onsdag 5 september 2018

En tur till stan

Gomorron. Oj vilken natt. Tidigare år när jag varit här (och när jag var i Thailand och på Thassos) har jag haft väldigt svårt att sova för sängarna är för hårda. Fram tills i natt har jag sovit riktigt gott här. På rygg med en kudde under knäna, eller på sidan med en kudde mellan knäna, fast mest på rygg. Igår gjorde jag dock det stora misstaget att jag satt i sängen i flera timmar och kollade på Netflix innan jag somnade. Även när jag gör detta hemma i min mjuka säng får det konsekvensen att min kropp stelnar till, och sen är det kört. Jag tror jag har vaknat 40 ggr i natt, bytt ställning och sen försökt somna om. Ingen position är bekväm. Så idag har jag ont lite överallt.

Gårdagen då? Efter en väldigt lat start tog jag bussen in till Chania. Det kostar 1.20 euro enkel väg och resan tar ca 20 minuter. Bussarna har AC, och det är tur det, för varmt är det ute. Jag "landade" på 1866-torget, där bussen vänder. Jag gick turistgatan ner till vattnet, och som vanligt spanade jag i varenda glassdisk efter min favorit, vattenmelonsorbet. När jag var i Chania första gången, 2012, köpte jag en kula vattenmelonsorbet och det var den godaste sorbet jag någonsin smakat. Jag har spanat efter den varje gång jag varit här, men inte hittat någon. Inte i år heller. Jag tog inte många bilder i Chania, men så här ser det ut nere i hamnen. Bara restauranger och caféer som tar mycket mer betalt än lite längre in i stan.

Det fläktade gott nere i hamnen. Det fläktar förresten gott i hela stan, konstigt nog. Även inne i smala gränder. Jag vandrade vidare i just massa gränder och sen kom jag tillbaka till turistgatan. Nu var jag törstig (och framförallt behövde jag en toa), så jag valde ett ställe med både skön vind och en AC, en bra bit från hamnen. Jag beställde en Cola Light utan is (tar aldrig is utomlands om kranvattnet inte är drickbart). I menyn var det en bild av en sån där liten glasflaska, så när servitören frågade mig om jag ville ha en liten eller en medium så tog jag en medium. Oj, den var stor!

Det tog en stund att dricka upp den :) Efter det efterlängtade toabesöket gick jag vidare. Jag vet inte om jag skrev det i bloggen eller på Facebook, men när jag är ute och åker så har jag alltid med mig en korsordstidning överallt. Eftersom jag inte vet var jag kommer att lösa korsordet har jag med mig en hård platta. Det är egentligen ena delen av en plastpärm som jag har slaktat. Perfekt om man t.ex. sitter på stranden och skall lösa och är lite blöt, då skyddas tidningen plus att det är enklare att skriva på ett hårt underlag. I alla fall, första kvällen här så hade jag med mig plattan och tidningen till restaurangen. Sen glömde jag den vita plattan på den vita duken och upptäckte det inte förrän nästa morgon när jag skulle packa för stranden. När jag frågade på restaurangen fanns den inte kvar :(

Nu i Chania tänkte jag försöka hitta något liknande. Då när jag var på stranden efter min upptäckt så fick jag ta med mig en plastbricka från rummet, det var lite osmidigt. Så jag promenerade bort från alla turistaffärer en bra bit in i själva staden. Och se där! Jag hittade en kontorsaffär där jag kunde köpa en sån där "clip board" med fäste i toppen. Perfekt och bara 2 euro. Tänk att man kan bli så glad för en sån liten sak. Nördvarning, japp.

Efter lite drygt 10.000 steg kände jag att jag hade fått nog. Jag var svettig, trött och allmänt slut, så jag gick tillbaka till torget och tog bussen hem. Efter lite välbehövlig lunch hemma (sallad igen) så drog jag mig mot poolen. Där satt jag i ett antal timmar och hade det väldigt bra.

Det blev en tidigt (18.00) middag på Farmer's House och kvällens rätt blev kyckling souvlaki.

Gott. Jag hade lite mer "promenerande" kvar i benen så jag drog mig upp till huvudgatan och spanade i affärer. Bland annat flera presentaffärer som jag besökt under tidigare år här. Hittade dock ingenting som jag ville ha (eller behövde). På vägen tillbaka till "min" gata gick jag över på andra sidan. Och vad ramlade jag på där? En glassbutik. Måste bara spana utbudet. Men se där! Vattenmelonsorbet! Så nära "hemma". Köpte en kula (fick nog en på köpet, för det var det sista ur lådan).

Så god. MEN. När jag kommit hem en halvtimme senare och satt mig på min lilla altan så kommer yrseln och illamåendet. För mycket socker. Jag blev alldeles skakig. Så ingen mer sån glass för mig, men det var i alla fall gott. Sen satt jag som sagt i flera timmar och kollade på Netflix. Bland annat första delen i en Netflix-serie från Australien som heter Sisters. Det handlar om en tjej som är dotter till en Nobelprisbelönad man. Han drev en klinik för IVF (konstgjord befruktning) och på sin dödsbädd (fast han dog inte då) har han skickat in ett öppet brev till media där han avslöjar att han använt sin egen sperma för att "framställa" minst 100 barn. Dottern blev chockad (minst sagt) av att få massa nya syskon. 2 tjejer och resten killar. Bäddat för massa intriger. Den skall jag nog fortsätta se på ikväll.

Idag blir det först stranden, en annan strand än den jag var på i förrgår. Läste ju igenom massa gamla blogginlägg igår, för att lista ut vilka turer med The little fun train som jag redan gjort, och där kunde jag läsa att jag tydligen gillar "dagens" strand bättre än den jag var på i förrgår. Får se om det stämmer. Jag har bestämt mig för en tur som heter Western Adventure, och den går 16.30. Killen i biljettkiosken står där mellan 9 och 12, så jag skall passa på att köpa biljett innan jag går ner till stranden. Det får bli en sen lunch idag så att jag står mig under utfärden, vi är inte tillbaka här förrän 20.30.