torsdag 24 maj 2012

Bästa tiden på dagen... och året

Gomorron. Att kunna gå direkt upp när klockan ringer kl 5 och öppna altandörren, det är underbart. 14°C ute, inte varmt nog att sitta ute med bara lite kläder, men helt underbart att sitta strax innanför dörren och bara lyssna. Lyssna på fåglarna som kvittrar väldigt intensivt. Jag måste säga att detta är min favorittid på dagen och även på året.

Jag gillar visserligen det väder vi har nu men eftersom jag är väldigt allergisk mot gräs så är inte dagarna särskilt sköna i det avseendet. Jag gillar värme, men får lite panik när jag blir för varm i ansiktet. Så tidiga mornar med fågelkvitter är min grej.

När det gäller gräspollen är halterna fortfarande bara låga till medelhöga. Igår var jag redo att packa ihop vid lunch, ögonen ville inte vara öppna längre. Jag vill bara sova... Ögonen kliar och trots ögondroppar så har jag bara lust att hälla i lite smörjmedel...

Igår var jag iväg och hämtade min nya digitalbox på mitt Schenker utlämningsställe. Jag funderade först på om jag skulle gå dit, men avstod av 2 orsaker. För det första så var jag väldigt stel i rygg och höft efter morgonens behandling och tänkte att 2 x 45 minuters promenad kanske inte vore det bästa. För det andra så kom jag ihåg att lådan som boxen kommer i (detta är min tredje likadana) INTE går ner i min "dramaten". Det blir lite jobbigt att släpa hem den. Jag har en stor påse från Bolagret som den går ner i, så jag tog den och moppen och åkte och hämtade boxen.

Väl där så möttes jag av massa polisbilar. Det visade sig att det tidigare under kvällen varit skottlossning i området (Bifrost) och att det nu bevakades. Usch. Läskigt. Tur man inte hamnade mitt i det... Köpte i alla fall ett paket maizenamjöl, för nu tänkte jag försöka göra "riktiga" Dukan-pannkakor. Jag använde ingen äggersättning utan tog 2 hela ägg, men det var fortfarande svårt att få dem att stelna. Jag tog den lilla stekpannan och lite mer smet, då gick det bättre. Jag hade inte kryddat med något annat än salt, så när pannkakorna var klara så bredde jag lite vitlöks- och örtkvarg på dem och la på lite tinade räkor, och så hade jag något som skulle kunna kallas för crepes. Helt OK.

Nu skall jag ta och göra frukost och mellis, för det blir morronsimning idag igen. Längtar! Ha en skön torsdag!

4 kommentarer:

  1. så lika vi är i det här med att transportera saker.
    jag har cykel och en dramaten.
    så ibland får man tänka till.
    jag måste följa dig rent dramatiskt nu ;)
    sommar gillar jag bara ute på västkusten. vid havet. på en klippa.
    men värme NÄ! är för tjock för att trivas med den. sväller upp och får ont i fötterna.
    kram på dig du duk(an)tiga tjej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varken bil eller körkort, så jag har inte så mycket val :)
      Sommaren på västkusten är den bästa. I en båt. Segelbåt. Får se om jag får segla något i år... Jo, jag tycker inte heller om när det är för varmt, men man kan ju sitta i skuggan. Solen tål jag ändå inte, får soleksem av den... Kram

      Radera
  2. Hur funkade det för dig att äta hela ägg? Mådde du illa efteråt?
    Jag har läst recept där man mixar havregryn och använder precis som i orginalreceptet, men man ska låta det stå och svälla i 5 minuter.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, glömde skriva det... Jag mådde illa. Men det var inte så farligt. Ibland får man "lida" :) Men havregryn är ju inte tillåtet, funkar det inte med havrekli? Då kan man ju spara sin dagsranson och ta den till pannkakor?! Kram

      Radera