torsdag 16 augusti 2012

Ingen utflykt idag heller

Gomorron. Egentligen skulle jag ha suttit på bussen mot Knossos nu sedan 50 minuter tillbaka, men även den utflykten ställdes in pga för få deltagare. Riktigt besviken blev jag, för Knossos och Heraklion var något jag gärna hade sett. Men det är bara att inse att jag måste tillbaka till Kreta!

Gårdagen, som ju då också skulle ha inneburit en utflykt, tillbringades istället delvis på stranden. 4 h stod jag ut.... sen blev det för varmt och jag blev för rastlös. Jag brände mig dessutom på OVANSIDAN mina fötter... ser ut som jag har blivit loppbiten, för inte katten är jag jämnt röd, utan huden är vit, sen på det är det knallröda knottror som kliar så in i bänken. Så ansiktet är brunt, ryggen och axlarna är knallröda, armarna är ljusbruna, benen är vita, förutom några områden som har röda knottror och så fötterna som är som ovan. Ser inte klokt ut.

Till stranden hade jag köpt med mig en persika som var stor som en baseball.


Den var väldigt god och stor, och sölig. Men det var ju bara att hoppa i havet :) Vid 2-tiden hade jag fått nog och gick hem igen. En bra stund i poolen och sedan in på rummet i svalkan. Jag börjar bli mätt på värme nu... kommer säkert att ångra mina ord så fort jag kommer hem, men jag är inte van vid så mycket värme. Det är som om hjärnan slutar funka...

Ett par timmar på min relativt svala terass och några avsnitt av The Mentalist hann jag med. Emma och Robert och jag hade dagen innan snackat lite löst om att de skulle gå med mig till Farmers House och äta middag. Först sa de att de skulle in till Chania, för att fira sin 7-månadersdag, men sen så ångrade de sig och kom och hämtade mig.

Maten var även denna gången mycket god, och jag tog förbjudna jätteräkor... Sorry, var bara tvungen att prova dem.


7 räkor var det, mycket gott, fast väldigt svårskalade.


Robert och Emma tog kött resp. svärdfisk och de var också mycket nöjda. Denna gången drack vi inte bara ett glas Raki var (som jag gjort de andra 2 ggr jag var där) utan vi drack hela flaskan... Tror det blev 4 glas var. Ooops... Men jag skulle ju inte upp tidigt idag heller.


Emma och jag på Andreas.

Sen gick vi vidare till en annan restaurang som heter Andreas, och beställde lite drinkar. 2 var blev det där. Jag leds i förfallet av dessa ungdomar :) Inte alls min stil detta, men man lever ju bara en gång. När de stängde Andreas så vi var tvungna att gå gick vi tillbaka till poolbaren på hotellet. Nu blev det bara Cola Light för min del!

När vi kom till poolbaren smet jag in i min lägenhet och hämtade en broschyr för några småtåg som gör utflykter här i omgivningarna. Just den jag efter mycket möda bestämde mig för finns inte med på hemsidan, då den är ny. Den heter Pleasures of Crete. Den är 3,5 h lång och man får se massa småbyar, olivlundar, smaka på olivolja och viner, se en kyrka, fiskare m.m. Lite småstopp här och där helt enkelt. Då får jag ju se lite mer än omgivningarna runt hotellet och Chania i alla fall. Den går kl 10.15, så jag skall bara fixa frukost och gå ner och köpa en biljett.

Nu skall jag i alla fall ta och göra det bästa av denna sista hela dag. Jag tror bussen går vid 12 i morgon, så då blir det väl bara tid för packning och lite bad i poolen. Flygresan hem känns inte kul alls, men jag skall överleva den också. Förhoppningsvis.

Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Härligt att du njuter, unnar dig och lever gott! De där räkorna såg supergoda ut!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Kan säga att jag varit på Kreta två gånger och missat Knossos båda gångerna. Första gången stod vi utanför, men hade glömt pengar på hotellet. Andra gången brydde vi oss inte ens om att åka dit.

    SvaraRadera
  3. En riktigt härlig resa du är på. Njut av sista kvällen ordentligt :)

    SvaraRadera