tisdag 6 mars 2012

Second opinion

Gomorron. Gick och la mig före 22 igår, så jag fick hela 7 h sömn. Inte mycket egentligen, men jag brukar sova 6,5 h. Egentligen borde jag se till att det alltid blir minst 7 h...

Igår ringde jag sjukförsäkringsbolaget, och sköterskan höll med om att en second opinion nog inte var så dumt. Jag fick tid redan igår kväll kl 18.15 på Carlanderska. Smart med kvällsmottagning så man slipper gå ifrån jobbet.

Jag bestämde mig för att gå en bit av vägen dit, så att jag hade riktigt ont när jag kom fram. Jag hann inte gå så långt som jag hade velat, för det är en bit dit. En promenad på 36 minuter blev det till att börja med. Sen blev det bussen ett tag och jag fick stänga av telefonen och RunKeeper för jag hade glömt ladda batteriet extra. Min telefon måste laddas minst en gång om dagen bara för normalt bruk, och skall jag göra något på eftermiddagen som innefattar RunKeeper så måste den laddas fullt innan jag går från jobbet. Nackdelen med en Smartphone...

Det blev i alla fall sammanlagt 3 promenader på 36+20 minuter på vägen till Carlanderska och 20 minuter på vägen hem igen. Doktorn jag kom till var densamma jag var hos i höstas med min axel. Han lyssnade på mina problem och klämde och böjde. Han ville ta in journaler och plåtarna från magnetröntgen jag gjorde i december 2009 innan han ställde en diagnos. Vi har telefontid nästa måndag, så nu är det bara att vänta. Enligt honom så är det inte alls ovanligt med en sån segdragen inflammation i en höftmuskel, det heter trokanterit. Inte alls bra, jag vill ju att det skall vara något som man kan fixa! Mina smärtor tyder på att det är trokanterit OCH något annat, t.ex. förstadiet till artros. Det som talar emot "bara" trokanterit är att det inte blir bättre av vila. Vi får se, han skall ha en handlingsplan på måndag i alla fall.

Det blev alltså inget gym och ingen simning igår, men jag promenerade ju i alla fall en del. Idag blir det ingenting, tisdagar är "heliga", den enda kvällen i veckan då jag inte gör något efter jobbet. Jag har dock lite att fixa med här hemma, städerskan kommer på torsdag och det är en del att röja. Gör jag det inte ikväll så måste jag göra det efter träningen i morron... Symaskinen står också framme för uppläggning av mitt andra par jeans, skall se om jag får tummen ur...

Ha en bra tisdag!

7 kommentarer:

  1. Så jäkla jobbigt med höften, men vad bra att de hade en snabb tid för dig och att det faktiskt finns en ev diagnos.
    Hoppas det finns en lösning nu också.

    Jag läste att du får domningar i fötterna när du tränar länge och det är du inte ensam om. Jag får också alltid det - tills nu!
    För nu tänker jag prova att inte snöra skorna så hårt!
    Jag hörde nämligen igår att om man drar åt snörena på skorna för hårt så kan det göra att fötterna domnar..
    Det är ju värt att testa i alla fall! :)

    SvaraRadera
  2. Äter du Omega-3? Jag har artros i ena knät. Tycker det blivit bättre. Vill vänta med artrosmedicin ett tag.
    Min iPhone behöver laddas som mest varannan dag. Har du sänkt ljudstyrkan lite? Och tagit bort bluetuth och sånt? /katarina

    SvaraRadera
  3. Va bra att du får en ny (och annan) översyn av höften. Hoppas han kan komma fram till något så du kan få svar vad du kan göra för att förbättra det hela.

    kram

    SvaraRadera
  4. M:
    Hoppas också på en lösning :)
    Det var första gången jag hade domning i fötterna när jag var på gymmet, däremot har jag fått det i ett par andra skor som jag hade när jag promenerade för ett par år sen. Inte alls behagligt :)

    Katarina:
    Jag har ätit Omega3 varje dag de senaste 10 åren...
    Angående telefonen har jag aldrig bluetooth eller WiFi påsatt, ljud och ljus har jag ganska högt/ljust, men om jag inte har det så hör/ser jag inte och då är det ju knappast någon idé med telefonen...

    Katarina:
    Hoppas jag med! Är så trött på detta att alltid vara begränsad! Kram

    SvaraRadera
  5. Hej, vad duktig du varit med viktnedgång, grattis! Läste om din höft! Min syster var till doktorn idag och han trodde hon hade trokanterit, därför hittade jag dig. Hon fick smärtstillande Citadon m kodein med hem och , remiss till röntgen för ev artros, och sjukgymnastik. Nästa steg skulle bli cortison spruta. Inte gå i trappor, hon bor i ett hus med 38 trappsteg, ingen hiss, inte cykla, hon cyklar till jobbet när vädret tillåter.
    Vad skönt när man kan få en diagnos. Lycka till ni med samma problem. Länkar sidan till min syster. Lef Vel! // Äwa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jag vet inte om du läser här igen... Men jag blev inte mer än tillfälligt hjälpt av cortisonsprutorna. Vila hjälper lite, men inte mycket. Det som hjälpte mig, efter 3,5 år, var stötvågsbehandling. Smärtsamt som fan, men oj vad bra!

      Radera