onsdag 15 december 2010

Utmaningen, dag 15

Sätt din ipod/mp3/etc på shuffle och lista de 10 första låtarna.

Hm. Och så var det ju detta med musik. Har ingen musik i min mp3-spelare. Istället passar jag på att svara på en annan utmaning som jag har fått från Sandra och Katarina (har alltså fått 2 likadana):


1. Tacka den du fick Awarden från.
Tack Sandra och Katarina!

2. Kopiera Awarden till din blogg.
Done

3. Berätta vilka tre författare som hör till dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
Jag har ofta en bok i örat, och sen läser jag böcker på kvällarna också. Jag läser och lyssnar nästan bara på engelska, enda gången jag gör undantag är när författaren är svensk. Här är några av mina författarfavoriter:

Nora Roberts/J D Robb: Japp, samma val som Katarina. Har alla hennes böcker som talböcker och pappersböcker (allt på engelska). Nora skriver i 2 kategorier: fristående "romantiska" deckare och trilogier (ofta med lite mystik/magi). Under pseudonymen J D Robb har hon skrivit ett trettiotal böcker som utspelar sig runt 2057-2059. Huvudpersonen är Eve Dallas, polis, samt hennes man Roarke som är otroligt snygg och "rikare än Gud". Persongalleriet runt dessa 2 är helt underbart, kärleken spirar och brotten är blodiga och brutala. Även alla dessa har jag i bokform och som talböcker på engelska.

Andra utländska författare som jag gillar är:
Tess Gerritsen, som skriver om Rizzoli & Isles (går på TV nu).
Janet Evanovich, som skriver om Stephanie Plum som är "bounty-hunter" (jagar reda på folk som smitit från borgen). Dessa böcker är väldigt roliga och lite spännande.
Michael Connelly, som skriver om bland annat Harry Bosch. Mycket bra deckare.
Sandra Brown, som skriver fristående "romantiska" deckare, lite som Nora Roberts ungefär.

För att väga upp det hela så får jag väl nämna en svensk duo också:
Mina nya favoriter är Dan Buthler och Dag Öhrlund, som hittills har skrivit 5 böcker om polisen Jacob Colt. Har ingen aning om hur han stavar sitt namn då jag bara lyssnat på dem. Mycket bra, mycket spännande.

4. Skicka Awarden vidare till fem mottagare du tycker förtjänar den.
Då får jag välja lite folk som jag inte valt tidigare...
Imsavimsa
Scrapmoster (Inger)
Malladelicious (Malin)
Åsa
Lena

Valde 5 relativt nya bloggvänner.

2 kommentarer:

  1. Eftersom jag får en del böcker av dig visste jag ju redan vad du gillar :)

    Kul att du antog utmaningen

    kram

    SvaraRadera
  2. Katarina: Vi har väl ungefär samma smak, åtminstonde när det gäller deckare :) Kram

    SvaraRadera