onsdag 5 maj 2010

Mumsiga räkor

Gomorron. Tröööttt.... vaknade 2.30 av att det kliade så fruktansvärt på mina smalben. Har slarvat med att smörja in dem, de blir så himla torra när det är kallt. När kliet sätter igång är det som om jag har fått klipulver på benen... Gick upp och smörjde in mig ett par omgångar och sen la jag mig på soffan. Somnade inte om förrän strax före 4 och sen ringde klockan kl 5. Måste vara jättenoga med att smörja in benen nu morgon och kväll så att de inte blir så torra igen.

Igår morse funderade jag ju på hur och var jag skulle köpa räkor. Kom på ytterligare en idé när jag kom till jobbet, "plan C". Jag skulle ta ledigt 1,5 h och gå bort till Delikatesshörnan och köpa räkorna där de alltid är goda och där de har stans godaste vitlöksdressing. La in om ledighet (vi har 40 h inarbetad tid som vi fick nu 1 april, vi kallar det A-tid) och fick den beviljad. Strax före lunch kom dock kollegan M och frågade om jag ville hänga med henne och H till just Delikatesshörnan och äta deras vansinnigt goda skaldjurssallad. JA sa jag, det blir ju sista gången jag äter den. Hade missat den salladen på min sista-veckan-som-jag-äter-lista. Jag kommer ju kunna äta skaldjurssalladen sen också, men portionen kommer att vara alldeles för stor för mig. Och den väldigt goda dressingen innehåller alldeles för mycket fett, men dock ingen mjölk... I vilket fall som helst så åt vi salladen, jag köpte räkor och dressing och sen gick vi in på ÖB där jag handlade bröd och mineralvatten.

Eftersom jag redan fått min ledighet beviljad så tog jag ut den. Gick hem och lämnade kylvarorna och sen tog jag en kortare promenad på 45 minuter. Ville inte gå för långt för det var helt kolsvart in över stan, och regn hotade. Senare på kvällen fick jag reda på att det varit snöstorm i Kortedala, och Marita berättade att det hade varit en fruktansvärt regnväder över Östra Sjukhuset där hon arbetar. Regnet kom dock inte hit förrän vi satt ner och åt räkor, men det var inget dåligt regn. Räkorna var goda och sällskapet trevligt.

Frågade ut pappa lite grann om engelska översättningar på vissa medicinska termer som jag kommer att behöva. Min pappa är ju läkare, så det är bra att ha någon att fråga. Vi snackade också en del om morfin, jag tål det inte. Eller tål och tål, jag blir fruktansvärt dålig när jag tar morfin. Nu när jag var sjuk senast fick jag ju utskrivet en flaska Cocillana-Etyfin, en hostmedicin som innehåller morfin. Man kan ta 5-10 ml 3-4 ggr/dag. Jag kan ta 5 ml på kvällen det är allt. Tog nu senast ca 2,5 ml på morgonen för jag hostade så förskräckligt, men hela dagen blev förstörd. Illamående, trötthet, hjärnan känns inlindad i bomull, apati. Så vill jag inte ha det på sjukhuset, där jag kommer att utrustas med en morfinpump! Han sa att jag skulle be om Petidin istället. Får se vad de säger om det.

Sa hej då till pappa som på lördag flyger till båten strax utanför Aten (trodde den låg i Turkiet, men jag hade fel). Marita följer efter den artonde, så henne får jag kanske se igen. Känns lite konstigt att de skall vara borta så länge, de kommer inte tillbaka förrän den 21 juli. Hade gärna velat ha dem hemma när jag kommer hem från Tyskland, men man kan inte få allt.

Idag skall jag se om jag kan handla lite och göra soppor, eller också handlar jag i morgon om jag kan åka med kollegorna och samtidigt köpa kattsand. Jag har fått ett recept på soppa som Jonas hittade på forumet viktop, och om jag byter ut lite grönsaker så funkar det nog för mig. Flera grönsaker i som jag inte tål/tycker om, men jag kan ta mer av de andra.

Ha en skön onsdag!

4 kommentarer:

  1. Du kommer visst kunna äta deras sallad igen, inte hela men gör som jag. Ha en burk i väskan o ta med resten hem. Inga problem. O dressing med fett är inte heller något problem. Man får bara äta mindre. Lovar att livet inte kommer bli så mkt annorlunda på matfronten som det utges att bli. Jag äter allt som jag gjorde förr men jag äter bara en bråkdel av det jag gjorde. DÄR i ligger skillnaden.

    kram

    SvaraRadera
  2. Har du en länk till receptet på soppan, jag surfade in på Jonas sida, men hittade det inte.

    Tänkte också fråga dig vad du uppfattar gjorde att det var svårt att hålla vikten du nått efter helfart och fortsätta att nå målvikten på vanlig mat och eller halvfart när du pulvrade med Xtravaganza och om du har några tips att ge. Jag tänkte börja pulvra om någon vecka och vill gärna förbereda mig mentalt för att förhindra och minska bakslag när jag sedan börjar äta vanlig mat igen.

    SvaraRadera
  3. Katarina: Skönt att höra!! Kram

    Norea: Om du mailar mig din mailadress (min står i profilen) så kan jag skicka recepten.

    Vad jag gjorde fel? Jag hade inte programmerat om hjärnan så jag fortsatte att äta precis som tidigare. Inte direkt, men det kröp på. De som har lyckats har samtidigt kört mental träning och lyckats med denna. För mig hjälpte uppenbarligen inte den enorma viktminskningen, vikten kröp tillbaka ändå...

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du hittade räkor som var goda :D

    Peppkram

    SvaraRadera