söndag 19 oktober 2008

Skrämselhicka!

Dammsög tidigare, med altandörrarna öppna. Katterna hatar dammsugare och de sprang genast ut på altanen när jag satte igång den. Jag har en ca 30 m² stor altan, ca 1 m ovan mark, med staket som jag har nätat för att de inte skall rymma. Nellie, den lilla, började rymma tillbaka till vår gamla lägenhet (vägg i vägg med denna) strax efter vi flyttade förra sommaren. En gång missade hon och ramlade utanför, men då gick hon runt huset och satt utanför dörren. Sedan var det lungt ett tag och hon rymde inte igen förrän på min semester nu i somras. Då ringde grannskapets ungar på och undrade om det inte var min katt som var ute. Jag hittade henne under vår gamla altan, det är spaljé framför den så det var lite svårt att få ut henne. Som sagt, de var på altanen när jag dammsög. En halvtimme efter jag slutat kom jag på att jag inte sett Nellie på ett tag. Vände upp och ner på lägenheten (de har massa bra gömställen här inne) men hittade henne inte. Gick ut och kollade under de 3 altanerna i mitt hus. Ingen Nellie. Vände upp och ner på lägenheten igen. Tog en större runda ute och ropade mig halvt hes. Ingen Nellie. Mötte några ungar som jag frågade om de kunde hålla utkik efter henne, vände upp och ner på längenheten IGEN och sedan ut igen. En ännu större runda, denna gången följde ungarna med mig. Till slut hittade vi henne, ca 100 m från mitt hus, sittandes i en trädgård. Hon jamade när jag ropade på henne och stannade kvar så att jag kunde hämta henne. Nu kan jag inte ha altandörrarna öppna mer. Det är synd, för det blir som ett extra rum på sommaren. Om jag bara kunde komma på hur hon tar sig ut. Hoppar hon över staketet? Hur kommer det sig att vi kunde bo i lägenheten brevid i 3 år utan rymningsförsök? Nästa sommar blir inte lätt. Det är nästan så att jag längtar efter att hon också får artros i bakbenen så att hon inte kan hoppa mer...

Nu har i alla fall mitt hjärta återgått till normal hastighet, och vid nästa dammsugning blir de inlåsta i badrummet tills allt annat är klart. Då kan jag stänga altandörrarna och släppa ut dem i lägenheten och så kan de gömma sig inomhus bäst de vill. Jag vill inte att mina "bebisar" skall bli överkörda som min förra katt, så de får snällt stanna inne. Det är synd, för de älskar verkligen att ligga och sola ute på sommaren, och favoriten är när jag sitter i hammocken med bok eller korsord med en katt på vardera sidan.

1 kommentar:

  1. Vilken tur att du hittade din lilla kisse igen. Jag kan abra tänka mig hur det skulle kännas om min lilla Tiger försvann, jag skulle bli helt knäckt. Vi har en balkong strax över markhöjd så vi måste också stänga in Tiger i badrummet när vi ska vädra. Har du haft en bra söndag bortsett från att Nellie försvann? Kram

    SvaraRadera