söndag 3 juli 2016

Kurering och kalasplanering

Go eftermiddag. Så var söndagen snart slut. Fattar inte vart helgerna tar vägen. Känns som om jag inte får något gjort, men det har jag faktiskt denna helgen. Mådde skit torsdag och fredag så jag hade inga förhoppningar om att få något gjort alls i helgen. Men bortsett från hostiga nätter och andfåddhet för absolut ingenting så har jag mått ganska bra.

Givetvis, givetvis har jag löst massa korsord och kollat på massa TV, annars hade jag ju inte varit jag. Haha. Men igår så åkte jag iväg till Maxi och handlade en massa till kalaset på tisdag (och vanlig veckohandling). Det blev så mycket att jag redan innan visste att jag inte skulle få med mig allt hem. Därför hade jag med mig 2 stora bagar och la alla kylvaror i den ena och allt det andra i den andra. Sen lämnade jag icke-kylvarorna i kassan på Maxi och åkte hem och packade ur den första bagen. Sen tillbaka till Maxi och hämtade den andra.

Jag hade ärenden på Lidl också, så jag stack iväg dit direkt. Det är längre att åka dit. Handlade det jag skulle där, och sen åkte jag en bra bit åt andra hållet. Jag hade paket att hämta på mitt DHL-ställe borta i Bifrost. När jag stått i kön en lång stund och precis kom fram till kassan där jag skulle hämta paketet kom jag på att jag åkt runt hela dagen med mitt VISA-kort och mitt ICA-kort i fickan, men alltså inget ID-kort. De vägrade att lämna ut paketet till mig, trots att jag alltså hade 2 kort med mitt namn och att jag kunde säga exakt vad som låg i paketet. Skitsur var det bara att åka hela vägen hem igen. Fattar inte varför mitt DHL-ställe skall ligga så himla långt bort. Kan jag inte köra moppen så får jag ta bussen och byta, först hela vägen till Mölndals bro och sedan halvvägs tillbaka igen. Och sen samma väg hem igen. Försöker undvika att beställa på ställen som har leverans via DHL just pga detta. Nu får vi se när jag har tid att hämta paketet, det blir tajt om tid denna veckan. Så synd om dem att de har platsbrist... hahaha. Fick påminnelse-SMS redan efter 1,5 dag. Det kan de gott ha.

Jag tog ut 2 kg kyckling ur frysen och la i Santa Maria's Hot habanero marinad. Där har de legat och gosat hela natten (i kylskåpet). Mitt på dagen idag så tillagade jag dem. I vanliga fall brukar jag dela de stora filéerna när de är halvtinade, för att de blir så mycket enklare att steka då. Idag tänkte jag göra dem i ugnen. Jag stekte upp dem snabbt på hög värme så att de fick en fin yta. Sen la jag alla filéerna i en ugnsfast form och så in i ugnen på 150°C. Jag började med 20 minuter, men det blev nog närmare 30 totalt. Innertemperaturen skall vara 72°C när filén är klar. Detta blev så mycket saftigare än när jag steker dem, och så mycket enklare. Jag tog en av de mindre filéerna och skar ner i en kycklingsallad till lunch. Mums.

Jag skall alltså bjuda på kycklingsallad på tisdag. På mitt lilla kalas kommer mamma, Marita, syrran, kollegan I-M, Maggies f.d. matte och husse J & M samt brorsdottern E och eventuellt hennes D. Ganska många för att vara ett kalas här mitt i sommaren :) Syrran tål inte mjölkprotein och J tål inte ägg eller gluten, så det blir lite trixande så att alla blir nöjda. Jag skall ha pastaskruvar som jag blandar ut med lite tapenade (sån utan parmesan i) och J får egna skruvar. Sen kyckling så klart och så salladsblandning, tomater, gurka, röd lök och champinjoner. Alla grönsaker skall jag handla imorgon, resten är inhandlat. Till efterrätt blir det fruktsallad (skall också handlas imorgon), vaniljvisp och glass, likaså på jobbet på fikat. Jag gör en stor skål med fruktsallad och tar med till jobbet, sen ser jag hur mycket det finns kvar (om något) och kompletterar innan folket kommer. Jag har lagt in om ledigt från klockan 15, folket kommer klockan 17. Det ser ut att bli pissväder, så jag måste duka inne.

Maggie fyller ju också år på tisdag, hon blir 6 år (och jag blir 51...). Hon skall få lite tonfisk som kalasmat. Får se om jag köper någon leksak till henne.

För några veckor sedan köpte jag 4 Margueriter på Plantagen, som jag planterade på framsidan. De såg trötta ut redan då, men i affären sa de att de skulle hämta sig. Jomenvisst. Inte alls. Tyvärr slängde jag kvittot direkt, så jag kunde inte klaga. De har bara vissnat mer och mer, och nu kände jag inte alls för att ha Marguerit-lik som välkomnar mina gäster. På systersonens kalas i måndags fick jag min födelsedagspresent från bror och svägerska (de är just nu på väg till Italien, så de kommer inte) och det var ett presentkort på Plantagen. För övrigt det jag önskat mig av hela min familj, eftersom jag vill byta ut alla träd jag har inne. I alla fall har jag just varit och handlat nya blommor och planterat dem.


Jag har redan glömt vad det var för blommor... kanske inte så där jättesnygga mot den orangea väggen, men desto snyggare mot den blåa dörren.

Nu skall jag ställa mig och skrubba altanmöblerna. Jag behöver 9 stolar och har bara 2 stycken inne + 2 klappstolar. Resten får jag ta från mina båda altaner. Bra om de är rena då. Jag får flytta in altanbordet och fälla ut klaffarna på mitt köksbord, så får vi plats. Tur att båda borden får plats i vardagsrummet. Egentligen hade väl 6 personer kunnat sitta runt köksbordet och 3 i soffan, men jag tycker att det är trevligare om alla sitter runt samma bord.

På Facebook finns en rolig funktion; "Denna dagen", där man kan se vad man delat just denna dagen tidigare år. Idag för 4 års sedan, vid lunchtid, slängde jag ur mig en fundering om jag inte skulle ta och åka söderut sista veckan på semestern (det var första veckan i augusti). Jag skrev att detta med att åka till solen, att flyga över huvud taget, att visa mig i badkläder, inte var likt mig. Jag frågade vart jag skulle åka. Jag fick flera förslag. På kvällen skrev jag igen och beskrev hotellet jag senare skulle boka, alltså samma som jag skall tillbaka till nu. Så idag för 4 år sedan började detta med solsemestrar för mig. Nu skall jag alltså till Kreta för fjärde gången och jag har hunnit med Teneriffa och Thailand också. Inte illa på 4 år. Ja, så har jag ju varit i USA en gång och i London 2 ggr också. Hjälp vad jag har rest! Men om man knappt har rest något före man då fyllde 47 så kanske det är OK att "ta igen lite"? Jag har verkligen blivit biten och längtar ut hela tiden. Förresten vad konstigt det blir. Det är 4 år sedan jag åkte söderut första gången. Nu skall jag till samma ställe för fjärde gången. Men jag var inte där 2015. 4 år sedan blir 5 somrar. 2012, 2013, 2014, 2015 och 2016. Knepigt.

Ha en bra fortsättning på söndagskvällen. 3 veckor kvar att arbeta innan det blir dags för semester. Snart dags för "riktig" nedräkning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar