söndag 31 oktober 2010

Halloween 1989 och 1990 i San Francisco

Gomorron! Inte katten fick jag sova en timme mer idag... Vaknade 5.20 ny tid, det är ju inte precis normalt en söndag... Men det är klart, det är ganska normalt för mig, speciellt om jag talar om var jag spenderade natten. Soffan så klart. Himla tur att den är bekväm. Var vaken en liten stund runt midnatt, men orkade inte flytta på mig. Corny låg på mitt bröst och vi hade det bra helt enkelt.

Gårdagen innebar en väldig massa hjärngympa men inte mycket gympa för resten av kroppen. Det blev väldigt mycket korsord, och så lite jobb. Men jag var faktiskt ute och hämtade ett paket på Willys och då passade jag på att köpa 2,2 kg nötfärs och lite grönsaker som jag skall koka ihop något av idag. Tänkte prova Katarinas farmors allt-i-allo-gryta, och så skall jag steka upp massa tacofärs, det är alltid gott att ha i frysen. Vi får se vad det blir helt enkelt!!

2 grupper med ungar kom och ringde på här igår, men jag hade ju inget godis. Den andra gruppen bestod av ett gäng söta tjejer, och jag fotograferade dem. Vill dock inte lägga ut bilden här eftersom jag inte har deras föräldrars tillstånd. Hade jag tänkt innan hade jag kunnat köpa tuggummi eller nått, så jag hade haft något att ge dem. Vill ju inte bli sittande här med en massa godis som jag ändå inte äter upp.

Jag var ju au-pair i USA sommaren 1989 till sommaren 1991. Första året bodde jag i en familj i Oakland, som ligger väldigt nära San Francisco. Andra året delade jag lägenheten med en tjej från Kungsbacka inne i SF, och vi pendlade till våra jobb (ny familj för min del). Jag firade alltså Halloween 2 år där, och det var 2 helt olika firanden. Nu på morgonen har jag roat mig med att scanna in lite kort så ni får se. Ber om ursäkt för dålig kvalitet, det var ju inte så bra bilder man fick på den tiden, annat är det nu med högupplösta digitalkameror...

Först bilderna från 1989 när jag firade ihop med familjen och vi gick och "trick or treat"-ade. Innan det skulle dock pumpor karvas.

Parker 7 år och Rachael 5 år som jag passade, tillsammans med våra pumpor. Min är näst längst till höger.

En lite närmare titt på min pumpa, inte så illa för en nybörjare, väl?

Några av grannskapets ungar och föräldrar, kreativiteten var stor!

Lite fler ungar. Här ser man Parker och Rachael, som till skillnad från alla andra ungar inte hade en kreativ mamma och pappa... Deras dräkter är 100 % PLAST!! Parker som katten Gustav och Rachael som Snövit. Lite pinsamt faktiskt...

Grannskapets sötaste ungar, Sarah & Elisabeth, som också hade kreativa föräldrar.

Sen kommer vi till året därpå. Då firade jag tillsammans med norska och svenska tjejer som jag lärt känna via Norska Sjömanskyrkan. Lotta, som jag delade lägenhet med, och jag bodde precis nere vid Pier 39 och vattnet, så det var rena turistfällan där vi bodde. Kyrkan låg nästan högst uppe i den backe som jag nästan garantera att ni alla har sett på TV eller film. En mycket vanlig vy när man åker ner för den backen och ser vattnet och Alcatraz i bakgrunden. Upp för den backen gick vi ofta... I alla fall så skulle vi ha fest, utklädda så klart, men först skulle vi till Castro Street, där "alla" homosexuella håller till. Snacka om kontraster från året innan!!

Här är vi som skulle på fest. Lotta är fången i förgrunden och jag står bakom. Vet inte vad jag skulle föreställa, ett spöke antagligen. Ser nu på kortets datum att festen var 3 dagar före Halloween, så det var tydligen inte samma kväll. Nå väl, utklädda var vi i alla fall. Fy fasen vad ful jag var!

Här är fru Simpson ute och strosar på Castro Street.

Öhh....

Jomenvisst...

Det var allt jag hade att bjuda på i bildväg. Lite kontraster, eller? :) Hade för mig att jag hade bilder på riktiga läderbögar, men de sitter nog någon annanstans i albumen, för de var ju klädda så varje dag... Jag har 3 jättestora album från mina år där, orkar inte bläddra igenom alla. Ni får hålla till godo med dessa bilder.

Idag blir det som sagt matlagning, och så måste jag gå och handla också. Var ju på Willys igår, men de har inte den laktosfria matkvargen, så jag måste till ICA Maxi. Förresten fick jag just meddelande från Hanna (som jag var på galan med) att hon hittat och köpt fruktstängerna till mig på Göfab 10:an på Wieselgrensplatsen. Mycket billigare än på ICA Focus! Hon skall köpa ett litet lager till mig :) Finns Göfab bara i Göteborg?

En sista påminnelse om utlottningen som sker kl 12 idag. Jag har skrivit upp alla namn i en Excel-fil och har räknat ut att det just nu är 28 som tävlar. Inte 28 personer, eftersom flera har länkat och således fått 2 lotter. Sen när jag drar så kommer jag att se till att det är 3 olika personer som vinner, så att så många som möjligt får chansen att vinna. Ni med 2 lotter har ju dubbel chans.

Ha en bra söndag!!

4 kommentarer:

  1. Hej Lena!

    Tack för fantastiska bilder av mys och nästan kaffe i vrångstrupen.

    Härligt med dig utklädd!!

    Underbart blogginlägg!

    Ha en bra söndag!LOVE!

    Kati

    SvaraRadera
  2. Hihihihi, vilka bilder! Kreativitet på olika nivåer, kan man säga ;).
    Ha en härlig söndag :).
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se massa gamla bilder! (själv föddes man ju 1989 så den där tiden missade man ju :P) hehe!

    åh vad drygt att vakna så tidigt, du somnar gött ikväll då :)

    SvaraRadera
  4. Kati: Ja, det var lite kontraster där... Kram

    Imsavimsa: Haha, ja det kan man säga. KRam

    JD: hjälp vad ung du är... 1989 var jag 24 år...

    SvaraRadera