söndag 3 oktober 2010

Idag är det -20 kg :)

Gomorron! Har sovit i flera omgångar i natt, första gången jag vaknade var klockan strax efter 2. Kunde inte somna om så jag gick ut och la mig i soffan och såg nästan en hel Ms Marple innan jag somnade igen. Vaknade vid 6 och kollade lite mer och sen sov jag tills mamma ringde och väckte mig 8.30...

Var ju bara tvungen att hoppa upp på vågen idag och nu var det -20 kg! -20,1 om vi skall vara exakta. Men jag ändrar inte i tickern eller högerkanten, där står bara lördagsvikterna. Det skiljer ju 0,4 kg mellan vikten igår och idag, så risken finns ju att det är en tillfällig dip och jag inte kommer att väga mindre om 6 dagar...

I fredags kväll så ringde kollegorna G och I-M (gifta), de ville bara kolla att jag var hemma. De hade nämligen varit på ICA Focus och då bland annat handlat lite sashimi till mig. Sashimi är något jag har velat prova länge, men de 4 gångerna jag var på Focus på semestern så hade de ingen klar. Focus ligger ända borta vid Liseberg, så det är inget jag bara kan åka förbi och kolla, åker ju sällan förbi där med moppen. Sashimi är rå lax och tonfisk som steks en kort stund så att kanterna ändrar färg och sedan skivas tunt och läggs i en lag av bland annat soya, socker, ingefära, vitlök, lime och chili. Skakade av bitarna ordentligt så att jag inte skulle få i mig för mycket socker, men ååååå vad gott det var! Något av det godaste jag har smakat på mycket länge. Så igår blev jag så sugen på lite till, så jag ringde och frågade om de hade något kvar. De hade lite tonfisk kvar, så de la undan den åt mig.

Tog moppen och åkte in, det tar ca 30 minuter. 1,5 hg hade de plockat undan åt mig. Jag sa att jag ville ha sashimi på julbordet (mamma och jag skall fira tillsammans i år igen), och då sa de att de inte har den i det vanliga sortimentet då, all plats viks åt sill, men jag kunde ringa och beställa. Mums!! Åkte hem igen och åt lite sashimi till lunch, sen gick jag ut och gick en promenad. Tog det lite lugnt eftersom jag inte visste hur höften skulle reagera. Gick en halvtimme i alla fall och det gick ganska bra. Idag skall jag gå igen så får vi se hur det går.

Resten av kvällen satt jag fast med spännande bok i örat. Mord.net av Dan Buthler och Dag Öhrlund. Så spännande! Och jag har inte ens kommit halvvägs. De har skrivit 4 böcker till som enligt mamma är lika spännande.

Idag skall jag tvätta och städa. Jippe. NOT. Jag förstår inte varför det blir så stökigt i köket/vardagsrummet alltid...? Köks-ön och spisen kan man knappt se under saker och plastpåsar. För en gångs skulle ligger det inget på köksbordet, annars är det också ett bra ställe för saker att "hamna". Resten av lägenheten ser dock OK ut så det går nog ganska snabbt. Men jag behöver dammsuga och torka golven, massa fotsteg och annat från när pappa gick in och ut med skorna på i söndags då altanen blev tvättad.

Ha en skön söndag!!

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har samma plan som du idag...Jonas skall vila..jag skall städa och tvätta.

    Trevlig söndag!

    Kati

    SvaraRadera
  2. Ha en trevlig söndag du med och grattis till de 20kg... :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. WOW!! Grattis till de 20 kg!!! Läntar som en tok dit jag med, imorgon när jag har min 1 veckas firande med min "nya" mage så ska jag ställa mig på vågen och se hur det gått på en vecka.

    Är ganska trött o så efter operationen och man känner verkligen att energin är helt slut ibland i kroppen. Har svårt att få i mig allt flytande men jag KÄMPAR verkligen sååå hårt ska du veta.

    Har du något tips till mig så tar jag gärna emot det och gärna på ngt gott flytande.

    Ha en fortsatt fin söndag!

    Kram fr lillamagsäcksmagen Malin :)

    SvaraRadera
  4. TJOHOOOHOOO!
    Stort Grattis till dina minus 20! Bra jobbat!!!

    kram

    SvaraRadera
  5. Har också tvättat i helgen, både igår och idag, tråkigt!
    Grattis till minus 20kg!

    SvaraRadera
  6. Tack för din påhälsning inne hos mig :). O tack för dina råd :). Grattis till din viktminskning! Jag längtar tills det är min tur att kunna säga -20.

    Verkar som om Sverige tvättar/t i helgen, här är en till :).

    Är det ok om jag lägger till dig på min blogglista? Jag var även inne o tittade på din receptblogg eftersom jag är recepttokig. Samlar på kokböcker o recept.

    Imsavimsa

    SvaraRadera
  7. Låter så gott, får väl testa det. kanske kan ta det när jag hälsar på brorsan i Gbg han bor ju nära den affären! Annars får jag väl leta här. Grattis till -20!!!!

    SvaraRadera
  8. Grattis till -20kg!! Det måste kännas otroligt skönt? :)

    SvaraRadera
  9. Åhh, jag gillar också Buthler/Öhrlunds böcker även om jag inte hunnit läsa de 2 senaste än. "Ares tecken" kom ju precis ut och det hade jag visst missat (pinsamt när man jobbar på bibliotek).
    Vill du ha fler boktips, kolla gärna på min blogg.
    MvH
    Åsa (asan på viktop)

    SvaraRadera
  10. Kati: Bra. Se till att brorsan vilar, det behöver han!! Kram

    Lill: Tack så mycket! Kram

    Malin: Fort går det ju inte, du lär säkert gå om mig snart. Jag var fullständigt slut i 5 veckor eller nått, man tror att man skall orka men det gör man inte. Lyssna på kroppen och vila när det går! Skrev lite mattips på din blogg, det var inte många jag hade...
    Kram

    Katarina: Ja, det satt långt inne... Tack! Kram

    Stina: Varje gång jag tvättar är jag så tacksam för att jag har tvättmaskin och tumlare inne i lägenheten, det hade jag inte innan jag flyttade till detta området för 7 år sen. Då var det ut tidiga söndagsmornar i kylan med tung tvättpåse. Så jag lider inte av att tvätta :) Kram

    Imsavimsa: Klart det är OK, jag har lagt till dig. Har inte uppdaterat min receptblogg på väldigt länge, borde göra ett race där... Till helgen kanske? Kram

    Sandra: De gör sashimin sena torsdagskvällar, så då eller fredagar har de det garanterat. Jag ringde på lördagen och då fanns det bara lite tonfisk kvar. Men det är väl värt att testa! Kram

    Linda: Tack!! Jag är ju fortfarande inte nere under där jag var som minst efter Xtravaganza, men det känns bra ändå :)

    Åsa: En "ny" läsare till :) Kul!! Lägger till dig i min lista då jag ser att du har lagt till mig :) Lyssnar väldigt sällan på talböcker på svenska, gillar de på engelska bättre. Men mamma rekommenderade alla 5 av deras böcker, hon sträcklyssnade på dem...

    SvaraRadera
  11. Härligt att du gått ner 20 kg!!!

    Sashimi... hmm... det får jag prova!

    SvaraRadera