fredag 8 juli 2011

Magknip from hell

Gomorron. I natt fick jag lära mig läxan att städa upp efter mig (och andra)... Klockan 2 vaknade jag av ett mycket högt och konstigt ljud. Det visade sig att Cornelia roade sig med att stå på sängen och hoppa ner på 2 papperskassar som svägerskan lämnat i mitt sovrum i tisdags (de innehöll våra presenter). Jäklar vad högt papperskassar kan låta när de hoppas på! For upp som ett skott och sen var jag vaken till 4... Då fick jag i alla fall möjlighet att läsa många sidor ur boken som var en av presenterna som låg i påsen... men jag är lite sliten idag!

Gårdagen var inte rolig. Vet inte var det gick fel. När jag skulle äta frukost så insåg jag att jag inte hade någon yoghurt hemma, den hade tagit slut utan att jag märkt det. Kylen var tidigare så full av kalasmat att jag missade att jag inte hade en till. Det fick bli 2 knäckemackor med lätta, skinka och grönsaker på. Sen jobbade jag hemma och glömde av fikat, så ungefär en timma senare än jag brukar fika så började jag skaka. Insåg att jag inte skulle klara mig en timma till till lunchen, så jag tog en Swebar. Direkt när jag ätit den kom reaktionen, "laktosknip". Jag har ätit massa Swebar's förut, men det kanske var kombinationen av lätta (ej laktosfritt) som låg i magen tillsammans med baren, jag vet inte. Fruktansvärda magplågor fick jag i alla fall. Satt lätt framåtböjd och fortsatte jobba till klockan 12.

Insåg att jag inte skulle klara att få i mig någon mat och gå till jobbet till klockan 13, så jag ringde vår VD och sa som det var. Frågade om det var OK att jag kom in kl 14 och sedan jobbade till 17.30 istället. Det var det. Jag la mig på soffan i fosterställning och kollade på det inspelade avsnittet av Morden i Midsomer som jag inte hunnit se än. Vid halv 2 släppte det värsta, det var inte någon som hade dragkamp om mina tarmar längre, utan jag hade bara lite vanligt ont och "drag" i magen. Fick i mig lite mat, åt bara protein, och så iväg till jobbet. Resten av dagen så kändes det som om jag körts i en torktumlare. Inte särskilt skönt alltså.

Från och med nu måste jag vara ännu mera noggrann med laktosen. Skall jag äta en bar så tar jag laktastabletter till den. Smöret skall också bli laktosfritt. Jag tycker att det är väldigt konstigt att jag reagerade så kraftigt på något jag ätit utan problem så många gånger... men det är ju som många andra opererade säger angående dumpning: det man tål ena dagen behöver man inte tåla nästa dag, och sen tål man det igen. Ingen rim och reson alltså.

Det blev ingen simning igår, fanns inte en chans i världen att jag skulle orka det. Jag var ju inte hemma förrän 5 kvart innan simhallen stängde, så även om jag hade orkat hade det blivit stressigt. Jag fick i alla fall i mig en full middag när jag kom hem, jag var bra hungrig då. Jag hade ju bara ätit 2 knäcke, 1 bar och en portion med tacofärs under hela dagen. Idag är magen som vanligt igen. Konstigt nog fick jag ingen "räsermage" utan bara otrolig knip.

Fredag idag :) Och en hel helg framför mig utan några som helst planer. Kanske det blir tid för lite korsord? Löste ingenting förra helgen och det saknar jag. Det är väl ingen idé att hoppas att det skall bli så bra väder att jag kan sitta ute... Jomen titta!


Så såg det minsann inte ut igår... Jag hoppas verkligen den prognosen håller i sig!

Ha en skön fredag. Någon som går på semester idag? 11 arbetsdagar kvar för min del.

4 kommentarer:

  1. Hoppas du får en bra dag trots trötthet. Du får helt enkelt vila upp dig till helgen.
    Många kramar från mig till dig

    SvaraRadera
  2. Hoppas att prognosen hos mig också ändrar sig - här ska det nämligen bli regn :-(
    Hoppas att du är bättre i magen!

    SvaraRadera
  3. Du kanske skulle kolla så att det inte är tarmvred du hade känningar av.
    Hoppas att du slipper ha ont i magen nu.

    SvaraRadera