måndag 13 maj 2013

Lååång helg

Gomorron. Det skall bli gott att se lite folk idag, dags att återgå till verkligheten. Jag har sett alldeles för lite folk i helgen... Brukar inte vara min stil att säga så men det är sant. Inte mycket har blivit gjort. Det är mycket som händer nu och är det inte det ena så är det det andra. Jag har varit väldigt apatisk eller vad man skall säga, inte orkat ta itu med någonting. Min axel/sidan av halsen började krångla förra helgen, och jag har inte gjort det bättre genom att sitta så mycket vid datorn och spela eller lösa korsord... Promenera vågar jag inte, påbörjade stötvågsbehandlingen i veckan och känner mig svag i höften. Allt har varit blä helt enkelt...

Skickade "till och med" ut en allmän inbjudan på Facebook till "vem som helst" om räkor och lite vin hemma hos mig i lördags kväll, men ingen nappade. Snacka om att vara desperat... Det är inte ofta jag känner mig så ensam som jag gjorde då, men jag överlevde. Istället pärlade jag en massa armband för Ung Cancer och började kolla på säsong 1 av NCIS som jag lånat av brorsan. Kanske inte det bästa att sätta sig och pärla med så ont i axeln/sidan av halsen (det drar så mycket i musklerna att jag får vika huvudet åt höger för att det skall göra mindre ont), men jag satt bra och hade min värmedyna runt halsen, så det blev lite bättre av det. Många armband fick jag gjort fredag-söndag i alla fall (tror jag hade gjort 14 när jag började i fredags och när jag slutade igår var det 76...).

Annars har det inte hänt mycket. Cornelia och jag var ute  på en liten promenad utanför huset i fredags.


Min knäppa katt vägrar att nudda gräset. Hon går gärna till grannens "uppfart" (2 meter lång), men sen när hon skall tillbaka till mig så går hon inte över gräset. Nä då, hon går istället i en mycket lustig stil på den 10 cm breda grussträngen närmast huset...

Sen gillar hon inte när jag pärlar för mycket. Då skall hon ligga i knät, där kan vi snacka om obekvämt. Då får jag lägga ner pärlandet och mysa lite istället.


Körsbärsträden blommar utanför, det är otroligt vackert. Vi har en liten "allé" mellan husen åt båda hållen, så här ser det ut:



På torsdag är det sista gången hos psykologen. Det känns väldigt bra samtidigt som det känns konstigt och ovanligt. Jag har ju ändå gått där i 1,5 år. Timingen kunde ju varit lite bättre med allt som händer, men det går inte att styra. Vad som är lite ironiskt är att jag brukar ju handla på Lidl med jämna veckor. Har jag lite tid före mötet så åker jag bort till Lidl på Linnégatan. Eller också åker jag bort till Flatås på vägen hem, det är en rejäl omväg, men jag är halvvägs där, hemifrån sett, när jag är på väg hem från psykologen. För ett år sedan ungefär började de bygga ett nytt Lidl, precis utefter vägen som jag tar hem från psykologen. Hemifrån mig tar det väl 10 minuter med moppe till nya bygget, ungefär halvvägs mot gamla stället (som skall vara kvar). Vet ni när de öppnar? Idag... Snacka om typiskt. Här har man åkt förbi varje torsdag och så öppnar de nu när jag inte skall åka förbi mer... Måste dit idag efter jobbet för de skulle ha massa bra erbjudanden.

På torsdag skall jag också till vårdcentralen. Jag har under den senaste månaden fått mer och mer halsbränna. Lite jobbigt när jag inte kan ta Samarin och andra vanliga mediciner för den, utan bara Omeprazol (max 1/dag). Innan operationen hade jag ofta halsbränna och när de opererade mig hittade de ett litet hål i diafragman som de lagade. Nu är jag rädd för att jag har ett nytt hål. Jag har verkligen dragit mig för att söka för detta då jag inte vill göra en gastroskopi. Jag har jättestarka kräkreflexer och tycker det är obehagligt. 2 ggr har jag undersökt stämbanden (mindre kamera än vid en gastroskopi) och då fick läkaren föra kameran genom näsan, för mina reflexer var så starka. En gång har jag gjort gastroskopi, i Tyskland, men då sov jag. Hrm. Läkarna sa att det var väldigt viktigt att jag var vaken så jag kunde svälja kameran, men jag somnade som en stock på de lugnande medicinerna jag fick, så det gick tydligen ändå. Jag hoppas i alla fall att läkaren på vårdcentralen kan skriva en remiss till någon som kan göra en undersökning. Lite jobbigt med halsbränna ca 30 minuter efter varje måltid. Det spelar ingen roll vad jag äter, men äter jag stark mat (älskar starkt) så blir det värre.

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar