onsdag 22 augusti 2012

En verkligen "crappy night"

Gomorron. Kan någon fixa ett par timmar till? Gärna 4? Av olika orsaker har jag sovit som en kratta i natt, uppskattar att det sammanlagt blev 3 h, och det inte i ett sträckt. Känner mig som om jag sovit 5 minuter...

Igår hade jag moppen med mig till jobbet, för jag skulle till gyn kl 11.30. Jag hade annonserat att jag skulle vara ledig mellan 11 och 12, så då är det ju bra korkat att jag totalt glömde bort det... Kl 11.19 kom jag på det. Skrek HELVETE rakt ut och stack iväg. Men jag hann... Precis. Efter gyn var jag inne om Feskarbröderna och köpte räkor som jag skall bjuda min vän Tina på på fredag. Mums.

Sen hände en tråkig sak. Min moppe är lite knepig, för det spelar ingen roll hur varmt det är, den måste chokas igång. Chokespaken ramlade loss! Inte alls bra. Det var bara att köra tillbaka till jobbet och be en bön om att den skulle gå att starta på eftermiddagen. När det var dags så lyckades jag inte själv. Det är min trasiga vänsterfot som skall kicka igång moppen (nej, den går inte att rulla igång, den är automatväxlad). Kollegan fick inte igång den, vi fick be en annan kollega. Han lyckads. Det var bara att sätta kurs mot verkstan innan den stannade...

Väl framme visade det sig att det inte bara var att sätta tillbaka spaken. Den var poppnitad till förgasaren och gick inte att sätta fast igen. Enda lösningen var att skaffa fram en begagnad förgasare, med chokespak och allt. Vi får se vad det kostar... I morgon behöver jag moppen för då är det första mötet med psykologen efter semestern, men jag tvivlar på att den blir klar idag. Då får jag ta ledigt en halvtimme och ta bussen till psykologen, det går ju det med även om det blir krångligare.

Promenaden hem var skön. Egentligen lite längre, men jag glömde sätta igång RunKeeper. De ringde från ComHem så jag pratade med dem halva vägen hem. De har gjort bort sig lite när det gäller digitalboxen jag köpte av dem i maj. Jag ringde då dit och beställde "en exakt likadan som jag redan hade" och de har skickat en med hälften så stor hårddisk. Inte nog med att det bara får plats hälften så mycket som på den gamla, det är något galet med hårddisken också, så det får plats ännu mindre. Jag käftade med henne länge och väl, och hon och hennes chefer tyckte att 100 kr var en rimlig kompensation. 100 kr? För att jag sitter med 12 månaders bindningstid och inte kan köpa en ny box från någon annan leverantör? Sen sålde hon en inspelningsbar HD-box till mig, med rabatt och struken bindningstid. Så vi får se hur den är. Den jag har kan jag ju sälja på Tradera eller nått...

När jag kom hem lagade jag en soppa som jag helt glömt av att jag kunde receptet på! Kavli's kräftsoppa som jag nu har gjort om till en räksoppa och "Dukaniserat". Här är originalreceptet. Och här är min version. Så här ser den ut:


Så god! Massa extra räkor i vid servering, och jag vet sedan tidigare att den går utmärkt att frysa i portioner. Mums. Att jag hade glömt av denna!? Det var väl för att jag inte tänkte på att jag dels tål mjukost och dels att Kavli har en Lätt räkost och en Lätt skinkost med bara 3 % fett och 3 % kolhydrater. Och jag i alla fall märker inte att jag inte har helfet Creme Fraiche i, utan 0,3 %-ig mat- och bakkvarg...

Nu hoppas jag att denna dagen går fort, så att jag kan få komma hem och sova. Jag hatar att ha sovit så här dåligt. Jag har sett varje hel timma på klockan i natt, men sovit i snuttar däremellan. Blä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar