tisdag 14 augusti 2012

En dag på stranden, barbeque och morronpromenad

Gomorron. Äntligen har jag fått till det med en morronpromenad. Jag har inte varit uppe tillräckligt tidigt tidigare. Det blir snabbt för varmt att gå, men idag gick jag ut vid 8-tiden.

Här kommer lite bilder från min promenad:

En av de västra stränderna och delar av byn Agii Apostoli.

En av uddarna som gör att stränderna är ganska skyddade.

"Moderna" ruiner...

Stranden jag låg på igår, jag låg på den delen som är till vänster i bild. Dit skall jag idag också.

Ut mot havet. Så vackert.

Nåväl. Igår, efter blogg och frukost, tog jag mitt pick och pack och gick till stranden. Jag tog en solstol och mitt livs första dopp i Medelhavet. Underbart! När jag legat där en halvtimme ungefär, så kom jag på att jag hade missat anmäla mig till barbeque-kvällen på hotellet. Anmälningstiden gick ut klockan 12 och det var väl en halvtimme kvar dit då jag kom på det. Det var bara att packa ihop allt och gå tillbaka till hotellet. Som tur var hade strandnissen inte varit och tagit betalt för min solstol än.

Väl tillbaka på stranden så blev det mera bad, korsordslösande och lite småslumrande. Träffade en av de svenska familjerna från hotellet, och fick hjälp att smörja in ryggen. Jag badade lite med dem och blev biten av de små fiskarna i vattnet. De andra blev inte bitna så mycket som jag, men så kom jag på att jag råkade göra ett sår strax nedanför knät när jag rakade benen innan jag åkte. Mycket riktigt, skorpan var borta och det blödde när jag kom upp. Den envisa fisken hade alltså luktat sig till mitt blod. Resterande gånger jag badade blev jag inte biten, för jag hade satt på ett plåster :) Jag badade inte så mycket som jag hade kunnat, för det var så "jobbigt" att behöva byta baddräkt varje gång, och den hann inte torka ordentligt mellan gångerna. Jag har inte haft några som helst känningar av UVI, men däremot så kliar det så förbannat när baddräkten börjar torka, speciellt på rumpan :) Bäst att byta. Det fanns en liten kur man kunde byta i ganska nära där jag låg. Så här såg det ut från min solstol.

Trots att jag fick hjälp att smörja in ryggen så brände jag mig lite. Inte så mycket, är röd, men det värsta är att det kliar... Och så gör det ont när jag har ryggsäcken på mig. Sista timmarna hade jag min sarong över axlarna/ryggen för att inte bränna mig mer. Måste hitta någon som kan smörja in mig idag också, för annars blir det ju garanterat värre. Hm. Kom just på att de 2 svenska familjerna jag har pratat mest med skall iväg på en utflykt idag, och det andra svenska paret går till en annan strand... Hm. Kanske får jag hitta någon här på hotellet som kan smörja in mig innan jag går...

Jag stannade kvar på stranden till klockan 17 ungefär, sen gick jag tillbaka till hotellet och duschade och vilade lite innan det var dags för barbeque med professionella dansare kl 19. Det blev en mycket trevlig kväll, jag satt med Nahid och Åke som jag träffade för ett par kvällar sedan. De hade placerat mig på ett eget litet bord i utkanten av poolområdet, så jag är glad för att jag "fick" sitta med dem.

Grillmästaren

Maten

Hm. Här är ju jag...

Jag åt grillspettet, en tugga av potatisen, alla grönsaker, en tugga av det lösa köttet och hälften av tzatsikin (tog 2 laktrastabletter innan och fick inte ont i magen!!).

Jag satt vid bordet längst ner till höger i bild.

Sen kom 2 duktiga dansare och underhöll oss.

Nämen där är ju jag igen. Skål!

Och igen! Nu har vi dansat grekisk ringdans runt hela poolen och till och med kameran ser svettig ut... Jag är förvånad över att jag inte ramlade i, för min motorik och koordination är som en tvåårings...

Dansarna fick den knasiga turisterna att göra massa roliga saker... Det slutade med att hon (den kvinnliga dansaren här i svart) och en del andra gäster hoppade i poolen.

Det var i alla fall en väldigt trevlig kväll. Nu är klockan halv 10 och jag skall ta min packning och gå till stranden. Eventuellt åker jag in till Chania i eftermiddag, får se om jag orkar... Det känns som om onsdag och torsdag går bort i och med utflykterna jag skall ta, så det gäller att passa på. På fredag tror jag vi åker från hotellet vid 12 eller så, då blir det väl bara poolen innan dess. Sen åker jag hem! Å vad tiden har gått fort! Jag har i alla fall konstaterat att min flygrädsla kan (haha) flyga och fara, för jag vill göra om detta nästa år! Alltså åka någonstans. Nu har jag fått blodad tand!