tisdag 2 augusti 2016

Efterlysning: semesterväder!

Go eftermiddag. Sitter i mormors kök och tar mig ett fotbad. Mormor sitter i en baden-baden precis innanför altandörren och njuter av solen. Dörren är stängd. Varför? Det blåser halv storm ute. 14 m/s i byarna, rakt in på mormors altan. Det är skitkallt ute. Jag vill ha riktigt semesterväder! Vi har knappt kunnat sitta ute alls sedan jag kom. Endast en middag har avnjutits ute. Blåst, blåst och så lite blåst.

Fotbad ja. Tån, eller rättare sagt nageln, är nu ganska blå. Vi får se om den kommer att ramla av. Jag har i alla fall inte så ont längre, så det kanske klarar sig. Jag glömde fotbad igår, men i förrgår tog jag ett och dagen innan det satt jag nog med foten i såpabad i 2 h. Efter det har ingen klägg kommit ut i alla fall.

Vad har hänt sen sist? På morgonen dagen efter vi kom släppte jag ut Maggie, nu helt trygg (haha) att hon inte skulle kunna smita. Här sitter hon och tar in sitt revir:



Men bara några timmar senare försvann Maggie igen. Vi misstänkte att hon knött sig in mellan växthuset och altanen. Längst där inne finns ett hål som leder in under altanen. Jomenvisst. Den skyldiga tittar fram:


Det var bara för mig att ta mig in dit (jo, det gick precis) och spika fast ett galler jag hade hittat. Nu jäklar skall hon inte kunna rymma!

Marita och jag var en sväng till Göken (Göksäter) och handlade lite. Jag hittade 3 BH som verkade bra. Har använt en av dem men är lite tveksam. Får se om jag lämnar tillbak de andra två. Vi åkte också om Henån och handlade på ICA. Resten av dagen gick i lathetens tecken... har man semester så har man!

I fredags var det 3 år sedan Maggie och jag blev sambos. Tänk vad tiden går. Såg på Facebook att den första bilden jag publicerade på henne var när hon låg och tryckte under mitt badkar... Där ligger hon fortfarande gärna när det kommer gäster :)

På mornarna ser det ut så här på köksbordet:


Jag dricker te, äter gröt och löser korsord. Mormor dricker kaffe, äter knäcke och lägger patiens. Där sitter vi ett bra tag. Mysigt!

På lördagen åkte vi iväg på en liten utflykt, till Hantverksgruppen Havs-verk, som ligger i Kungsviken (mellan Ellös och Henån). Där tittade vi på massa konsthantverk (dyrt!!), fikade och tog en liten promenad.


Äggost med sylt var gott. Sylten var väldigt söt...

Inte mycket mer blev gjort den dagen. Inte söndag heller...

Måndag morgon fick jag tummen ur. 5.30 gick jag iväg på en promenad. Alla sov när jag gick, och sov när jag kom tillbaka en dryg timme senare. Jag gick förbi badplatsen och såg hur fint de hade rustat upp sen förra året.


Jättefin handikappramp med bärsele eller vad det kallas.


Ej med på bild är vanliga trampolinen. Den har funnits länge. Men detta hopptornet är helt nytt. Jättefint!

Jag gick vidare över berget och rundade udden. Väl inne i samhället igen så mötte jag en fiskebåt som precis la till utanför konservfabriken.


Jag gick vidare på min promenad och halvvägs hem så hamnade jag i världens regnskur. Tur man inte är gjord av socker :)

Igår hjälpte jag mormor med att dammsuga hela lägenheten. Det var uppskattat. Idag har jag börjat med köket. 3 skåp, inklusive slaskskåpet, och en hyllrad hann jag med på 2 h. Jag är väldigt grundlig och skrubbar ALLT. Fortsätter i morgon.

Nu har jag slöat nog, måste få lite att göra. Att hjälpa mormor städa är ju en bra sysselsättning. Jag behöver ju inte göra mer än ett par timmar varje dag, så det finns tid att lata sig också :)

Idag åt vi något väldigt gott till middag, moster bjöd. Zucchinibåtar! Detta serverades med lax (bara gjord i mikron). Här är receptet till båtarna. Rekommenderas!!

Förresten, på tal om mat. Tidigare hade jag köpt en liter yoghurt, att ha som variation till gröten (jag blir lite trött på den ibland). Jag köpte en Valio (laktosfri så att mormor också kan äta den) med mindre socker. I morse tog jag en tallrik sån och på de hade jag Frebaco Havreringar. Efter en stund började jag må lite illa och så var det som om någon gett mig en sömntablett. Jag sömndumpade. Vanligt bland oss opererade. Men nu kollade jag innehållsförteckningen. Yoghurten innehöll sackaros, något jag tidigare vet att jag haft samma reaktion på. Frågade i en grupp för oss som varit opererade mer än 2 år på Facebook, och det var flera som haft samma reaktion på just sackaros. Nu vet jag att jag skall akta mig för det!

Nu skall jag gå in i mitt rum och kollar mer på Elementary. Helt fast. Just sett färdigt tredje säsongen på Netflix, nu kollar jag fjärde på www.ustv.cc (kostar någon krona per avsnitt). Orkar inte vänta på att Netflix skall hinna ikapp.

Ha en bra kväll, på återhörande!

PS. 30 dagar kvar till Kreta! Skönt att ha lite sol och värme att se fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar