lördag 29 oktober 2011

Ännu mera kalk...

Gomorron. Vad var det jag skrev igår? Att jag längtade efter helgen då jag kunde sova? Dumma mig. Gjorde inte det. Sov alltså. Eller nja, somnade väl runt 22 i soffan och vaknade 2 h senare. Men sen var jag vaken till efter 3 och så sov jag till 8. Känner mig supertrött. Det blev inget Valhalla och simning idag, har för ont :(

I går hade jag fått brev från min läkare på vårdcentralen. Han remitterade mig ju till en endokrinolog när jag var där i början av september. Nu hade han fått svar och endokrinologen tyckte att jag skulle öka till 4 kalktabletter om dagen i en månad, ta nya prover och se vad de visade. Fyra! Normalt är en! När jag ökade från 2 till 3 så SJÖNK mina kalkvärden. Jag är helknepig. Nu kan jag inte äta 4 Calcipos-D, för då får jag i mig alldeles för mycket D-vitamin. När jag tog 3 så tog jag 2 vanliga Calcipos-D och en Calcipos-D mite, som innehåller mindre D-vitamin. Nackdelen med den senare är att den inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag ringde läkaren och bad honom om ett recept på något annat, som ingick i skyddet, och då fick jag Calcipos, utan några tillskott av D-vitamin. Så nu skall jag ta 1 av varje på morgonen och 1 av varje på kvällen i en månad, så får vi se vad som händer med mina värde. Tidigare tog jag dem morgon, lunch och kväll, och eftersom kalk och järn inte får tas närmare varandra än 3 h så "hade jag inte tid" att ta järntabletter. Nu har jag lunchen fri och kan börja igen.

I torsdags skrev jag ett mail till kundkontakten på mitt Maxi. Jag undrade varför de var "dyrast i stan" på salladsbuffén, nu när de nu äntligen börjat med den. "Alla" andra tar  99 kr/kg och de tog 119 kr/kg. Till och med ICA Focus, som är svindyra på allt, tar 99. Igår när jag var där hade de sänkt priset till 99 :) Det lönar sig att ifrågasätta :)

Idag (eller i morgon) skall jag göra något jag inte har gjort sen jag gick i småskolan och hade hemkunskap (eller matslöjd som vi kallade det). Baka bröd! Japp, ni hörde rätt. Men jag kan ju inte äta mjukt bröd!? Men nu har jag fått receptet av Angela på Pones. De innehåller pofiber (potatisfiber), fiberhusk, bakpulver, salt, kesella (kvarg), ägg, lite smält smör och lite grädde. Inte världens nyttigaste (LCHF-bröd kallas det också), men jag skall bara testa. Det vore ju kul att kunna ta en bit bröd (som inte är knäcke) ibland. Men baka!? Jag kommer knappt ihåg hur man gör... Inte har jag bakat mycket kakor, bullar eller annat heller. Har alltid varit urkass på det. Men i och med att Angela har lagt upp en bild i sin blogg (klicka på länken ovan), så vet jag ju hur de borde se ut i alla fall...

Nu skall jag äta en sen frukost. Idag skall jag lyxa till min gröt med lite björnbär. Willys har någon form av jubileum och sålde björnbär väldigt billigt. Några på gröten blir nog supergott! Ha en bra lördag!

2 kommentarer:

  1. Du är ju roligt du:-) Varför är brödet inte nyttigt? Då skall du ju inte äta det om du inte tror att det är nyttigt!
    Kramis Mamma Mia

    SvaraRadera
  2. Mamma Mia:
    Man behöver ju inte äta det varje dag! Jag vill bara kunna äta bröd ibland, det blir lite uttjatat med knäcke.

    SvaraRadera