tisdag 27 december 2016

Annandagen

Gokväll. Eller gonatt. Klockan är snart midnatt här och jag är ganska trött. Jag har just sett julfilmernas julfilm "Love actually" för x:te gången. Men jag har inte tittat på den så noga, mest lyssnat, samtidigt som jag löst en massa korsord. Var har jag gjort mer idag då?

Började dagen ganska slött. TV och korsord. Vid 11 lämnade jag rummet och tog en promenad bort mot Oxford Street. Genast började jag svettas. Denna vinterjackan var verkligen ett dåligt val (eller val och val, jag tänkte ju inte ens på att ta en annan jacka). Jag var nästan lite avis på denna man:


Efter en rask promenad på kanske en halvtimme kom jag fram till Oxford Street. Den där tanken på att strosa omkring i ett folktomt London sket sig totalt. Alla affärer var öppna och rean hade satt igång. Här kommer 2 filmer som illustrerar trängseln och ljudnivån.



Jag insåg ganska snabbt att det var ohållbart att gå omkring med min tjocka jacka. Jag gick, med livet som insats, in på Primark (lågprisvaruhus för kläder). Herrejäklar vad mycket folk. Kläder låg överallt på golvet och folk var som galna, köerna till kassorna var imponerande långa. Jag hittade en ful, blå, lång jacka för 5 pund (60 kr). Varför köpte jag en ful jacka? Därför att jag inte behöver någon och denna var den billigaste jag hittade. Jag var bara ute efter en korttidslösning, när jag kommer hem skänker jag den till Erikshjälpen. Den går ända till knäna och ser ut så här:


Hjälp vilken dubbelhaka!! Ja, ni fattar. Snygg var den inte. Men jag slapp svettas. Å andra sidan fick jag kånka på min tunga jacka...

När jag slåtts med alla på Primark, och gått igenom filmutbudet på hmv (köpte Me after you) så var det dags för lunch. Provade något jag aldrig provat tidigare; sushi på löpande band.




Bortsett från laxen till höger tog jag bara sånt som man inte får i en vanlig sushi-låda hemma. Oj vad gott det var.


Satt där ett tag och studerade personalen och tittade på folk. Mätt i maggen blev jag också. Bra för mig att jag bara kunde ta det jag ville ha, annars blir det lätt för mycket (men lite för mycket blev det...).

Sen vandrade jag vidare. Trött och det var tungt att bära. Ryggen klagade som vanligt. Drog mig längst ner på Oxford Street och tog tunnelbanan till Notting Hill Gate, 2 hållplatser från där jag bor. Jag hade tänkt att jag skulle få se gatan där filmen spelades in, men den såg jag inte. Var alldeles för trött för att leta.

Förresten är det inte lätt att vara höjdrädd när man måste ta såna här rulltrappor (jag åkte ner).


Jag gick förbi Ryska ambassaden och folk hade lagt blommor för att hedra de som dog i planet som störtade igår.


På vägen hem köpte jag lite mineralvatten och Pepsi Max, och det blev ännu tyngre att bära. Papperskassen från Primark gick sönder, så den sista km var det inte lätt att bära allt jag hade med mig.

Jag hade inte bestämt mig för om jag skulle gå ut och äta, eller äta en kycklingsallad inne. Men väl inne hade jag ingen lust att gå ut igen. Jag hade gjort mitt för idag. Så det blev en läcker sallad på rummet.


Nu är kycklingen slut, men jag har massa sallad kvar, så jag antar att jag köper mer imorgon. Bättre att lägga lite pengar på att äta ute på lunchen, och sen äta middag inne. Jag har absolut ingenting emot att äta kycklingsallad varje dag, det är så vansinnigt gott.

Jag har ingen aning om vad jag skall göra imorgon. Mer promenerande blir det garanterat. Jag vet inte om jag har lust att gå på museum eller något annat "sevärt" (allt sånt har varit stängt i dagarna 2), eller om jag bara skall strosa. Om någon har tips tas de emot tacksamt. Jag har ju 2 hela dagar kvar, och sen torsdagen när planet går 19.40. Får väl lämna stan vid 16, men måste checka ut klockan 11. Hoppas man kan ställa resväskan någonstans.

Jag hoppas ni inte blåser bort, läser rapporterna på Facebook och i tidningarna. Det måste ha mojnat tills jag skall ut och flyga, annars blir det inte roligt!

Nu skall jag sova. Gonatt och på återhörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar