onsdag 16 mars 2011

Smidig som ett kylskåp...

Gomorron. Hjälp vad jag har ont i kroppen idag! Vaknade och kände mig lika smidig som ett kylskåp, och kan knappt gå. Vaggar liksom fram... Inte roligt alls. Detta efter en promenad tur och retur Mölndals Centrum igår. Det blev 2 x 45 minuter, och det är ju inte så långt. Kruxet är att jag pausade i mitten. Livsfarligt. Då svalnar jag och stelnar till helt och sen är det inte roligt att fortsätta gå. Men nu blev det så igår och det får jag lida för idag. Höger höft känns som den inte har någon smörjning alls, det känns som om det borde gnissla när jag går... Hoppas det släpper snart.

Orsaken till att jag gick till Mölndals Centrum igår var att jag dels skulle hämta det jag beställt på Moyana Corigan och dels skulle till apoteket. Urologen ringde nämligen igår och berättade att han fått svar på mina odlingar. Den bakterie som jag hade mest av var resistent mot den typen av låg-dos antibiotika som jag nu skall äta i 1 år, alltså behövde jag ytterligare en medicin. Denna skall jag ta 2 gånger om dagen i 8 dagar, men jag skall inte sluta med den andra. "Alltid dödar den något" var hans svar på det :) Pausen i min promenad var alltså då jag stod still på Apoteket och väntade på min tur, det var 15 personer före mig i kön. Det var dock en väldigt trevlig väntan, för jag sprang på en tjej som slutade hos oss på jobbet för ett antal år sedan, det var trevligt att få en liten pratstund med henne.

På tal om mediciner. Det är inte lätt att ta allt man skall ta på rätt tider... Först är det kalk och järn som inte kan tas tillsammans. Sen är det B12 som skall tas på fastande mage. Låg-dos antibiotikan skall tas till natten men också tillsammans med mat, för att undvika illamående. Och så nu den nya antibiotikan som inte får tas mindre än 2 timmar före eller 4 timmar efter intag av mjölkprodukter. Kvällsdosen av den är ju inga problem, men morgondosen! Jag äter ju yoghurt till frukost! Jag går upp klockan 5 och brukar i vanliga fall äta frukost 6.30 och efter det klä på mig och göra i ordning mellanmål. Nu får jag göra allt annat först och sedan äta frukost kl 7 precis innan jag går hemifrån, då funkar det om jag tar tabletterna direkt när jag vaknar kl 5. Jag skulle behöva lite mer tid på dygnet för att hinna ta alla piller jag skall ta! Jag hittade en ny typ av "dosett" på Apoteket (Medstop) som jag var på igår, en sån vill jag ha! Den var stor och färggrann och mina morgonmediciner skulle definitivt få plats i den. Jag tar ju 2 st Omega 3 på morgonen också, och inte ens 1 sådan får plats i ett av facken i min vanliga dosett. Detta har jag löst på så sätt att jag har 7 st plastglas staplade i varandra för morgonmedicinerna, och så har jag resten i dosetten. Men nu har jag alltså hittat en som jag vill ha istället, men den kostar 165 kr. Får se om jag "unnar" mig en sådan en vacker dag...

Jag har ändrat mig angående glasögonen. Det skulle bli alldeles för dyrt. Jag får klara mig med de jag har tills jag blir mer stadd vid kassa. Vad jag däremot behöver, och som inte skulle kosta mig mer än 49 kr i frakt, är ett par dator-/korsordsglasögon för hemmabruk. Det har jag inte idag och det skall jag nu beställa som min vinst. Det som störde mig med vinsten på Lensway var ju också att man inte kunde prova bågarna innan. Det är ju som att köpa grisen i säcken! Men om de glasögonen jag beställer inte sitter helt perfekt spelar det inte så stor roll, jag har ju dem inte så länge i taget.  Jag skall iväg till optikern idag för att göra syntest, det var INTE lätt att hitta en optiker som hade tid för mig med så kort varsel, fick ringa runt till massor igår. Tror det var Specsavers som hade tid, så jag skall dit 17.30 idag. Det innebär att jag inte kommer att hinna träna, men om höften/ryggen mår bättre i kväll så åker jag bort och simmar efteråt. Vi får se.

De senaste somrarna har jag varit hos en frisör och klippt, färgat och slingat håret. Resten av året klipper Marita mig om det behövs. I somras hoppade jag över frisörbesöket eftersom jag då tappade så mycket hår. Jag tänkte att det kanske inte är så bra att ha massa kemikalier i det då. Nu är det dock ganska dassigt och jag skulle vilja få lite färg i det. Igår var det en deal på Groupon som innebar tvätt, inpackning, klippning och färg eller slingor för 450 kr (ordinarie pris 1.500 kr) hos en frisör i stan. Jag ringde dem och frågade vad det skulle kosta extra om man ville ha både färg och slingor, och de sa 300 kr. 750 kr för hela kittet är ju ett OK pris, så jag slog till. Hos min vanliga frisör kostar det 1.800 kr om jag inte minns fel (och det var 1,5 år sedan). Inte för att jag ville spendera mera pengar nu, men jag vill ju också bli lite finare i håret... Nu hoppas jag bara att det är en bra frisör och att jag inte kommer att se ut som en fågelskrämma när jag är klar :)

Ha en bra onsdag! (Idag blev det rätt dag Thomas...). Nu skall jag inte gå och göra frukost, men däremot allt annat som måste göras. SEN blir det frukost!

PS. Lampan funkar igen! Kom på att det skulle finnas en av-/på-knapp någonstans och mycket riktigt hade städarna kommit åt den :)

3 kommentarer:

  1. Haha,....on och off, kul....

    Det är skönt att få fixa till sig och göra sig fin i håret. Vilka färger/nyanser ska du satsa på?

    Kramisar från mig

    SvaraRadera
  2. Den där Groupon-sidan verkar inte funka idag.. får kolla in där senare tror jag. Verkar bra.

    Kul med lite färg och nytt i håret. Jag gjorde också det nyligen, har glömt att lägga upp bild på resultatet dock.

    Roligt med lampan.. *haha**

    SvaraRadera
  3. Hoppas du blir fin och fräsch i håret.

    Jag tycker det låter som att du stretchar alldeles för lite när du har promenerat och rört på dig! Du kan ju stretcha lite när du tar en paus innan musklerna kallnar (funkar även på Apoteket :) och rejält länge när du kommit hem, så borde du inte vara fullt så orörlig dagen efter!

    SvaraRadera