tisdag 5 juli 2011

En födelsedagssång

För 6 år sedan, när jag hade ett ganska stort 40-årskalas, så skrevs det en sång till mig. Författarna var min bror Jonas, min syster Åsa och min svägerska Katherina. Så här såg de ut när de utbringade skålen i slutet:


Melodi: Hör nu på govänner... (Singdudeldej från Emil)

Hör nu go vänner så skall vi för er berätta,
om vår lilla Lena som nu fyllt 40 år.
En gång var hon ung och pigg men nu är hon mest gammal,
snart så väntar hemmet där hon kan vila ut,

Singdudeldej singdudeldej vår Lena vilken tjej.
Singdudeldej singdudeldej vi alla älskar dej.

Det började för länge sen när Lena var rätt liten,
bråkade med brorsan hon gjorde nästan jämt.
Retades och slog honom fast Jonas var en ängel,
till mamma sa hon sedan - det var ju mest på skämt.

Hujedamej sånt barn hon var ej värre tänkas kan.
Trots bus och liv och massa kiv hon allas hjärta vann.

I scouterna hon lärde sig att angöra en brygga.
Knopar, eld och segel behärskade hon bra.
Nu på äldre dar hon bytt sitt friluftsliv mot charter,
säg var skall det sluta, buss med PRO?

Refr. Singdudeldej

Snart så blev hon större och hon blev en riktig skönhet,
killarna hon bytte som ormar ömsar skinn.
Ola, Mats och Lennart var en del som vi stod ut med.
På ålderns höst hon bytte dem alla mot en katt.

Refr. Singdudeldej

Åsa har hon väglett med sin systerliga kärlek,
som den gång tillsammans de skulle köpa skor.
Åsa hon blev utan trots att pengarna var hennes,
jag är din storasyster och då bestämmer jag.

Refr. Singdudeldej

Lena sjunger allsång i en kör med en flock skator,
för att vara skata hon kraxar riktigt bra.
Övrig tid hon fyller sen med TV, bok och dator,
Lenas liv det leker, fyllt med välbehag.

Refr. Singdudeldej

Hör nu på go vänner nu har visan nått sin ände,
men när man blir 40 då livet börjat har.
Ställd dig upp, tag med ditt glas och dela så vår glädje.
Nu så skall vi skåla för Lena våran tant

Visst var den bra? Jag har den inramad på väggen i arbetsrummet och ler varje gång jag ser dem. Puss på er alla 3, ni är bäst!

2 kommentarer: