onsdag 1 mars 2017

Hello Mars!

Gomorron. 1 Mars. Kommer våren nu? Haha. Samma bakslag varje år. Bara att gilla läget och vänta minst en månad till. Här har det mest regnat och varit grått. Inte kul, men jag föredrar det 100 ggr framför snö. Gillar inte snö ALLS!

Vad har hänt sen sist? Inte mycket. Inte mycket alls. Helgen var superlugn. När jag kom hem på fredagen hade 2 av mina korsordstidningar kommit.


Och tur var väl det. Hade inte ett enda korsord kvar att lösa... Vet inte om jag berättade det men några dagar tidigare kom det ett kuvert med 400 kr i lotter som jag vann i en av tidningarna.


Se där är mitt namn! Ett Ernst-korsord minsann. Jag som aldrig kollar på Ernst :) Jag skrapade och vann 120 kr. Trodde jag. Men när jag var på Maxi igår och lät dem kontrollskrapa så hade jag vunnit 150 kr, så jag måste ha missat en vinst. Köpte frimärken för pengarna, så jag kan skicka in fler korsord :)

I fredags försökte jag återigen laga en omelett till lunch. Blev inspirerad av en bild som vännen L la upp på Facebook. Varför lyckas jag aldrig med omelett? Det blir ju bara äggröra av allt...


Jag tror det har att göra med att jag varken har grädde eller mjölk i min. Bara vitlökskvarg. Denna gången hade jag också i lite tacosås, röd lök, skinka, hackade tomater och en aningens riven ost. Men det var gott ändå.

Fredagskvällen var alltså väldigt lugn. Moderatorn i vår grupp Händer det något i Eklanda la upp en fråga om det var någon som var villig att skänka möbler osv för att hjälpa flyktingarna som har flyttat in väldigt nära mig. Vilken respons det blev! På lördagen var vi säkert 50 personer som träffades klockan 13 för att lämna det vi hade. Jag gav bort mitt gamla vardagsrumsbord, 8 barnfilmer på DVD och ett vitt sidobord som stått under mitt skrivbord i många år (jag har haft det att lägga benen på). Det var massa olika möbler, TV-apparater, kläder, leksaker, cyklar och diverse annat som gavs bort. Jag fotograferade lite. Det ser inte ut att vara många personer där, men alla var inne hos flyktingarna och där ville jag inte fotografera. Jag ville heller inte sälla mig till skaran som bara stövlade in (de hade ingen aning om att vi skulle komma) så jag gick hem ganska snabbt.





Detta kortet har jag tagit nästan vid en av parkeringarna till mitt område. Flyktingboendet i förgrunden. Det röda huset som sticker upp bakom är mitt jobb. Så nära bor jag alltså :)

När jag kommit hem igen stack jag ut nästan direkt. För ett bra tag sedan köpte jag ett tangentbord till min surfplatta. En av knapparna satt konstigt så jag mailade dem jag köpte det från och klagade. Direkt skickade de ett nytt. Men jag upptäckte ganska snart att om jag bara brukade lite våld så hamnade knappen rätt. Nu hade jag alltså ett helt nytt, ouppackat tangentbord. I förra veckan la jag upp det på vår köp- och säljgrupp på Facebook. Jag fick napp (75 kr begärde jag, hade betalat 99 kr för det andra) från en som, av någon konstig anledning, inte bodde i vårt område. Denna person skulle ta bussen från Frölunda Torg och möta upp mig. Jag tänkte att jag kunde strosa lite på torget så jag erbjöd mig att lämna det där.

Vi möttes upp och jag "råkade" gå in på Cassels. Att man aldrig kan gå in där utan att handla något... Jag köpte en melerad tröja till. Jag har redan 2 i olika färger, denna var blå-grå. Jag älskar de tröjorna, de är så mjuka. Sen köpte jag något jag aldrig trodde jag skulle köpa. En tröja med bling!


Fick båda tröjorna för 230 kr. Jag har inte använt denna än, tänkte inviga dem när vi skall på After Work med jobbet på fredag (först middag på en brasiliansk restaurang och sedan shuffle-board). Jag har ju inte många finkläder så denna får duga.

Nu är det bara skorna jag har problem med. Jag går ju i "sneakers" jämt, det är det mina fötter mår bäst av. Minsta lilla klack och jag får helvetiskt ont i ryggen. Jag har ett par ankelhöga, bruna stövlar (eller vad man kallar det). Minns att jag fick vansinnigt ont UNDER fötterna när jag använde dem senast. Det får kanske bli dem. Lite dumt att ha på sig såna när man skall stå upp och spela halva kvällen, men jag vet inte vad jag skall ha annars...

Söndagen var så lugn att jag inte ens klädde på mig. Maggie tog det också lugnt. Så här ligger hon ofta.


I morgon är det kören (missade ju förra veckan pga begravningen), AW på fredag och på lördag skall nästa alla i familjen hälsa på brorsonen Isac och hans Adelina i deras lilla lägenhet för första gången. Men söndagen är "min". Gillar mina slöa söndagar.

Nu är det snart dags att planera semesterschemat tycker jag. Jag vill kunna boka några resor! 2 blir det väl, en på huvudsemestern och en första veckan i september i solen. Det lutar mer och mer åt Edinburgh på huvudsemestern. Hade en svag tanke om USA och mailade min familj i San Francisco för att kolla om deras hus var ledigt. Men deras son med familj bor där i 2 år, hyresfritt, för att spara pengar till ett eget hus. Mamman och pappan bor då i deras semesterhus i Oregon. Så det får bli om några år jag åker dit igen, när jag har ett gratisställe att bo på. Men Edinburgh blir nog bra också. Det är bara boendet som är dyrt. Men jag skall leta noga innan jag bestämmer mig.

Min solsemester skall gå till en annan grekisk ö, jag har inte bestämt mig än. Jag har ju några krav som måste uppfyllas: AC, kylskåp på rummet, bra WiFi och sandstrand. Jag hatar stenstränder! Det gör ju ont att bada där om det är höga vågor! Så om någon har bra tips så hojta. Jag vill inte heller ha för mycket party, gärna lugnt, men nära till en stad som man kan utforska.

Oj, nu är klockan snart 7. Börjar 7.30. Dags att klä på sig, ladda Maggies matskålar, äta frukost och gå. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar