lördag 12 maj 2012

Äntligen lördag

Gomorron. Ingen morronsimning idag, det bestämde jag mig för när jag vaknade relativt klarvaken kl 4.19. Insåg att det inte var riktigt sant, och ville inte ha en väckarklocka ringande när jag somnat om som skönast. Istället väntar jag tills Åby öppnar och åker till mitt vanliga gym. Jag har ju inte varit där på hela veckan, har inte så lite dåligt samvete för det...

Igår mådde jag mycket bättre, både fysiskt och psykiskt. Fast jag var fortfarande trött efter torsdagens upplevelser, så det var väldigt skönt att komma innanför dörren igår eftermiddag och veta att det var fredag. Att en nästan oplanerad helg låg framför mig.

I helgen måste jag såpa altanen på framsidan. Kollar man på vädret är det bättre att vänta tills i morgon. Jag skrubbade och tvättade ju altanen i måndags och tisdags, så sedan dess har den varit "rå". Den måste skyddas. Sen när det är gjort så skall den stora altanen på baksidan få samma behandling, men förhoppningsvis minus själva tvättandet.

Efter jobbet igår var jag och handlade "lite" färskvaror som jag behöver till nästa vecka: 2 liter laktosfri yoghurt, 4 burkar laktosfri matkvarg, 1 stor påse ruccolasallad, 1 ask körsbärstomater, 1 gurka, 4 stora champinjoner, 12 ägg, 4 paket kalkon, 3 paket rostbiff, 4 små burkar sparris, 6 paket crabsticks och 2 kg kyckling. Detta gick på 525 kr. Inte är det billigt inte, men det är värt varenda krona. Jag kommer säkert att få köpa mer under veckan, men detta räcker ett tag i alla fall. Jag grillade ju 2 kg kyckling i söndags, den är slut nu, så idag skall jag grilla mer. Jag hade säkerligen kunnat spara några kronor om jag t.ex. köpte en storpack med skivad kalkon från Euroshopper, istället för ICA's rökta kalkon där 120 g kostar 19,90. Men eftersom det ändå är ett rätt relativt litet urval jag har på det jag kan äta så är det viktigt att det är GOTT. Då får det kosta lite extra. Och det är ju bara nyttig mat jag köper, inte något onyttigt så långt ögat kan nå.

Ingen person som inte har varit där själv kan förstå hur det är att ha blivit av med allt sug. Jag säger inte att jag föll för suget varje gång jag var och handlade, men det var en mental kamp som pågick hela tiden. Det var något slags tvång att köpa något, även om jag inte ville ha det. Ofta var det som en blackout, jag handlade utan att vara medveten om det och märkte det inte förrän jag ätit upp det. Väldigt svårt att förklara utan att jag mer eller mindre idiotförklarar mig själv... I vilket fall som helst så är detta helt borta. Det är nu kul att gå och handla. Att spana in varor och se om jag kan äta det eller inte. Läsa innehållsförteckningar och komma på nya saker att prova. Segern att komma ut ur affären med bara nyttiga varor. Det är tyst i mitt huvud (förutom den förbannade tinnitusen förstås), d.v.s. inga debatter om köpa eller inte köpa.

Nu vet jag inte om det är Dukan dieten, eller det att jag äter kromtabletter (som kan bota sötsug) som gör det hela, men jag tror det är en kombination av de båda. Inte en chans att jag slutar med kromet för att testa i alla fall :)

Jag tycker det är roligt med belöningar till mig själv för vart femte kilo. Jag köpte ju en deal som skulle ge mig en klippning och färgning via Let's Deal, men där var det ju fullbokat i månader framåt. Fick boka en tid den 23 juli... Så den belöningen blev lite uppskjuten. Nu har jag inte så långt kvar till det är -10 kg och jag börjar fundera på vad jag skall ge mig själv då. Det lutar åt fotvård som jag tycker är väldigt skönt men inte unnar mig ofta nog. Någon som har en annan bra idé?

Ha en bra lördag. Hoppas regnet kan hålla sig borta, det har varit här lite för ofta den sista tiden tycker jag...

2 kommentarer:

  1. Med den här fantastiska framfarten kommer ju bloggen snart ta slut :) kommer ihåg att du körde göteborgsvarvet så det är länge jag följt dej! KatarinaW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, bloggen tar inte slut. Ingen risk. Jag är alldeles för mycket en ordbajsare för det :) Nu skall vi inte säga att jag sprang Göteborgsvarvet, jag gick StavGöteborgsvarvet. Lite skillnad. Dock 1 mil i bergig terräng :) 3 år är det sen dess, så det är ju ett tag. Kram

      Radera