torsdag 17 september 2009

Grattis Rebecca!

Godmorgon! Idag är det dags för nästa grattis, denna gången till Rebecca, min brorsdotter, som idag fyller 19 år. Första födelsedagen som inte firas hemma, utan tillsammans med övriga teamare i Uppsala dit hon just flyttat. Hoppas du får en bra födelsedag!!

Igår var jag iväg på temakväll på Xtravaganza nästan direkt efter jobbet. Det var folk från ICA Maxi där, de andra som skulle kommit hade fått förhinder. Först var det lite "föredrag" och presentation av ICA Maxi (ICA Maxi Mölndalsvägen ligger 350 m från XV, så det var de som var där). De var 4 personer som var där och de var ansvariga för varsin avdelning. Sen var det massa provsmakning. Rotfrukter, olika gryner och ris, bröd och frukt. Rotfrukterna var inte så goda, gillar inte såna. Grynerna var intressanta, fick smaka quinoa för första gången. Alla andra åt blandningar som de hade fixat ihop, men de innehöll alla bönor och linser som jag inte tål. Den snälla tjejen gick då och hämtade lite oblandat till mig, så att jag också fick smaka. Svart quinoa var riktigt gott. Naken-havre och de andra var inte så goda... Det fanns 3 sorters bröd att smaka på, de bakar bröd alla dagar på Maxi. Speltbröd och annat mumsigt utan tillsatser. Sen var det ananas, papaya och mango som man kunde doppa i 80 % smält mörk choklad, inte alls dumt... :)

Det var också en tipspromenad med några frågor som vi svarade på, får se om jag vinner något pris. Inte troligt dock. Sen var det också blindtestprovning av olika rätter/råvaror som jag hoppade över. Mycket folk var det där, fast ingen i min grupp. Detta var väl sista gången jag åkte dit på ett möte/aktivitet. Sista september går ju mitt medlemsskap ut, sen kan jag bara handla pulver där tills jag stoppar de betalningarna också. Synd att jag inte fick träffa någon ur min gamla grupp. Men jag har ju deras mailadresser och någras telefonnummer, vi får väl höras av ändå.

När man lyssnar så mycket på talböcker som jag gör så är man väldigt beroende av att ha en spelare som funkar. De 2 viktigaste funktionerna är att filerna startar där man stoppade dem samt att filerna inte behöver taggas. En tag är ett osynligt bokmärke som talar om i vilken ordning filerna skall spelas. Spelare som inte kräver taggning läser istället från filnamnen och på så sätt kommer filerna i rätt ording. Tyvärr är dessa 2 funktioner aldrig något som specificeras i uppräkningen av vad en spelare klarar/inte klarar av, så det är alltid en ren chansning när man köper en ny spelare. Just nu har jag en Philips GoGear SA2840 (4 gb) och den funkar perfekt. Mamma, pappa och Marita har också köpt varsin. Pappas gick sönder i förra veckan, och när han skulle lämna in den på Netonnet så fick han istället lägga några hundralappar emellan och köpa dess storasyster, en SA2940. När pappa provade den så spelade den bokfilerna i en himla oordning, inte bra. Jag litade dock inte riktigt på att han hade gjort rätt, så jag bad honom skicka ner spelaren till mig. Nu på morgonen har jag testat lite, och det verkar som om han hade gjort fel och jag nu har hittat hur man gör för att filerna skall spelas i rätt ordning. Jag skall använda den under dagen idag för det "ultimata" testet, men jag tror nog att denna spelaren är OK också. Puh! Min är mycket välanvänd och den håller ju inte i evighet, så det känns skönt att veta vad jag skall köpa när min går sönder. Denna kan visa bilder också (har färgskärm) och så har den en funktion som jag tror att både far och mor kommer att behöva; insomningstimer. De somnar alltid när de lyssnar och sen får de leta upp var de var i boken.

Ikväll skall jag dammsuga av lite och röja lite så att det är fint när Ulrika kommer i morgon. Å vad det skall bli kul!! Funderar lite på om jag skall ta några timmar ledigt i morgon eftermiddag så att jag får lite "egentid" innan hon kommer. Det är väldigt ovanligt för mig att umgås med någon i 1 dygn, jag blir ju lite nojjig om jag inte får min egentid... Får se hur mycket det är att göra på jobbet.

Ha en skön torsdag!!

4 kommentarer:

  1. Becca ser lite lidande ut där tycker jag. Inte konstigt dock, i det renet som var.
    Så bra att du testar spelaren. Ett tänkbart val när mina går mot graven.
    Ha en skön helg med Ulrika!! Och jag skall fundera på vad du kan köpa åt mig i Ullared :-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt att Ulrika kommer imorgon :) Hoppas ni får det trevligt! Egentid är viktigt så ta ett par timmar ledigt om du känner för det. Kram

    SvaraRadera
  3. Ser på fejjan att Ulrika kommer idag, hoppas ni får det trevligt och shoppa i Ullared är ALDRIG fel!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Mamma: Spelaren var skitbra, är lite sugen... men min funkar ju bra ännu. Har redan skrivit upp klädvårdsrullar till dig på listan, säg till om det är något mer.

    Malin: Nu blir det mindre egentid för hon kommer tidigare än planerat, men jag skall ta lite mer ledigt istället. Kram

    Katarina: Japp, jag hoppas vi får kul! Och shoppa på Ullared är jag ju bra på, detta är tredje besöket i år... Kram

    SvaraRadera