gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa mig att köra allt till tippen. Först hade jag tänkt att "smyga" ut det till soprummet, men det är alldeles för många, stora delar för det. Såna stora saker skall man ju köra till tippen själv, men jag har ju varken bil eller körkort...

Igår söndag åkte jag med min vän Taraneh och hennes syster Marjan och badade i Härlanda Tjärn. Fy katten för att bada i insjö... svart vatten! Inte min grej. Men jag dök i!


Det var lite kallt, men inte så kallt som havet kan vara ibland..


Förutom medhavd kycklingsallad mumsade jag på vattenmelon som de bjöd mig på.


Det var mycket folk!


Här är damerna jag spenderade dagen tillsammans med. Till vänster Roya, en vän till systrarna, och sen Marjan, Taraneh och jag. Tjejen som tog kortet tyckte jag skulle ha en stråhatt också, så jag fick låna hennes. Det var en mycket trevlig dag och det gör jag gärna om. Fast då vid havet...

I morgon skall jag förbereda mig för min tripp till Ellös. Det blir lite svårt att packa... för det första har jag ingen aning om hur länge jag skall stanna och för det andra skall det komma sämre väder nu. Jag kollade med Marita, det finns plats i bilen, så jag tar med min stora resväska. Plus alla Maggies grejer. Nu när jag vet att jag inte skall ta bussen hem så gör det ju inget om jag har med mig för mycket upp. Grannen skall hålla koll på lägenheten och ta in posten och eventuellt kommer en kompis son och bor här några dagar. Inbrottstjuvar göre sig icke besvär!!

Vi hörs ifrån "paradiset". Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar