söndag 25 mars 2012

Första dagen

Gomorron. Sitter här mätt i magen av min första Dukan-frukost. Riktigt gott var det; havreklipannkaka (1,5 msk havrekli, 1,5 msk kvarg och 1 äggvita som jag kryddat med lite Italiensk salladskrydda), en skiva kalkon och en skål med naturell lättyoghurt med lite kanel i.


Jag gjorde ett experiment igår eftermiddag, för att se om jag tålde äggvita. Jag läste i Dukan-boken att när folk inte tål ägg (jag blir väldigt illamående om jag äter ägghalvor, omelett eller annat med mycket ägg i), så är det oftast gulan de inte tål. Han föreslog då att man kunde göra pannkakan på äggvita, så jag gjorde en igår. Blev inte illamående :) Så detta ovan blir nog ett stående inslag som frukost. Pannkakor kan man göra flera åt gången och ha i kylen, smart.

Vågen har fått nytt batteri och jag har vägt mig för första gången på mycket länge. Jag var livrädd när jag gjorde det. Det var inte så illa som jag trodde; +1,8 kg på 15 månader (det var då vid nyår 2010/2011 som min viktnedgång stannade av). Nu behöver jag bra tips på vikt-appar till en Android, jag är bara intresserad av själva vikten och kanske kurvor. Inget kaloriräknande och så. Tips?

Gårdagen gick i ett. Först stack jag och simmade och sedan direkt över till Backaplan på Hisingen. Skulle kolla om de hade några Reebok Easy Tone på Intersport (där jag har ett tillgodokvitto från skorna jag köpte häromdagen) eller Stadium (där de hade en modell på rea). Inget på Intersport, men jag gick in på TeamSportia och hittade jättefina för 549 kr. De var svarta med silverdetaljer, samma tyg som de vita jag har nu och som jag älskar. Sen vidare in på Stadium "bara för att" och där hade de de svarta med lila detaljer, alltså samma som de jag just köpt fast lila, för 500 kr. Köpte faktiskt de också. Priset var ju oslagbart, jag fick alltså 2 par för 1.049 kr och ordinarie pris per styck var 1.099 kr.


Sen kände jag mig som en reklampelare när jag moppade vidare:


Inte blev det bättre när jag kom till Stigbergstorget och hoppade in på EM heminredning. Där hade jag ett Wrapp-presentkort för 100 kr och visste precis vad jag ville ha. Hanna på jobbet hade nämligen köpt en likadan lykta för några veckor sedan. Lägg alltså till en påse med kartong i till på moppestyret :) Så här såg lyktan ut, som jag alltså fick gratis (den kostade 99 kr och presentkortet var på 100 kr):


Jättefin och Corneliasäker :)

Sen lite korsord innan jag stack iväg och handlade. Det blev ingen framtagning av några altanmöbler igår; det var svinkallt (7°C) och stålgrått ute hela dagen. Kom hem från affären kall som en ispinne.

På morgonen hade jag tagit fram kycklingfiléer ur frysen, som nu var färdigtinade. Jag brukar ju tina dem i oljefri marinad (men den har socker så det funkar inte nu), så jag funderade ett tag på hur jag skulle krydda filéerna. Jag gned in dem med balsamvinäger och citron och så hade jag på vitlök och citronpeppar. Sen grillade jag i ugnen i en kvart (jag hade delat filéerna på höjden först). Det såg kul ut med vitlöken, för den blev grön av syran:


Ser inte så fräscht ut, men smaken var det inget fel på! Det blev en del, så nu har jag så jag klarar mig ett par dagar...


När jag var och handlade köpte jag 5 vitlökar som jag malde/hackade i matberedaren:


Sen funderade jag en stund på hur jag skulle frysa in det. Förra gången så gjorde jag små foliepaket, men det var ett stort misstag. Folien satt fast i vitlöken som klister, så jag var tvungen att tina den, ta bort folien och sedan frysa in igen. Inte så fräscht, det blev mycket iskristaller. Jag löste det med en isbitsform jag köpte på IKEA för ett bra tag sen, det är meningen att man skall göra isbitar som får plats i en liten PET-flaska så man har kallt vatten t.ex. när man tar en promenad. Detta borde ju funka, då kan jag bryta loss så mycket jag vill ha.


Så det var mycket bilder det... dagen lär inte bli lika bildrik... Idag skall jag ta det lugnt, kanske göra nötfärsbiffar med vitlök och sambal oelek, köpte färs igår (färs är tillåtet upp till 10 % fett tror jag det var, men det är samma som jag brukar köpa). Vad som däremot inte är tillåtet är ströbröd, så det blir kanske svårt att hålla ihop biffarna, men jag har gjort det förut :)

Ni har väl inte glömt ställa om klockan? Cornelia måste ha känt av detta för hon började tjata på mig extra tidigt i morse om att vi skulle gå upp... eller i morse... i natt började hon. Knepig katt.

Ha en bra söndag!!

4 kommentarer:

  1. Jag har en App som heter Viktkoll. Kanske finns för android också. Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar den inte finnas för Android.

      Radera
  2. Har du provat Shape up, den finns för Android.
    Gud så smart med vitlöken! Det ska jag testa. Jag måste säga att jag gillar Dukan-frukostarna massvis, särskilt Dukanbrödet jag gör i micron (jag gör 2/gång o förvarar i påse i kylen. Funkar kanon).
    Kul att du tål äggvitan, massor av möjligheter öppnas ju!
    Googla på egg white omelettes vettja....massa goda recept finns att få, o det är något Amerikanska Biggest Loser rekommenderar.

    KRAM

    PS: ska göra en lite samling av mina Dukanbloggar till dig Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade inte Shape up. Alldeles för avancerad. Jag vill bara ha en app att regga vikten med. Tror jag hittat en: weight pad.
      Skall testa brödet någon dag, men det får bli en helg. Dumpar ju på bröd... Kram

      Radera