måndag 6 april 2009

Dubbla promenader

Igår morse blev jag väckt av någon dåre som ringde på min telefon 6.10, men som inte var där när jag svarade. Sånt gillar jag inte. Ingen chans att somna om, så jag gick upp. Satt och läste bloggar och annat på nätet innan det var dags att ge sig av. Jag blev hämtad vid 10 av A för vidare transport hem till honom och L i Hällingsjö. Vi pillade med deras dator till strax efter kl 13, hoppas verkligen de fick svar på alla sina frågor.

När vi skulle åka tog jag ett medhavt äpple. A körde mig hemåt, men jag bad att få bli avsläppt i "början på Mölndal" så jag kunde gå hem. Jag hade ingen tanke på att jag, förutom äpplet, inte hade ätit sedan kl 7 eller druckit sedan kl 10 (klockan var nu 13.45). Jag vandrade hemåt och när jag var ca 30 min hemifrån så började jag bli yr. Värsta blodsockerfallet! Jag började ragla i gången, må illa, skaka och huvudet snurra. Det var riktigt illa. Klarade mig 15 minuter till, men då var jag fortfarande 15-20 minuter hemifrån. Jag gick in på Plantagen, tänkte att något ät-/drickbart måste de väl ha där. Inget drickbart, och bara 3 saker att välja mellan som var ätbara: glass, godis och 70 %-ig choklad. Jag köpte chokladen, och efter ett par rutor så var balansen återställd i kroppen. Inte bra med choklad, men denna gången var det en "life saver". Det var riktigt läskigt!! Fortsatte hem där jag genast lagade lunch, 2,5 timmar senare än vad jag brukar äta den.

Efter denna pärs blev jag så matt att jag la mig på soffan och vilade tills K och C från kören kom. De ville egentligen bara åt min dator :) Bokföringsprogrammet funkar inte i C:s dator, så de gjorde årsbokföringen i min dator medans jag lagade biffar med soltorkade tomater. De blev riktigt starka och fina, och godkändes efter provsmakning.

När de hade gått så gick jag ut på ytterligare en promenad, denna gången med mina MBT-sandaler. Jag köpte ju dem på Sko-Boo's i Ullared för 2 veckor sedan, och har haft dem på jobbet varje dag, men inte varit ute och promenerat i dem. Jag tog en runda på 50 minuter och blev faktiskt lite yr av dem. Det är tydligen en vanlig biverkning när man inte är van. Har lite träningsverk i benen idag, och det brukar man få när man går in den typen av skor, men jag har inte ont i ryggen trots att jag inte gick med stavarna. Sedan jag började med stavarna igen så har jag ju märkt att jag får ont i ryggen om jag inte använder dem, enligt sjukgymnasten har det med hållningen att göra. Gårdagens resultat från mina två promenader blev i alla fall 10.745 snabba steg på 88 minuter (122 steg/minut) och totalt 12.787 steg under dagen. Tyvärr innebar det att jag inte kom upp i mitt veckomål på 86.000 steg, men det var inte så långt ifrån (82.326 steg).

Kvällen ägnade jag helt åt datorn... Skrev mail till kompisen E i Stockholm som jag verkligen försummat de senaste veckorna, samtidigt som jag höll koll på den livliga trafiken på Facebook. Sen började jag chatta med Jenny på msn samtidigt, och precis när jag var klar med E:s mail så ropade Lina på mig på Facebook.... Styrde över henne till msn och vi chattade till en stund efter jag borde gått och lagt mig... Så det var lite segt att komma upp i morse, använde snoozen säkert 45 min.

Idag skall jag byta häftstift i öronen igen. Undrar hur länge jag skall hålla på med det. Nu får jag meddela C att jag har haft massa grus i ögonen hela helgen = allergin har satt igång. Skulle inte stiften "bota" mig? Gratis är det inte, så jag vill inte fortsätta om det inte funkar, för jag är verkligen luspank denna månaden. Får se vad hon säger. Önskar er alla en underbar dag och jag hoppas att det goa vädret återkommer snart!!

12 kommentarer:

  1. Låter inget trevligt att bli så där yr, men jag tycker du löste det på allra bästa sätt. Du kanske ska ha en bar i fickan när du går ut just för att undvika sånt här....?

    jobbar ikväll men hoppas få chatta med dig under morgondagen
    MÅNGA kramar från mig

    SvaraRadera
  2. Hejsan HOppsan!
    Jodå jag läser din blogg varje dag och den ger mig sååå mycket inspiration och har samma resväg som jag vad gäller XV. Ditt Xv:ande känns så rimligt så jag följer ditt exempel. Har lagat dina köttfärsbiffar med soltorkade tomater till maken. Han blev himla nöjd. Kämpa på. Du är otrolig!/Smultront TESS

    SvaraRadera
  3. Härligt med promenader! Jag känner också av det där med snabba blodsockerfall nu andra omgången på helfart. Inte alls samma första gången. Nu måste jag verkligen äta samma tid varje dag, varje mål annars blir jag yr direkt..

    Vet förresten vad jag ska göra på lunchen nu, läsa mail :)

    Funderar faktiskt också på att köpa stavar. Om man har ställningsbara (dvs man kan ställa in exakt rätt längd) så är de ju utmärkta. Det märks ju att det fungerar när du får ont i ryggen utan, tyder ju på att hållningen blir jättebra med stavar. Dessutom håller man takten bättre, dvs man trappar inte av när man gått ett tag, vilket är lätt annars.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Är äntligen tillbaka, och har startat etapp2 med pulver. Ska försöka ta med till XV på lunchen å väga mej så jag vet säkert med alla mått efter US resan. Har iaf haft det underbart!

    Nu tillbaka till verkligheten =)

    SvaraRadera
  5. Ush, det lät inget vidare att du blev sådär yr på promenaden! Jag råkade ju också ut för det en gång och jag tycker verkligen det var jätteläskigt.. Det var nästan som att allt började svartna med, ush :/

    Hoppas allt är bra annars och att du får en underbar dag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Soulsister: Ja, jag vet att jag skulle haft en bar... Men jag bytte väska i sista sekunden och det fanns ingen där, så jag glömde av det! Nu har jag lärt mig en läxa :) Vi hörs när vi hörs!! Kramar!

    Tess: Vad kul att din man gillade mina biffar och att du blir inspirerad av mig. Sånt värmer otroligt!

    Emma H: När jag går på pulver är jag väldigt känslig för tidpunkterna jag dricker. Samma varje dag annars blir jag skakig. Detta var dock värre. Usch! Stavar är jättebra. Man går rakare och mycket snabbare! Rekommenderas. Mina är inte inställningsbara, men det är lätt att räkna ut vilken längd man skall ha och köpa rätt med en gång. Ju färre rörliga delar desto bättre håller de. Här har du info om stavlängder:

    Staven ska vara lätt, stark och har viss spänst. Spetsen ska vara av hårdmetall för att få fäste även på hala ytor. Som tillbehör finns gummidämpare som används vid hårt underlag, exempelvis asfalt.

    Multiplicera din kroppslängd (cm) med 0,7. Resultatet ger dig rätt längd på stav. Du kan även finna rätt stavlängd med hjälp av nedanstående lathund. Rätt längd på stav har du om vinkeln i armbågen är 90 grader, då du håller i stavens handtag och staven står rakt ner mot underlaget.

    Lathund
    153-160 cm 110 cm
    160-165 cm 115 cm
    165-175 cm 120 cm
    175-180 cm 125 cm
    180-190 cm 130 cm
    190-197 cm 135 cm

    Kram

    Emma: Välkommen hem till Sverige! Hoppas på bilder på din blogg snart. Kram

    Emma: En bar eller ett äpple till hade nog hjälpt, så nu vet jag det till nästa gång. Dagen hittills har varit bra, hoppas på att resten blir det också :) Kram

    SvaraRadera
  7. de där med stiften alltså.. sak de bota pollen och alla former av allergier alltså?
    Låter skumt haha.

    Så fina biler och mysiga på föregående inlägg.. så skönt när man kan sitt aute och sola och ha de gött.

    Kram kram.

    SvaraRadera
  8. Helt rätt inställning, klart du inte ska deppa på grund av vågen. Den ger med sig till slut, jag låg ju över 80 kg i måndags och nu är jag långt under. Duktigt med två promenader igår trots blodsockerfallet. Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  9. Halkade in här bara...
    Måste säga att du är helt OTROLIGT duktig!! Får väl "halka" in här fler gånger för o kolla hur det går för dig!!
    Lycka till i fortsättningen!!!

    SvaraRadera
  10. LÅter otäckt, glöm aldrig mer att äta och dricka tjejen!

    SvaraRadera
  11. Usch, låter hemskt- så får du inte göra någon mer gång.

    Vilken tid passar dig? Hållplatsen precis utanför mig heter Johanneshusvägen.

    SvaraRadera
  12. Sara: Jag har en väldigt kraftig gräsallergi och det är väl meningen att de skall lindra denna. Jag vet inte hur det funkar eller om det funkar...
    Kram

    Malin: Nej, jag deppar inte. Men jag är otålig!! Får se vad vågen säger på torsdag... Kram

    Anonym: Välkommen, hoppas du tittar in fler gånger.

    Sandra: Ja, jag lovar!! :)

    Jenny: Tar med en bar i eftermiddag :) Ses kl. 17.13!! Det skall bli så kul att träffa dig. Kram

    SvaraRadera