onsdag 4 februari 2009

Dags för Lifetime!

Godmorgon alla! Ikväll är det dags för mitt första Lifetime-möte, det skall bli spännanade. Flera från min 26-veckorskurs kommer att gå samtidigt med mig, bra för då känner man redan några. Igår var jag ju också på XV och hade ett enskilt möte med Lina, inför starten av Lifetime. Vi snackade om det som varit och det som kommer. Vi pratade också lite träning, om att jag har svårt för gymet eftersom jag får så ont i ryggen. Vi kom fram till att jag behöver bygga mer muskler än de jag får när jag promenerar och simmar. Jag köpte ju lite gummiband av sjukgymnasten när jag gick där, som jag har gjort lite övningar med. Ikväll efter mötet så har jag ytterligare ett möte inbokat med Lina, hon skall visa mig lite styrkeövningar för armar, ben, bål och rygg som jag kan göra (efter mina förutsättningar) med dessa gummiband. Bra!! Ett av gummibanden är ett platt ca 20 cm brett band, och det är lite jobbigt att använda det. Detta för att jag inte tål den typen av gummi (visste jag inte innan), så om jag tar på det och sedan tar mig själv i ansiktet så får jag väldigt obehag. Så jag måste ha vantar på mig när jag använder det. Tydligen inte ovanligt sa sjukgymnasten.

Gick hem halva vägen från XV igår, gillar inte att gå hela vägen hem. Det är mycket trafik, "skev gångbana" (den lutar så jag får ont i ryggen av att gå på den) under första halvan, och sedan genom en skog och förbi en kyrkogård. För en mörkrädd person är det lite läskigt. Så jag tog spårvagnen till Mölndals Centrum och gick därifrån istället, så slipper jag allt det. Promenaden hem från Mölndals Centrum tar 51 minuter, så det är en lagom bit. Det blev 5.832 snabba steg (114 steg/minut). Gör väl på samma sätt ikväll när jag skall hem därifrån igen.

Tog äntligen med mig mitt måttband och min shaker till XV igår och fick dem utbytta. Måttbandet pajjade i stort sett första gången jag använde det (gick inte att rulla in igen) och shakern läcker som ett såll. Fick nya, med annat utseende. Hoppas dessa funkar bättre.

Längtar till simningen i morgon. Det blir ju bara en gång denna veckan, har inte orkat simma på helgerna ännu, och det blir nog inget av i helgen heller. Orkat och orkat, det handlar inte om det, utan det handlar om att det är så fruktansvärt mycket folk i poolen på helgerna. Många motionssimmare som slåss om några få banor, och en hel drös med skrikande barn. Inte kul. Jag tycker att de borde ha en timme på morgonen en av helgdagarna som endast är till för motionssimmare. Men man kan inte få allt!

"Anonym" hade ställt en fråga i kommentarerna som jag tänkte besvara här:
hej! du är så fantastisk duktig! du har gått så lång väg och det avundas jag!!!!
jag undrar om du har skrivit eller skulle vilja skriva lite om hur du gått till väga under jobbiga perioder? jag menar, du har ju avstått helt från allt ätbart! hur tänker du och hur pushar du dig själv?personligen kan det kännas lite ångestladdat vissa perioder och ensamt, speciellt när alla andra äter allt som de vill.
skulle bli hur glad som helst iaf.
du är så otroligt duktig ska du veta! kramar på dig!


Ja, vad skall jag svara? Jag har faktiskt inte haft några jobbiga perioder. Det är lite skrämmande faktiskt, allt går som på räls. Kanske är jag väldigt målmedveten? Jag har ju gått på Modifast en gång 2001 och då hade jag heller inga som helst problem med sug eller bristande motivation. Det var bara senare allt gick åt helvete. Jag "umgås" ju inte med mat som vissa andra som måste laga mat till sin familj varje dag, men jag har inga problem att sitta med när andra äter. Det blir lite tråkigt bara. Ensamt har jag inget emot, är ju oftast ensam, så det är inget annorlunda. Hur jag pushar mig själv? Jag har gett mig f-n på att jag skall nå målet, inget annat existerar just nu. Jag blir otroligt taggad av att se hur jag krymper, i mått och vikt och hur kläderna "blir större". Visst blir jag hungrig ibland, men det är inget alternativ att äta något. Jag har liksom stängt av de möjligheterna. Usch, det är svårt att förklara. Hoppas du blev lite klokare av mitt svar, fråga gärna mer om det är något du undrar.

15 kommentarer:

  1. Du är så duktig!
    Bra att du får hjälp med att bygga upp musklerna i ryggen det är såå viktigt! Min shaker är också kass, ska också ta o byta den :)

    Nu ska jag iväg till skolan

    kram

    SvaraRadera
  2. Jag har precis hittat din blogg och jag är så imponerad av dig! Du har gjort storverk med din vikt och är på god väg mot ett sunt liv. Bra kämpat! Och du skriver klart mest läsvärt av de bloggar som jag hittills har hittat. Tycker att du borde ge ut en bok om din viktresa, du skriver läsvärt.

    SvaraRadera
  3. Det är ju skitbra att du får hjälp med fler övningar!
    Ryggen är ju trots allt den delens som måste vara starkast för att vi ska kunna träna upp övriga muskler.
    Sen får man även en snygg stolt hållning;-)!
    Vilken lång promenad det är från Mölndals centrum! Du går ju som alldrig förr! Idag ska vi ha gemensamt samtal hos familjeterapeften, jag hoppas det går bra. Håll tummarna för mig vid 1-tiden.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för testresultat nästa måndag! Jag förstår verkligen om du inte vill gå den vägen, det skulle inte jag ha gjort heller.

    Gummiband tycker jag är kanonbra, jag har försökt att komma igång lite med styrketräning igen eftersom jag känner av min rygg lite när jag är ute och springer.
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Soulsister: Tack, tack! Ja, sjukgymnasten sa att man framförallt måste bygga upp musklerna i magen för att ryggen skall bli bättre. Men ryggen måste tränas den med. Och armar och ben. Mer muskler = bättre fettförbränning. Min shaker har varit kass från första början, har bara glömt att ta med den fram till nu. Kramar

    Anonym: Oj, jag blir alldeles ställd av detta beröm. Jag som tycker att jag bara babblar om allt och ingenting. Jag uppskattar verkligen ni som läser och sedan skriver kommentarer, kollar flera ggr per dag från jobbet om någon har skrivit något. Vågar tyvärr inte svara på kommentarerna på jobbet ifall chefen går in och kollar (är hemma och dricker lunch nu), men min mail kollar jag. Det konstiga är att jag inte tycker att jag har gjort något stort. Som jag skrev idag i dagens inlägg så har jag inte mött några motgångar, utan allt har bara gått som på räls. Antingen är jag fruktansvärt motiverad eller också så kommer alla motgångar sen när jag är klar... Det skrämmer mig lite. Men jag tror och hoppas att det är det första alternativet som gäller. Du skall ha jättetack för dina fina ord, har visat dem för flera kollegor idag, blev alldeles rörd!! En stor kram till dig, du okända person :)

    Sara: Ja, jag har varit lite slö med styrketräningen eftersom jag får så ont av den. Men Lina ger sig inte, vi SKALL hitta övningar som jag kan göra. Hon är jättebra med det, ger sig inte :) Ja, det är en bit, men den är mycket trevligare än genom Toltorpsdalen (skog) och förbi Fässbergs kyrkogård... Å, håller tummarna för samtalet, att det går bra. 29 minuter kvar nu, börjar hålla tummarna NU! Kramar

    Malin: En till med ryggbesvär... Stackars oss :) Jag ser fram emot att få lära mig lite nya övningar. Sen skall jag bara ha självdisciplin att göra dem också :) Steppern gav hon inget högt betyg, inte promenader heller, alltså när det gäller att bygga muskler i benen. Man måste ha mer belastning än sin egen kroppsvikt. Tack för tumhållningen på måndag :) Kramar

    SvaraRadera
  6. Ja är det nån som har järnvilja så är det sanneligen du tjejen! =) Bra att du kommer igång med lite styrkeövningar, det kommer göra gott åt dig.

    SvaraRadera
  7. Du är såå duktig Lena! Hur du tränar och kämpar! Med med liftime nu, går du över till att äta?

    tack för fina kommentaren också=)

    Frågade Tove igår om det var Mölndal, vilket det VAR! Jag hann knappt nämna ditt namn innan hon visste att det var du! Så det var samma Tove med andra ord=). Det var kul!=)

    Hoppas du har en bra dag lena!
    Många kramar

    SvaraRadera
  8. ja förstår dig, och det är otroligt stark gjort. jag tror det beror väldigt mycket på vilket förhållande man har till mat och hur pass starkt det egentligen är. jag har haft mat som en vän, som jag tar till mig när jag har mått väöldigt dåligt, men också när jag har tråkigt osv. det är ju så svårt att komma ut ur det hela, men ger man sig f*n på att det ska gå och att man SKA nå sitt mål, ja då är det ju lättare att "passera" allt sånt. Har tagit dina ord till mig. det hjälper mycket att se ur någon annas perspektiv.

    Tack så jättemycket för ditt svar på min fråga!!

    SvaraRadera
  9. Ja visst var det tur =) Det hade ju varit väldigt segt att bli magsjuk under helgen på Spa:t, inte kul att betala så mycket för något man inte kan utnyttja. Så jag hade ju tur i oturen =) Hur var ditt första Lifetime-möte då? Kramar

    SvaraRadera
  10. Tack för dina ord på min blogg. Jo man måste riva av pessimister som det känns som dom bara vill sabba. Varför gör man så?? Fast det är ju egentligen så här att alla sorters dieter är värdelösa om man inte ändrar sig efter åt. Alla kan gå ner i vikt, det är ju att hålla den som är det svåra.
    Grattis till att det går så lätt för dig...verkligen skönt. För mig som det inte gått alls lika lätt för så skulle jag vilja ge ANONYM nåra tips som jag använde mig av. Mitt första tips är ju faktiskt bloggen, för är det nått som ger en styrka så är det alla underbara människor som kommenterar och stöttar (tror du håller med Lena) Sen gäller det att när suget kommer, göra nåt annat. Jag skämde bort mig med badbomber, lyxiga duschcremer, scrubar och body lotion. Har nog aldrig varit så ren ;) Men det viktigaste som du säger oxå, det är att man bestämt sig. Till 150% minst. M;an kan om man vill. Sen är stöd och peppning viktigt.
    Lycka till med life time.

    SvaraRadera
  11. Sofia: När det gäller pulvringen så vet jag att jag har järnvilja. Det är det som kommer sen som skrämmer mig lite. Men det får jag ta när jag kommer dit. Tyvärr blev det inget med mötet idag, ombokat till nästa onsdag. Kram

    Anna: Nej, lifetime innebär bara att man pratar om "livet efter detta", men vi är många som fortfarande kör helfart. Kul att det var samma Tove! Då har ni verkligen fått ett guldkorn, hon var väldigt bra på att svara på frågor tyckte jag. Kramar

    Anonym: Först måste jag fråga om du är samma Anonym som har skrivit ovan. Blir lite förvirrad av dessa Anonym... Kan ni inte skriva under med åtminstone en bokstav eller ett smeknamn, om inte med förnamnet?
    Jag har inget hälsosamt förhållande till mat. Det märkte jag när jag gick på halvfart i december, det var mycket frestelser. Sista veckan så lät jag mig ta det jag ville ha, för jag visste att jag skulle pulvra igen veckan därpå. Men jag tror att jag har ett stort och tungt jobb framför mig när jag börjar äta igen. Jag är mycket för att äta när jag har tråkigt. Har aldrig lyckats identifiera att jag skulle äta när jag mår dåligt, men jag antar att jag gjorde det med. Åt mest jämt... Det är därför jag vill pulvra tills jag är klar, så att jag har SKITMYCKET att förlora om jag inte sköter mig!!

    Bollen: Nej, det hade varit sura pengar :) Mitt möte var bra, berättar mer om det när jag skriver i morron bitti.
    Kram

    Vickenickan: Xtravaganza "säger" ju: Varför lägga ner massa tid på att gå ner i vikt när det är att hålla den som man måste lära sig? Det är därför vi går på möten och lär och ett nytt förhållningssätt till mat, lyssnar på mental träning och stöttar varandra. Alla kan gå ner på ett ellar annat sätt. Varför då tracka ner på oss som väljer pulvervägen? Jag tror det beror på avundsjuka... Eller vad tror du? Håller med dig, bloggen är min livlina. Tror aldrig att jag hade klarat så här långt utan bloggen. Pepp och positiva kommentarer gör att jag går omkring och skiner som en sol mest hela dagarna. Blir väl odräglig med min positiva inställning snart... Kramar

    SvaraRadera
  12. självklart kan du det :D kram

    SvaraRadera
  13. självklart kan du det :D kram

    SvaraRadera
  14. Hej, jag bor i uddevalla nu, bodde i göteborg i 3 år men har flyttat till kärleken i uddevalla=)

    självklart får du länka, jag lägger till dig i min länk oxå =)

    SvaraRadera
  15. Nu har jag länkat till er också, Hanna och "No more a tjockis"!

    SvaraRadera