lördag 25 december 2010

God fortsättning på julen!

Gomorron. Här vaknade vi tidigt. På soffan :) Har visst sovit där hela natten. Jag var så trött igår att jag inte orkade gå och lägga mig... Cornelia låg nära, lättad över att Pixie inte var kvar. Hon är för skön, inger verkligen respekt i den där lilla hoppande, skällande varelsen. Bara ligger i min famn eller på armstödet till soffan och stirrar på Pixie, och när hon kommer för nära fräser och morrar hon, utan att röra en fena. Pixie fattar och backar, men vill ju så gärna leka, så hon är snart tillbaka för mer...

Mamma och Pixie kom strax före 12 igår, och innan dess hade jag lite att göra; duscha, plocka undan och slå in lite paket. Vi var båda ganska hungriga när de kom, så vi åt en första omgång av julbordet med en gång.

Här är maten. Vi åt: varmrökt lax, små älgkorvar, 2 olika kycklingspett (mango/jalapeno och chipotle), kallrökt lax, gravad lax, gravlaxsås, skinka, munk-ost, älgkorv, balsamicomarinerade champinjoner, sashimi, räkor, chilimarinerade vitlöksklyftor, philadelphiaost med bitar av kallrökt lax, sill till mamma, vörtbröd och tångknäcke. Allt sköljdes ner med Julmust. Mums!!

Glad mamma.

Och en glad Lena.

På bordet stod ett ljus gjort av kollegan Malin. Mamma fick också ett, syrran, svägerskan och styvmor hade fått varsitt tidigare. Så här såg de ut:

Så himla läckert att stämpla på ljus.

När vi ätit klart kollade vi lite på TV. Trötta var vi båda två. Mamma slumrade lite men inte jag. Pixie ville leka...

Jag hade fått ett nervöst sammanbrott på 5 minuter av att ha ett sånt där yrväder i min närhet hela tiden! Då passar lugna pensionären Cornelia mig mycket bättre :)

Sen var det Kalle, och då kom "tomten". Jag hade ett paket från Vincent som jag såg fram emot att öppna. Han hade gjort små löv i lera åt mig:

I paketet låg också ett nytaget skolkort på honom, så nu har jag bytt ut det gamla i ramen jag har på mitt skrivbord. Tack Vincent!! Mamma och jag bytte ju också exakt likadana paket, som innehöll:

Precis vad jag önskade mig och behövde!! Sen fick jag ett paket till från mamma med lite olika små dukar i. En hade hon gjort, och en hade hennes farmor broderat och så var det några små som man t.ex. kan ha i en brödkorg. Perfekt!!

Efter detta var vi hungriga igen, så vi tog fram all mat en gång till...

Mums :)

Jag älskar ju levande ljus, men vågar inte ha fria ljus när jag är ensam med Cornelia. Hon vandrar omkring på borden och skulle nog brinna ganska bra om hon kom för nära. Men nu låg hon helt stilla och vi var dessutom 2 som vaktade, så jag hade levande ljus överallt:


I arbetsrummet.


På hallbyrån.


På köksbordet och skänken.


I fönstret.


Vid TV:n.

Och till och med på toa! Denna lykta har Vincent gjort till mig och den fick jag för ett antal jular sedan!

När vi ätit igen så var det dags för film. Traditionsenligt blev det Mamma Mia, som både mamma och jag älskar. Fördelen är att vi har sett den så många gånger att det inte gjorde något att vi somnade båda två en stund i mitten :)

Pappa ringde mitt i filmen och han lät mycket bättre än vad han gjort på morgonen. Jag åker och hälsar på honom idag, och tar med datorn så vi kan ladda hans mp3-spelare med lite nya böcker. Annars har jag inga som helst planer idag! Härligt!

Nu har ni sett hur min julafton var, hade ni det bra? Ha en skön Juldag!

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu har jag hittat hit....
    Vilken mysig julafton du haft...

    Välkommen in till mig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter hur mysigt som helst o du, så vackra löven är som du fick av Vincent. Jättefina!

    kram från mig med en önskan om en god fortsättning

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt ni hade det! Vi hade din andra mamma här och hade det myspys vi med :)

    Det fina ljuset som vi fick av dig står här i köket, men jag vågar inte tända det. Det är för fint!

    Puss och kram från syster yster

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det ser ut med alla ljus hos dig :). O maten ser verkligen inte fel ut ;). Vilka fina ljus! Jag älskar ljus, i alla former :).
    Vi hade en lugn, fin jul hos svärmor :).
    God fortsättning o Kram

    SvaraRadera
  5. God fortsättning... vá mysigt ni verkar ha haft det... vi hade det jättefint också... vi är kanske lite splittrade som familjer dock.

    Men det är viktigt att alla har det bra..

    Jag älskar ju också ljus... men precis som Åsa så tände vi inte din gåva... den är för fin... står så vacker i vardagsrummet.

    Love Kati

    SvaraRadera
  6. Vilka fina löv Vincent har gjort! Ha en skön fortsättnign på julen och hoppas din pappa mår bättre och får åka hem snart!

    SvaraRadera
  7. Bondbruden: Välkommen!

    Katarina: Visst var löven fina? Har ingen aning om vad jag skall ha dem till, eftersom det är en "knöl" i mitten som går uppåt, så man kan inte lägga något i dem, men de är ju fina att bara titta på! Kram

    Åsa: Som Katarina skrev i ett chat igår: om folk inte bränner ljusen som pysslarna har stämplat, varför skall de då göra nya, och det är ju så kul! Bränn ljuset, vi fixar nytt nästa år! Kram

    Imsavimsa: Ljus är vackert, men Corny brinner lätt så i vanliga fall vågar jag inte. Maten fortsatte jag med lite igår, men nu är den snart slut. Kram

    Kati: Se mitt svar till Åsa ovan!! Kram

    Emma: Hoppas också pappa får komma hem snart, tror han har lättare att repa sig i hemmiljö.

    SvaraRadera