fredag 17 augusti 2012

Dags att åka hem

Gomorron. Sista morgonen :( Har inte alls någon lust att åka hem, men mycket av det beror ju på den stundande flygresan... Som jag skrev igår (tror jag) är jag mätt på värmen, men inte på omgivningarna. Det finns massor som jag inte har sett! Får komma tillbaka.

Gårdagen blev lite stressig på morgonen, för jag kom på att jag behövde ta ut pengar och handla frukost, och sen ville jag vara nere vid "tågstationen" vid stranden i tid för att köpa biljett. På vägen mot affären och bankomaten ser jag att reseledaren sitter vid sitt bord, de har speciella tider som de är på varje hotell. Jag hade ju lite pengar att kräva av dem för 2 uteblivna utflykter, men tyvärr kunde hon inte betala det kontant. In på rummet och hämta bankkontoinfo och sedan iväg på mina ärenden. Det var inga problem att få biljetter till tåget, jag var ute i god tid. Men sen när det gick så plockade vi upp andra utefter vägen och det blev helt fullt.

Turen skulle vara på 3,5 h men var i själva verket 4,5 h. Vi åkte västerut utefter kusten och plockade upp andra, sedan ner i ett fiskesamhälle. Upp i bergen och bland olivlundarna och sedan till en olivoljefabrik. Här kommer lite bilder.

Tåget

Cikadorna låter fruktansvärt högt. Vi är några här som har tinitus och vi verkar störas mer av detta konstanta ljud än de andra... Detta var första gången jag fick se en "up close and personal".

De målar träden vita för att skydda dem från värmen och insekterna.

Vi åkte högre...

... och högre.

Getter fanns det lite här och var.

Tur man inte är höjdrädd... eller hm... det är jag ju!!

Sen blev det kargare när vi kom bort från kusten.

Här och var låg det en kyrka. Minst en i varje by. Byarna utefter vägen kunde ha 20-40 invånare, men alltid en kyrka.

Sen kom vi till Terra Creta olivoljefabrik. Den används inte nu då skörden är mellan november och februari. Oliverna är ca 20 % större då än vad de är här. Man utvinner ca 7-1, d.v.s. 7 kg oliver blir 1 kg olivolja. Senare i skörden, mot slutet, ändras ration till 4-1.

Sen åkte vi till en annan del av fabriken där vi fick provsmaka olivolja och balsamvinäger. Oljan var god, men balsamvinägern var gudomlig. Jag har ju en oljefri dressing på min sallad hemma, bestående av en del balsamvinäger och en del rödvinsvinäger och massa vitlök. Den är stark och frän och egentligen inte så god. Men denna vinäger! Mmmm. Dessutom kom både den och oljan i sprayflaskor. Köpte med mig lite...

Ytterligare en fin kyrka.

Jag köpte dubbelpacken med olja och vinäger, men sen ångrade jag mig och ställde mig i kön igen. Köpte 2 flaskor balsamvinäger till (bara en på bild här). Kommer aldrig mer köpa ICA's kattpiss (smakar så i jämförelse) utan låta vinägern kosta lite. Dessa flaskorna var inte dyra om man jämför med det man betalar hemma, 4 euro styck, alltså ca 34 kr.

Sen hem och bada lite i poolen och vila lite i rummet ett antal timmar innan det var dags för middag. Jag hade ju varit på samma restaurang 3 ggr och kunde liksom inte med att gå dit igen... gick en bra bit bort till en annan restaurang.

Dagens middag blev grillad kyckling med en röra av tomater, vitlök och olivolja. Jag orkade 2/3 av kycklingen och inget annat...

Det var dumt att jag gick en bit till maten. Var helt genomsvettig när jag kom dit och svalnade inte under hela måltiden. Mysigt att sitta där och äta och känna hur svetten åker i rännilar på ryggen. Jag svettas väldigt lätt på ryggen och det är INTE behagligt. Fick lite panik på slutet och gick så fort jag var klar. Kom tillbaka till hotellet ett tag efter kl 21, då poolen stänger.

Jag frågade bartendern om jag fick lov att ta mig ett tyst dopp, och det fick jag. Efter en snabbdusch så gick jag i och det var magiskt. Helt tyst runt omkring mig, nästan mörkt, bara lite upplyst i poolen. Jag simmade lite och sen la jag mig på rygg och flöt under stjärnhimlen. Fantastiskt. Det var ca 29°C ute, men blev snart lite för kallt. Istället gick jag in och satte mig på terassen och kollade ett par avsnitt av The Mentalist. Sen packade jag nästan allt innan jag gick och la mig.

När jag skrivit klart här skall jag ta på mig och gå en promenad. Det är en keramikaffär jag vill kolla in, de har så fin keramik här och jag har inte varit inne i någon än. Vi åkte förbi en här i närheten med tåget igår. Sen blir det väl ett bad eller sju innan bussen går 12.45 grekisk tid. Och ni som har läst här en vecka vet ju att jag behöver era tankar för att klara flygresan, eller rättare sagt starten. 14.15 svensk tid skall ni tänka på mig!!

Jag skulle ha blivit hämtad på Landvetter av kollegan H, men hennes bil är på verkstad så det funkar inte. Det får bli flygbussen. Har aldrig åkt den tidigare, men det skall nog gå bra. Ha det bra och jag hoppas vi hörs i morgon....