söndag 1 februari 2009

Underbar promenad!

Klockan 10.30 gick jag hemifrån med avsikt att ta den "utökade rundan" i Eklanda. En promenad som tar ca 70 minuter. Men när jag gått en halvtimme så fann jag mig styra kosan mot Änggårdsbergen. Det är ett stort naturreservat som ligger alldeles bakom Eklanda och som sträcker sig ända bort till Sahlgrenska. I Änggårdsbergen ligger också Botaniska trädgården. Det är fruktansvärt backigt, och det finns några grusade, bredare stigar, men annars är det smala stigar över stock och sten. Jag gick och gick och gick, upp för jättebranta backar och ner på andra sidan. Sen var jag "plötsligt" i Botaniska och insåg att det kanske var läge att hitta en stig som tog mig tillbaka hemåt. Det blev en lång härlig promenad på sammanlagt 98 minuter (utan stopp givetvis) och jag gick 10.925 snabba steg. Det blir 111 steg/minut, ganska låg siffra, men det var så backigt och stenigt att det inte gick att gå snabbare. Nu är jag hemma igen och har precis druckit min lunch. Var lite hungrig på slutet, hade inte klarat så himla mycket längre utan att bli darrig.

Det var underbart att promenera i skogen, något som jag inte kan göra på våren och sommaren då jag är så allergisk mot gräs och blommor. Det var massa folk ute, fast när jag gick på de minsta stigarna kunde det gå långt mellan det att jag såg andra som var ute och promenerade. Verkar vara ett vanligt söndagsnöje :)

Snart kommer min syster Åsa och hennes son Vincent hit på besök. Vincent har inte fått sin julklapp än... De skall inte stanna så många timmar för Vincent har simskola ikväll kl 18.

Jag har tagit det väldigt lugnt i helgen. Igår kom jag inte ens upp i 2.000 steg på stegräknaren... Men man måste ha sådana dagar också. Jag löste en massa korsord, något av det roligaste jag vet. Jag älskar utmaningen att sätta tänderna i ett riktigt svårt korsord och sedan, med lite hjälp från ett forum, klara av det. Jag brukar kolla på frågorna som andra ställer, skriva in ordet, och sedan kan jag lösa en massa andra ord själv. Sen hämtar jag ett annat svar därifrån och så håller det på. Vissa kan kalla det fusk, men jag lär mig så mycket. Ingen chans att min hjärna förtvinar så mycket som jag klurar och funderar när jag löser. Min farmor och morfar var också riktiga korsordsälskare, så det är väl därifrån jag har fått det.

Jag hoppas ni alla har haft en skön helg. I morron är det arbetsvecka igen. Veckan bjuder på följande för mig, förutom jobb då så klart: I morgon måndag skall jag på magnetröntgen av ryggen. Spännande. På tisdag skall jag på enskilt möte med en av coacherna på Xtravaganza i och med att 26-veckors kursen är klar och jag skall börja på Lifetime-kursen. På onsdag börjar just den kursen, och det verkar som de flesta i min kurs har valt samma dag som jag, så vi ses igen. På torsdag måste jag simma, det blir inga andra tillfällen nästa vecka. Usch, saker att göra varenda dag efter jobbet, det tycker jag inte om!!

2 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig promenad det lät som =) Kom precis utifrån jag med, 5 kms promenad med vovven och sambon. Kramar

    SvaraRadera