lördag 31 juli 2010

Mera provsmakning

Gomorron! Vaknade kl 6 och roade mig själv med bok och korsordstidning tills Ulrika vaknade kl 9. Corny och jag sov i min säng i natt, det blev bäst så. Ulrika har ju sovit i min soffa tidigare och det gick bra. Corny såg lite orolig ut när vi höll på att bädda, men det slutade alltså väl, med oss på rätt plats.

Igår när Katarina och jag skulle åka in till stan så vräkte regnet verkligen ner. Hon hade inte tagit med sig någon jacka så jag rotade fram min jättegamla seglarjacka i storlek 56 från förrådet. Den satt som ett tält på henne (och på mig), men den var bättre än bara en kofta. Vet inte varför jag har sparat den, den är full av oljefläckar och skulle ändå slängas. Men nu kan Katarina slänga den istället. Vi tog en buss en timme före den vi behövde ta och strosade omkring i Nordstan lite. Vi köpte sushi, Katarina behövde mat före och under bussresan, och jag var nyfiken på om jag tålde sushi eller ej. Köpte det minsta man kunde, d.v.s. 4 bitar. Tog en tugga men bestämde mig för att vänta en stund eftersom jag nyss ätit en bar.

Sen när jag lämnat av Katarina så åt jag 2 bitar, fast jag tog bort hälften av riset. Fick en liten mini-dumpning, inte särskilt obehagligt, men jag bestämde mig ändå för att inte äta resterande bitar. Tog bara "toppingen" och åt den och slängde riset. Nu vet jag att jag kan äta lite sushi i alla fall. 20 minuter efter Katarinas buss rullat ut från Nils Ericsonsterminalen så rullade Ulrikas bil in. Vi åkte via kollegorna där jag tog in deras post, slarvade med det tidigare i veckan... Sen hem och lämna hennes saker innan vi direkt åkte vidare till Frölunda Torg.

Där hittade Ulrika en bolero i första bästa affär vi gick in i (Lindex). Hon hade letat efter en bolero ett tag, så det var ju bra!

Jag behövde verkligen nya skor. Min vänstra sko hade en spricka på ca 7 cm som hotade att gå upp helt vilken sekund som helst. Det blev dessa från ecco, nedsatta från 850 kr till 499 kr. Inte lika bekväma som de förra, men de får duga. Undrar bara hur länge det vita får vara vitt, krävs nog bara en kickstart av moppen innan det är oljefläckar på skorna!

När det var dags för så funderade vi på var vi skulle gå och äta. Vi gick in på Ingelsta Kalkon på Torget och där hittade vi något väldigt smart. Man kunde köpa mat i lösvikt som de sedan värmde. Alltså, man tar bara det man vill ha. Jag tog en tacobiff och 4 bitar klyftpotatis. Detta med lite grönsallad blev 28 kr och jag slapp slänga något. Mycket smart!

In på Hemköp och köpa frukost till Ulrika, lite grönsaker och dricka, och sen till Feskarbröderna där vi köpte 5 hg räkor.

Mums! Till min glädje tålde jag räkorna, men jag tuggade dem väl. Andra har haft problem med att räkorna är lite hårdsmälta, men det funkade alltså bra för mig. Ulrika ser glad ut i alla fall!

Mera glad Ulrika :)

Så här mycket åt jag + en halv liten mörk minibaguette. Jag hade gjort tzatsiki på laktosfri yoghurt och det var väldigt gott till.

Sen kollade vi på film och det blev lite popcorn igår också. Mycket provsmakning de senaste dagarna, men inget direkt onyttigt, så det är ju bra! Popcorn är väl inte direkt nyttigt, men det är ju kul att kunna ha något att "fredagsmysa" med.

Nu skall vi äta frukost innan Ulrika beger sig hem mot Götene och lugnet åter lägger sig över min lägenhet. Så här mycket besök har varken Cornelia eller jag varit med om förut... Det har varit jättekul att ha dem här och träffas och snacka! Måste göras om!!

1. Va trevligt ni verkar ha haft det! Jag älskar boleros, har 5 st i olika färger :)
    Skorna va ju jättefina, lite rött i dem med. Najs!
    Ja du, jackan la jag ifrån mig uppe på "hatthyllan" på bussen, men när jag skulle gå av bussen glömde jag den. Kom inte på det förrän vi kom hem. Men det gör ju inget eftersom den ändå skulle slängas. Men tack för lånet!
    Va bra att du o Corny fick ordningen återställd inatt, haha...stackars liten donna. Inte lätt att ändra på rutiner vid den åldern. Lovar, nästa gång jag kommer tar jag soffan!

Många kramar från mig som åker till Blekinge snart

2. Rebecka "Down Under"31 juli 2010 kl. 15:01

Jag har läst att popcorn innehåller nyttiga antioxidanter som tros skyddar mot canser och hjärt sjukdomar!

3. Katarina: Skorna är inte bara lite röda, de är lite VINröda... Inte min vanliga färg, men vad fan... De var billiga :) Du som har Alice vet ju hur det är att bo med en primadonna :) Kram

Rebecka: Å vad bra! Mer popcorn till folket :) Det var jättekul att prata med er på Skype idag, skall bli kul att höra mer om resan! Kramar till er alla 4.