torsdag 6 september 2018

Stranden och utflykt

Gomorron. Eller Gomiddag nästan, klockan är 10.30 här. Värst vad latmasken har bitit mig. I hela mitt liv har jag varit en sån där som poppar upp klockan tidigt, vardagar, helger och semestrar. Men inte nu längre. Klockan ringer fortfarande klockan 5 på vardagarna, och sen en gång i kvarten, men numera går jag sällan upp före 6.30. Då kan man ju fråga sig varför jag inte ställer klockan på 6.30... men grejen är den att jag har upptäckt hur jäkla skönt det är att somna om!! På helgerna blir jag ofta kvar i sängen ett par timmar efter jag vaknat. Och här sitter jag nu, 10.30 och har inte ens ätit frukost än. Vaknade 6, surfade lite, kom på att jag inte var "färdig-soven" så vid halv 8 somnade jag igen och sov till 9. Så skönt när man kan göra som man vill!

Gårdagen innebar stranden och sen hem ganska tidigt, vid 13.30. Jag skulle hinna äta lunch, duscha och packa ner saker till utflykten jag bokade på morgonen. Innan jag berättar om den skall jag visa hur jag bor.

Mitt sovrum, i direkt anslutning till uteplatsen. Lite svårt att ta bild i motljus.

Den lilla köksdelen, precis utanför badrummet. Till höger står köksbordet och där finns också entrédörren.

Köksbordet. Det sitter jag aldrig vid. Sitter alltid ute och äter.

Badrummet. Ser ni hur korkat de har satt upp glasväggen? Den går inte att flytta och ytterkanten på den är precis där duschmunstycket hamnar om man inte som jag, duschar längst in i hörnet. Massa vatten på golvet efter varje dusch, och hade jag inte stått och tryckt inne i hörnet hade det blivit översvämning!

Efter en skön dusch gjorde jag lunch. Fortfarande sallad, ägg, tonfisk och tzatsiki. Börjar bli lite less på det nu. Kanske äter jag en lättare lunch i poolbaren idag. Om inte alla solstolar har blivit tagna innan jag är klar med detta inlägg så blir det en pooldag idag.

Utflykten jag bokat hette Western Adventure. Det lilla tåget gick så fort att jag fick slänga nästan alla bilder jag tagit, de var alldeles suddiga.

Här stod vi i alla fall still. Detta är Medelhavets äldsta olivträd. Så här står det om det i presentationen om utfärden:

Reaching Vouves village , we have the chance to visit its “Olympic Olive Tree”. It’s recorded as the oldest in the Meditteranian and is the source of olive leaf crowns for recent Olympic games.

Jag satt bredvid ett trevligt danskt par och deras femåriga dotter. Jag är urkass på danska, och de kunde inte förstå svenska, så vi pratade engelska.

Väl hemma lämnade jag min ryggsäck på rummet och gick till "tada"... Farmer's House. Där träffade jag på en annan bekanting, jag vet dock inte vad hon heter. Men hon jobbade där för 2 år sedan också, och har växt lite.

Den översta bilden är för 2 år sen och den undre från igår. Det blev jätteräkor (kladdiga som fanken och svårskalade, men goda) till middag igår.

Tur man fick med en skål med citronvatten att doppa fingrarna i!

Sen blev det en timme eller två på altanen med två avsnitt av Scorpions på Netflix.

Idag skall jag ta reda på när bussen kommer att gå på lördag, informationen brukar publiceras i en pärm på torsdagen. Då kan jag mer planera hur lördagen skall se ut. Utcheckning är klockan 12 och planet går inte förrän 23.40. Antar att jag blir hämtad runt klockan 20. De där timmarna mellan utcheckning och avresa brukar vara skitsega. Får hitta på något så att jag inte bara sitter och väntar. Tur att de har en dusch i källaren som man kan använda när man inte har något rum.