måndag 26 december 2016

Juldagen

Gonatt. Nu är det mitt i natten hos er och nästan hos mig. Måste erkänna att jag har sovit en snutt, somnade mitt i Call the Midwife's (Barnmorskan i East End) julavsnitt. Det har inte sänts i Sverige än. Men jag får väl se hela när det sänds...

Dagen idag började mycket slött. Ända fram till 11.30 satt jag i sängen och löste korsord, med TV:n på i bakgrunden, det var något morgonprogran som visades. När jag satt där så kom tanken "fasen vad jag har det bra". Att jag kan vara så lycklig bara jag har ett bra korsord, det är konstigt det. Jag är en riktig "nörd" när det gäller korsord. Men det är väl bra att man kan roa sig själv?

När klockan började närma sig 12 klädde jag på mig och satte kurs mot kusin Jane. Om vi skall vara petiga är det min systers kusin. Samma som det är min systers mormor. Men vi är inte så petiga i min familj!!  I alla fall. Jane bor väl 5-7 minuters promenad härifrån. Hon hade dukat upp fin-fika.


Precis som mormors (hennes farmors) 12-fika. Hon och hennes pojkvän Kristian bor i en liten etta. Det är otroligt dyrt att bo i London. För denna lilla etta, som har ett badrum ungefär som mitt (6 m²), ett kök med bara någon kvadratmeters golvyta och ett rum på max 15 m², får de betala 17.500 svenska kronor per månad! Helt otroligt!!

Vi tjötade ett bra tag och hann med ett samtal till mormor/farmor som var riktigt skruttig idag (fast när jag pratade med henne igår var det ännu värre). Sen skulle vi gå en promenad. Jag hade berättat om min svaghet, string cheese, och hon hade ingen aning om vad det var, så vi började med att gå till mitt hotellrum, så hon kunde få provsmaka. Men först stannade vi till i hennes affär, som var en av de få som var öppna idag, och jag köpte mig en Pomelo.

Hon tyckte mitt hotellrum var jättemysigt, och det kan jag hålla med om. Måste rekommendera The Cleveland Hotel till den som skall åka till London. När vi inspekterat klart gick vi ut på en promenad.

Oj vad jag ångrar att jag inte tänkte till innan jag åkte hemifrån. Min vinterjacka är alldeles för tjock för detta klimat. Idag har det varit runt 13°C. Jag har gått omkring och burit på min jacka och fått lite konstiga miner för att jag bara haft min tröja på mig. En av sakerna jag ärvt av min pappa är att jag, när jag är varm, svettas något kopiöst i ansiktet och på ryggen. Så där så man känner rännilar utefter ryggen och svetten fullkomligen rinner i ansiktet. Så mysigt. Not.

I alla fall tog vi en promenad till en kanal som ligger en bit bort från henne. Där fanns många kanalbåtar att spana på.






Vissa konstigare än andra...


När vi promenerat klart och var tillbaka nära mig, så gick vi vidare på "huvudgatan" i Bayswater på jakt efter Voltaren-gel (eller Voltarol som det heter här). Det var endast ett fåtal affärer öppna på min gata, bland annat en stor asiatisk affär. Jag frågade om de hade Voltarol-gel eller liknande men istället sålde de mig en sån här flaska:


Någon olje-sak som bland annat innehöll pepparmint. När vi handlat denna skiljdes vi åt och jag gick tillbaka till mitt hotellrum. Helt genomsvett. Jag duttade ut lite olja i handen och smörjde in min onda rygg. Vad det än var i oljan så hjälpte det.

På TV:n visades Lejonkungen (Disney's tecknade variant), som jag slötittade på.


Framemot 19 gick jag ut igen, tillbaka till samma asiatiska affär, och köpte 5 till av samma "dundermedusin". Mamma skulle ha en och en bloggkompis, B, skulle ha en. Men 3 till mig. Den kostade ungefär 50 kr/st. På tal om att handla, måste tipsa om det godaste knäcke jag någonsin smakat:


Jag köpte med mig ett paket hemifrån (att ha till frukost tillsammans med en ask räkost), men jag hittade det här också och har köpt ett paket till.

Nu skall jag sova. Gonatt!

PS. Stegräknaren slutade på 18.572 steg idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar